آشنایی با چند علت خارش مقعد ؛ از رژیم غذایی تا هموروئید

آشنایی با چند علت خارش مقعد ؛ از رژیم غذایی تا هموروئید

خارش مقعد اتفاقی ناراحت کننده و معمولا شرم آور است و وقتی در جمع باشید بدترین لحظات را برای شما به وجود می آورد. اما در این مواقع خاراندن مقعد میتواند اوضاع را بدتر هم بکند. باید در نظر داشت که پزشکان گاهی نمی توانند علت خارش مقعد را پیدا کنند اما این را بدانید که برخی بیماری ها، عادات و حتی رژیم های غذایی معمولا باعث بروز این مشکل می شوند. در ادامه چند علت خارش مقعد را با شما در میان می گذاریم.

عادت های دستشویی رفتن

اگر بعد از مدفوع خود را تمیز نشویید، آنچه باقیمانده است میتواند باعث سوزش یا خارش مقعد شما شود. این را هم در نظر داشته باشید که بعد از شستن و طهارت حتما خود را با یک تکه دستمال کاغذی خشک کنید.

بیش از اندازه خشک کردن بدن

اگر برای خشک کردن مقعد خود بعد از شستن دستمال را بیش از اندازه محکم روی ناحیه مورد نظر بکشید یا از آب داغ، اسپری های خوش بو کننده یا دئودورانت روی ناحیه مقعد خود استفاده کنید احتمالا دچار خارش مقعد می شوید.

رژیم غذایی

اگر قهوه می نوشید احتمالا گهگاهی دچار خارش مقعد می شوید. قهوه باعث شل شدن عضلات مقعد می شود و همین مساله نشتی مدفوع را به دنبال خواهد داشت که در نهایت باعث خارش مقعد می شود. خوردن این نوشیدنی ها و غذاها هم اثر مشابهی دارد:

  • چای یا نوشابه
  • نوشیدنی های انرژی زا یا آب جو
  • شکلات و مغزها
  • مرکبات و گوجه
  • غذاهای پرادویه و تند
  • لبنیات

لباس زیر

اگر لباس زیر شما از پلاستیک یا الیاف مصنوعی باشد آنگاه احتمالا لباس تان همواره رطوبت دارد. بهتر است از لباس های کاملا نخی استفاده کنید و هر روز هم آن را تعویض نمایید و برای شستشوی لباس هم از شوینده های بدون رایحه استفاده کنید.

یبوست

درد و خارش مقعد به واسطه یبوست هم ایجاد می شود. زمانی که آب بدنتان کم باشد مدفوع شما هم سفت می شود و به راحتی از بدن خارج نمی گردد که این مساله درد و خارش آن را به دنبال دارد.

هموروئید

هموروئید یا بواسیر خونی
هموروئید یا بواسیر خونی

هموروئید در واقع حاصل تورم رگ های رکتوم و مقعد است که میتواند باعث احساس سوختگی یا خارش شود. فشاری که به این ناحیه از بدن در حین مدفوع کردن یا زایمان وارد می شود میتواند باعث به وجود آمدن هموروئید شود. پزشکان به این افراد توصیه می کنند که روزانه چندین مرتبه برای مدت ۱۵ دقیقه در  آب گرم بنشینند، آب زیاد و کافی بنوشند و رژیم غذایی شان حتما حاوی فیبر باشد.

پارگی مقعد

پارگی های کوچک در ناحیه مقعد هم میتوانند باعث خارش آن شوند. این پارگی ها معمولا در زمان یبوست و خروج مدفوع بزرگ و سفت از بدن ایجاد می شوند. اسهال طولانی مدت یا التهاب روده از دیگر علل بروز پارگی و در نتیجه خارش مقعد است.

عفونت

نوعی قارچ که معمولا باعث بروز عفونت مخمری در واژن می شود میتواند عامل خارش مقعد هم باشد. البته برخی باکتری های خاص دیگر هم همین ویژگی را دارند و میتوانند در هر نقطه ای از بدن از جمله مقعد ایجاد عفونت و خارش کنند.

کرم پینو

این کرم یا شفیره آن معمولا از طریق غذای آلوده و دهان وارد بدن می شود و در ادامه به سیستم هاضمه راه پیدا میکند. خارش مقعدی ناشی از این کرم معمولا شب ها شروع می شود؛ یعنی زمانی که کرم مونث حول مقعد تخم ریزی می کند. ممکن است حتی آنها را با چشم غیر مسلح هم درون لباس زیر خود یا توالت ببینید. این کرم ها شبیه به رشته های نخ بسیار نازک و سفیدرنگ هستند.

زخم

یک موجود میکروسکوپی بسیار کوچک به نام هیره خارش انسان وجود دارد که میتواند باعث ایجاد راش پوستی شود. این موجود میکروسکوپی به لایه های بالایی پوست برای تغذیه هجوم می برد و از تماس پوست با پوست به افراد دیگر منتقل می شود. بنابراین سالن های مراقبت از پوست از جمله نقاط مستعد برای رشد این موجود هستند. لباس مشترک، حوله مشترک و تخت خواب مشترک میتواند عامل انتقال این موجود به فرد دیگر باشد.

پسوزیاریس

پسوزیاریس نوعی بیماری پوستی است و معمولا در نقاطی ایجاد می شود که نور آفتاب به آن نمی خورد. بنابراین پوست اطراف مقعد شما هم ممکن است به خاطر این بیماری قرمز شود و با خارش همراه باشد که در این موارد مدفوع کردن شما دچار مشکل می شود.

مصرف آنتی بیوتیک

ممکن است بخاطر ابتلا به نوعی عفونت مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک ها شوید اما باید بدانید برخی از این داروها باکتری های مفید درون روده شما را هم از بین می برند. برای همین باید مراقب باشید که تعادل طبیعی درون روده های خود را بر هم نزنید. در اغلب موارد مصرف این داروها باعث بروز اسهال در شما می شود. در نظر داشته باشید که در حین مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است دچار عفونت مخمری هم بشوید که برای درمان این نوع عفونت معمولا خوردن ماست توصیه می شود.

مشکلات دیگر

بیماری هایی که معمولا کل بدن را درگیر می کنند میتوانند روی مقعد هم اثرات بدی بگذارند. از جمله این بیماری ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیابت نوع ۲
  • سرطان خون و لنفوم
  • نارسایی کلیه یا بیماری کبدی
  • پرکاری تیروئید
  • کم خونی
  • دلهره و استرس

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • عرفان مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    در صورت خارش میتونید پماد عصاره مورد رو‌از عطاری‌ها بگیرید .. داروخونه‌ایشم‌هست اما اونی که سنتی‌تر تولید میشه بهتر جواب میده .. البته اگه مثلا همورویید شدید یا فیشر خیلی دردتاک عمیق دارید باید برید پیش متخصص اما اگه مشکلتون فقط خارش و‌سوزش بعد از دفع و یا هنگام تعریقه و یا موقع خپاب حتما جواب میده .. برای تسکین خیلی سریع هم مینونید از پماد دوازده هزارم‌میلیگرم کپسایسین یا همون فلفل استفاده کنید و البته باید تصف نصف با وازلین قاطی بشه تا غلظتش به شش هزارم‌میلیگرم در گرم برسه .. چند دقیقه‌ای میسوزونه اما بعد سوزش خارش هم رفع نیشه .. پماد منتول هم که همون نعناعه تاثیر مشابه داره اما کپسایسین بهتره .. بعد از دفع مخل رو‌با اب خالی و‌اگه در دسترس بود مقداری بتادین بشورید .. اصلا صابون نزنید هیچ‌نوع صابونی حتی شامپو بچه هم .. موقع خارش به حا خاروندن یه کم پماد مورد بزنید و‌منتظر باشید تا هارش کم بشه .. چون پماد مورد حاوی سینئوله و‌بهتره روزی دو بار بیشتر استفاده نشه بقیه مواقع از پماد تسکینی کپسایسین استفاده کنید .. پمادهای آنتی همورویید که ترکیب لیدوکایین آلومینیوم استات زینک اکساید و استرویید ضد التهاب هم هست برا موارد خفیف‌تر جواب میده .. اما چون کورتون داره من توصبه نمیکنم ..

    • عرفان مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

      بعد از چند روز معمولا چهار روز استفاده از مورد خارش از بین‌میره و‌در موقع خارشهای کاه و بیکاه بعدی هم میتونید ازش لستفاده کتید تا کم کم علایم کامل برطرف بشه

  • عرفان مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

    در ضمن پماد آنتی همورویید و‌ گیاه‌مورد باید حتما داخل مقعد بره ولی پماد منتول و‌کپسایسین فقط مقعد و اطراف مقعد

  • بهراد اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

    دیسک کمر رو ننوشتید
    دیسک کمر باعث خارش مقعد میشه