اِل مارو، رییس کارتل مواد مخدر سانتا روزا دِ لیما در مکزیک دستگیر شد + ویدیو

اِل مارو، رییس کارتل مواد مخدر سانتا روزا دِ لیما در مکزیک دستگیر شد + ویدیو

یکی از روسای بدنام کارتل های مواد مخدر در مکزیک به نام اِل مارو توسط نیروهای امنیتی فدرال مکزیک دستگیر شد. ال مارو که نام واقعی او خوزه آنتونیو یپز است، رییس کارتل سانتا روزا دِ لیما بود که باعث خشونت گسترده در مناطق مرکزی مکزیک شده بود. یپز که احتمالاً حدود ۴۰ سال دارد و کارتل او مسئول افزایش خشونت ها در ایالت مرکزی گواناخواتو بوده اند. سازمان سانتا روزا در سال های اخیر درگیری منازعاتی خونین با کارتل جالیسکو نیو جنریشن بوده است. دستگیری ال مارو توسط دادستان کل مکزیک صبح روز یکشنبه اعلام شد. سال ها بود که نیروهای امنیتی مکزیک تلاش داشتند یپز را دستگیر کنند و بالاخره دیروز موفق شدند این رییس کارتل را همراه با ۵ نفر دیگر که در ربودن و نگهداری یک زن کارآفرین و تاجر دخالت داشتند دستگیر کنند.

ال مارو که نام واقعی او خوزه آنتونیو یپز است، رییس کارتل سانتا روزا دِ لیما بود توسط نیروهای امنیتی مکزیک در استان گواناخواتو دستگیر شد.

به گفته دادستان مکزیک در این حمله مقادیر زیادی نیز سلاح ضبط شده است. لقب ال مارو در زبان اسپانیایی به معنای پتک است. آلفونسو دورازو، وزیر امنیت کشور گفته است که یپز به زندان آلتیپلانو منتقل خواهد شد، زندانی فوق امنیتی که خواکین ال چاپو دی گوزمان، دیگر رییس مشهور کارتل مواد مخدر مکزیک قبل از فرار از طریق تونل زیرزمینی در سال ۲۰۱۵ در آن نگهداری می شد. دی گوزمان در سال ۲۰۱۶ بار دیگر دستگیر شده و در ادامه به ایالات متحده مسترد شد.

ال مارو که نام واقعی او خوزه آنتونیو یپز است، رییس کارتل سانتا روزا دِ لیما بود توسط نیروهای امنیتی مکزیک در استان گواناخواتو دستگیر شد.

کارتل سانتا روزا دِ لیما کار خود را از یک جماعت روستایی کشاورز با همین نام در مناطق شمالی مرکز استان گواناخواتو با سرقت سوخت از خطوط نفتی و پالایشگاه های دولتی و همچنین سرقت کالا از قطارها آغاز کرد. گواداخواتو که مرکز صنعت خودروسازی است روزگاری یکی از امن ترین مناطق مکزیک به شمار می آمد اما خشونت چند سال اخیر باعث شده که آمار قتل در این منطقه نیز به سطح دیگر ایالت های کشور برسد.

ال مارو که نام واقعی او خوزه آنتونیو یپز است، رییس کارتل سانتا روزا دِ لیما بود توسط نیروهای امنیتی مکزیک در استان گواناخواتو دستگیر شد.

کارتل جالیسکو نیو جنریشن قدرتمندترین کارتل مواد مخدر در مکزیک است که مرگبارترین نیز به شمار می آید. این کارتل توسط نمسیو اوسگورا سروانتس ۵۴ ساله هدایت شده که لقب او اِل منچو بوده و تحت تعقیب ترین شخص در مکزیک به شمار می آید. سروانتس به دلیل قاچاق هرویین در کالیفرنیا تحت تعقیب بوده و سابقه زندانی بودن در زندان فدرال را نیز دارد. کارتل جالیسکو در ۲۴ ایالت از ۳۲ ایالت مکزیک فعال است و مقامات مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده برای هر گونه اطلاعات منجر به دستگیری او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده اند. در کنار درگیری های خونین با کارتل جالیسکو، یپز و کارتل او سعی در ایجاد یک شبکه حمایتی در میان ساکنان محلی از طریق اختصاص بخشی کوچک از سرقت هایشان را داشتند.

اما با بهبود مراقبت های امنیتی از قطارها و لوله های انتقال نفت، این گروه به اخاذی و ربودن افراد روی آورد. یپز که در میان رهبران کارتل های مواد مخدر شخصیتی متفاوت دارد، همچنین ویدیوهایی از خود منتشر کرده که در آن احساسات خود را بروز می دهد، از جمله ویدیویی در ماه ژوئن که بعد از دستگیری برخی از حامیان و بستگانش توسط نیروهای امنیتی منتشر شده و او را در حال گریه کردن نشان می داد. یپز در ماه ژوئن ویدیوی منتشر کرد که در آن گریه کرده و ضمن تایید دستگیری مادرش، اعلام کرد که انتقام خواهد گرفت.

دستگیری رییس بدنام کارتل مواد مخدر در مکزیک

ماریا اورتز در جریان یک عملیات امنیتی در شهر سلیا در ایالت گواناخواتو دستگیر شده بود. خوانا یپز، خواهر ال مارو و برادرزاده اش روزابلا نیز در میان افراد دستگیر شده بودند. در این ویدیو، ال مارو به عوامل این عملیات هشدار می دهد، عملیاتی که به کشف ۱ کیلوگرم ماده مخدر شبیه متامفتامین به ارزش ۲ میلیون پزو (۸۸,۰۰۰ دلار) منتهی شده بود.

دستگیری رییس کارتل مواد مخدر در مکزیک

ال مارو در ویدیوی تهدید آمیز خود در حالی که لباس جین به تن داشته و تفنگی روی شانه اش دیده می شود می گوید: «من برایتان دردسر خواهم شد. شما را منفجر خواهم کرد. خواهید دید». وی در ویدیویی دیگر در ماه ژوئن، رییس جمهور مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور را به حمایت از کارتل جالیسکو متهم کرده بود. روز بعد، رییس جمهور مکزیک از مردم محلی خواست که با ال مارو و کارتل سانتا روزا دِ لیما همکاری نکنند. دستگیری ال مارو می تواند موفقیتی بزرگ برای لوپز اوبرادور باشد که شعار اصلی او کاهش سطح خشونت و قتل در کشور بود. با این وجود، از زمان رسیدن اوبرادور به قدرت در سال ۲۰۱۸، میزان خشونت در مکزیک به سطح به شدت افزایش یافته و به سطح بی سابقه ای رسیده است.

بیشتر بخوانید: فرزند گمشده پابلو اسکوبار ؛ اعترافات باورنکردنی پسر معروف‌ترین قاچاقچی مواد مخدر جهان

ویدیو ترسناک و باورنکردنی از نمایش قدرت کارتل مواد مخدر جالیسکو در مکزیک

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود