کرونا چطور به کشور منزوی و بسته کره شمالی راه یافت؟

کرونا چطور به کشور منزوی و بسته کره شمالی راه یافت؟

روز گذشته در یکی از شهرهای کره شمالی وضعیت اضطراری اعلام  شد و این شهر در قرنطینه قرار گرفت. گفته می شود علت اعلام وضعیت اضطراری پیدا شدن اولین فرد مشکوک به ابتلا به کرونا در کره شمالی بوده است. اما سوال اینجاست که ویروس کرونا چطور می تواند وارد مرزهای کره شمالی شود؟

به دنبال پیدا شدن اولین فرد مشکوک به کرونا در کره شمالی مقامات این کشور بالاترین سطح وضعیت اضطراری را در آن اعلام کردند و شهر مرزی Kaesong را بعد از پیدا شدن اولین مبتلا به کرونا در آن در قرنطینه قرار دادند.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که مدیریت دفتر کمیته مرکزی حزب کارگران کره را بر عهده دارد روز گذشته جلسه ای اضطراری را برای بررسی شرایط پیش آمده با حضور اعضای این حزب برگزار کرد.

گفته می شود یکی از اهالی کره شمالی که سه سال پیش به کره جنوبی پناهنده شده و اواسط ماه میلادی جاری مجددا به کشورش بازگشته همان فرد آلوده به ویروس کرونا بوده است و این خبر بعد از بررسی پزشکی اندام های تنفسی فرد یاد شده مطرح گردید.

اما این فرد با اتهامات بسیار مهمی هم از سوی مقامات پلیس کره جنوبی روبروست. یکی از مقامات اداره پلیس استان Gyeonggi Nambu  در این باره به نشریه وایس گفته است که این شخص ۲۴ ساله در سال ۲۰۱۷ به صورت غیرقانونی از مرز میان دو کره عبور کرده و وارد خاک کره جنوبی شده است. او متهم است که به زنی در خانه اش واقع در استان Gyeonggi تجاوز کرده و ظاهرا به همین خاطر مجددا به کره شمالی بازگشته است.

یک یوتیوبر اهل کره شمالی که او هم مدتی پیش به کره جنوبی فرار کرده بود و با این فرد ارتباط داشت، تایید کرده که این جوان از ترس مجازات تجاوز مجددا به کشور خود بازگشته است.

روز گذشته ارتش کره جنوبی در یک بیانیه خبری اعلام کرد که ستاد مشترک ارتش موقعیت مخفیگاه این فرد را در جایی حوالی Ganghwado شناسایی کرده که جزیره ای بین اینچئون و جیمپو است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی بعد از تفتیش خانه این فرد با کیسه ای روبرو شد که ظاهرا به این فراری تعلق داشته است. گفته می شود این فرد از طریق یک کانال آب زیر زمینی از مرز میان دو کشور عبور کرده و به کره شمالی گریخته است.

کرونا در کره شمالی

مقامات اطلاعاتی کره جنوبی باخبر شده اند که این فرد بعد از ورود دوباره اش به خاک کره شمالی در قرنطینه قرار گرفته و تمامی افرادی که با او در تماس بوده اند نیز مورد معاینه قرار گرفته اند و آزمایشات پزشکی پیچیده ای هم از آنها گرفته شده است. در هر حال این فراری ظاهرا اولین مورد ابتلا به کرونا در کره شمالی است.

البته اشاره کنیم که مقامات کره شمالی هنوز ابتلای قطعی این فرد به کرونا را اعلام نکرده اند و ظاهرا تا حالا هیچ مورد ابتلا به کرونا در کره شمالی پیدا نشده است. این در حالی است که کره شمالی با چین که کانون شیوع کرونا بوده و کره جنوبی مرز مشترک دارد. سازمان جهانی بهداشت هم تایید کرده که تاکنون ابتلای رسمی هیچ فردی در این کشور به کرونا اعلام نشده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفته است که اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ اتخاد کرده است و برای مثال استان Kaesong و تک تک مناطق آن را قرنطینه کرده است.

طبق اعلام مقامات کره جنوبی در طول پنج سال گذشته فراریان کره شمالی بارها به کشورشان بازگشته اند. در سال ۲۰۱۵ سه نفر، در سال ۲۰۱۶ چهار نفر و در سال ۲۰۱۷ یک نفر از این افراد که پیشتر به کره جنوبی پناه برده بودند مجددا به کشورشان باز گشته اند.

در عین حال از دهه ۱۹۹۰ میلادی بالغ بر ۳۳ هزار شهروند کره شمالی به خاطر فقر و شرایط سخت زندگی به همسایه جنوبی شان پناه برده اند.

 

 

بیشتر بخوانید:

رهبر کره شمالی از مردم گرسنه این کشور خواست گوشت لاکپشت بخورند

منبع: vice
یک نظر

ورود

  • علی مرداد ۱۰, ۱۳۹۹

    کشور منزوی کره شمالی؟ چه فرقی با خودمون میکنه؟