با انواع بوی واژن و علت بوی بد واژن آشنا شوید تا بدانید کدام بو علامت بیماری است

با انواع بوی واژن و علت بوی بد واژن آشنا شوید تا بدانید کدام بو علامت بیماری است

با بوهای مختلف واژن و علت بوی بد واژن آشنا شوید تا واژن سالم و بیمار را تشخیص دهید؛ از متصاعد شدن بوی شیره قند از واژن گرفته تا بوی سکه پول.

ممکن است شما در خیلی از شبکه های خارجی یا حتی در فضای آنلاین با تبلیغات انواع تامپون و نوار بهداشتی معطر رو به رو شده باشید؛ تبلیغاتی که گاهی صرفا برای فریب مخاطبان و ترغیب به خرید محصولات به شیوه ای جذاب، وسوسه کننده و دیدنی ساخته می شوند.

اگر با این تبلیغات رو به رو نشده باشید، فقط کافیست سری به داروخانه نزدیک محل زندگی خود بزنید. حتما روی دیوارها و شیشه های داروخانه با محصولاتی آشنا می شوید که تضمین می کنند شما را به شیوه ای طبیعی از بوی واژن نجات دهند؛ چیزهایی مثل دوش واژینال. توجه داشته باشید که جامعه پزشکی اکیدا توصیه می کند که از این محصولات استفاده نکنید زیرا برای بهداشت و سلامت زنان مضر هستند و می توانند تعادل طبیعی فلور یا میکروبیوم واژن را بر هم بزنند و دچار اختلال کنند. اگر با دوش واژینال آشنا نیستید، خوب است بدانید این وسیله یک ابزار رایج در بین خانم ها است که برای تمیز کردن محیط واژن از آن استفاده می کنند اما در واقع خود این وسیله باعث برور واژینوز باکتریایی می شود.

واژن؛ خانه باکتری ها

حقیقت این است که واژن خانم ها خانه میلیاردها باکتری است و آرایش دقیق این باکتری ها به صورت روزانه و حتی گاهی اوقات ساعت به ساعت دستخوش تغییر می شود.

این تغییرات طبیعی هستند. بوهای مختلفی که از واژن متصاعد می شوند نتیجه چرخه قاعدگی بانوان، عادات بهداشتی یا شخص خود آنها است.

علاوه بر این، باید این نکته را هم در نظر بگیریم که کشاله ران حاوی مجموعه ای از غدد عرق است. بنابراین، آیا هنوز هم از این که واژن شما بو می دهد تعجب می کنید؟

در این مطلب روزیاتو، می خواهیم با شما از بوی واژن و انواع آن صحبت کنیم تا متوجه شوید هر بویی که از واژن شما به مشامتان می رسد نشانه چه چیزی است و آیا این بوی خاص علامت بیماری است یا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

۱- بوی تند، ترش یا بوی تخمیرشدگی

متصاعد شدن بویی از واژن که تند یا ترش باشد بسیار رایج است. برخی این بو را با بوی غذاهای تخمیرشده مقایسه می کنند. در واقع، ماست، نان ترش یا حتی برخی از انواع آب جوی ترش حاوی همان نوع باکتری خوبی هستند که در بیشتر واژن های سالم به وفور یافت می شوند: یعنی باکتری لاکتوباسیل.

اگر کنجکاوید بوی ترشی که آخر هفته از واژن شما متصاعد شده و در رابطه جنسی شما تاثیر منفی گذاشته به چه علت بوده است، لازم نیست نگران شوید.

دلایل ایجاد بوی تند، ترش و تخمیرشدگی

  • اسیدیته یا میزان اسید در واژن: پ هاش (pH) یک واژن سالم کمی اسیدی است و در محدوده ای بین ۳.۸ و ۴.۵ قرار داد. باکتری لاکتوباسیل واژن را اسیدی نگه می دارد. این باکتری از رشد بیش از حد انواع باکتری های بد جلوگیری می کند.

۲- بوی مس مثل بوی سکه پول

بسیاری از خانم ها گزارش داده اند که واژن آن ها بویی شبیه بوی فلز یا بوی مس می دهد. خوشبختانه ، باید بگوییم این هم جای نگرانی ندارد. به ندرت امکان دارد که متصاعد شدن این بود علامت مشکل جدی در خانم ها باشد.

دلیل متصاعد شدن بوی مس

  • خون: خون حاوی آهن است. به همین دلیل است که بوی فلز می دهد. رایج ترین دلیل متصاعد شدن بوی فلز وجود خون قاعدگی در واژن است. در هنگام پریود خانم ها، خون و بافت از مخاط رحم بیرون می ریزد و در کلِ مجرای واژن سفر می کند.
  • رابطه جنسی: خونریزی اندک بعد از رابطه جنسی می تواند رایج باشد. این حالت معمولا به دلیل خشک بودن واژن یا رابطه جنسی شدید و خشن رخ می دهد زیرا ممکن است خراش و بریدگی های کوچکی در واژن ایجاد شود. برای پیشگیری از این اتفاق، بهتر است در رابطه جنسی، از روان کننده ها یا لیزکننده های واژن استفاده کنید.

علاوه بر این ها، ممکن است بوی مس کمتر رایج باشد اما جدی و دلیل خونریزی از واژن باشد. این بوی فلز بعد از اتمام دوره پریود یا قاعدگی مدت زمان زیادی نمی ماند. اگر واژن  شما با منی همسرتان در تماس باشد، ممکن است میزان pH را تغییر دهد و منجر به بوی فلزمانند در واژن شود.

اگر حس می کنید خونریزی از واژن دارید که مرتبط با پریود شما نیست یا بوی فلز همراه با خارش و ترشح واژن هست، حتما برای معاینه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۳- بوی شیرین مثل بوی شیره قند

وقتی می گوییم بوی شیرین منظور ما بوی کیک و شیرینی داغ و تازه نیست! منظور ما بوی قوی و خاکی است. این هم جای نگرانی ندارد زیرا بوی شیرین هم علت بیماری نیست.

دلیل متصاعد شدن بوی شیرین

  • باکتری: بله، باز هم باکتری. pH واژن خانم ها یک اکوسیستم باکتریایی است که مدام رو به تغییر است. گاهی اوقات به این معنی است که ممکن است شما بویی که کمی شیرین است از واژن خود متصاعد کنید.

۴- بوی مواد شیمیایی مانند توالتی که تازه تمیز شده است

متصاعد شدن بویی شبیه به وایتکس یا آمونیاک می توانید به دلایل مختلفی باشد. گاهی اوقات لازم می شود برای یافتن علت این بو به پزشک مراجعه کنید.

علت بوی مواد شیمیایی

  • ادرار: ادرار حاوی یک فرآورده جانبی آمونیاک است که اوره نام دارد. تجمع ادرار در لباس زیر شما یا اطراف ناحیه فرج یا اندام جنسی زنانه می تواند منجر به متصاعد شدن بوی مواد شیمیایی شود. یادتان باشد ادراری که بوی شدید آمونیاک می دهد یکی از علائم کم آبی بدن است.
  • واژینوز باکتریایی: امکان دارد متصاعد شدن بوی مواد شیمیایی از واژن شما یکی از علائم ابتلا به واژینوز باکتریایی باشد. این بوی ماده شیمیایی اغلب بویی شبیه به بوی بد ماهی می دهد.

واژینوز باکتریایی یکی از عفونت های رایج در میان زنان است. علائم این بیماری عبارت است از:

  • بوی گند یا بوی ماهی
  • ترشحات واژنی رقیق خاکستری، سفید یا سبزرنگ
  • خارش واژن
  • سوزش در هنگام ادرار کردن

۵- بوی تعفن بدن مثل راسو یا بوی گیاه سوخته یا خاک

نه، این فقط شما نیستید که این بو را از واژن خود متساعد می کنید. بسیاری از خانم ها این بود را شبیه بویی بین بوی بدن و ماریجوانا توصیه می کنند. متاسفانه، دلیل علمی خوبی برای پاسخ به علت این بو وجود ندارد. اما به لطف وجود غدد عرق در کشاله ران، حداقل این را می دانیم که چرا واژن و بدن این قدر بوی شبیه به هم دارند.

دلیل بوی تعفن راسومانند

  • استرس روانی و عاطفی: بدن شما حاوی دو نوع غدد عرق است که آپوکراین (کنده ریز) و اکراین (تراوه ریز) نام دارند. غدد اکراین عرق تولید می کنند تا دمای بدن را پایین بیاورد و بدن را خنک کند و غدد آپوکراین به احساسات شما پاسخ می دهد. غدد آپوکراین در زیر بغل و همان طور که حدس می زنید در کشاله ران جمع شده اند.

وقتی شما عصبی و مضطرب می شوید، غدد آپوکراین یک مایع شیرمانند تولید می کنند. این مایع به خودی خود بی بو است اما وقتی با وفور باکتری های واژن و اندام تناسلی زن در تماس است، بویی تند و زننده متصاعد می کند.

۶- بوی ماهی مرده یا بوی فیله

حتما شنیده اید که می گویند واژن بوی غیرطبیعی، نامطبوع و زننده ای مانند بوی ماهی مرده از خود متصاعد می کند. در واقع، ماهی تازه نباید این قدرها بوی بد بدهد. تجزیه یا فاسد شدن ماهی مثال بهتری برای مقایسه کردن است. می پرسید چرا؟ دلیلش تری متیل آمین است. این ترکیب شیمیایی مسئول بوی زننده ماهی فاسد و مرده و برخی از نواع بوهای غیرمعمول واژن خانم هاست.

دلیل بوی ماهی مرده

  • واژینوز باکتریایی: وقتی مبتلا به واژینوز باکتریایی باشید، با رشد بیش از حد باکتری بی هوازی در واژن رو به رو هستید. این ارگانیسم های بی هوازی بوی تعفن می دهند.
  • تریکومونیازیس: تریکومونیازیس رایج ترین عفونت مسری در زنان است که از راه رابطه جنسی قابل انتقال بوده اما خوشبختانه با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک به راحتی درمان می شود. این عفونت دلیل بوی تعفن ماهی در واژن زنان است. عفونت تریکومونیازیس ممکن است بسیار بدبو باشد. بوی بد ماهی که هنگام ابتلا به این عفونت از واژن خانم ها متصاعد می شود از بوی بد واژن در زمان ابتلا به واژینوز باکتریایی شدیدتر و قوی تر است.

در موارد نادر، بوی بد ماهی می تواند دلیل مشکلات جدی تر در واژن یا اندام تناسلی خانم ها باشد.

۶- بوی فاسدشدگی مثل بوی یک حیوان مرده

بوی گند فاسدشدگی که با استشمام آن، بینی خود را تکان می دهید یا صورتتان را برمی گردانید، قطعا طبیعی نیست. اگر این بو متعفن و آزاردهنده باشد، مثل بوی یک حیوان مرده، ممکن است بوی واژن نبوده بلکه بوی چیزی در داخل واژن شما باشد.

دلیل بوی فاسدشدگی

  • فراموش کردن تامپون در واژن: ممکن است شما سهوا و از روی حواسپرتی تامپون خود را روزها یا هفته ها در داخل واژن جا گذاشته باشید. این یک اتفاق رایج بین خانم هاست که به دفعات زیاد رخ می دهد و چیزی نیست که بخواهید بابت آن خجالت بکشید.

خوشبختانه، خودتان می توانید با خیال راحت و خیلی ایمن تامپون را از واژن خود خارج کنید و از شر بوی بد آن راحت شوید.

زمان مراجعه به پزشک

به طور کل، بوهای نامطبوع و غیرمعمول واژن به راحتی تشخیص داده می شوند. این بوها از آن بوهایی هستند که صورت شما را به نشانه آزرده شدن از بوی تعفن چین می اندازند. بوی فاسدشدگی، بوی حیوان مرده و بوی تعفن همه از بوهایی هستند که پرچم قرمز دارند و علامت بیماری هستند.

اگر بوی بد واژن دلیل جدی داشته باشد، اغلب علائم دیگری نیز همراه بو ظاهر می شوند. در صورتی که متوجه شدید بوی بد واژن شما همراه با موارد زیر است، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • خارش یا سوزش
  • درد
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات غلیظ و پنیرمانند
  • خونریزی واژینال غیر مربوط به پریود شما

بوی واژن تغییر می کند و این یک امر عادی و طبیعی است

همان طور که در ابتدا گفتیم، تغییرات پایدار و مداوم در بوی واژن طبیعی است. یادتان باشد که نوع بوی واژن شما به طور کل به pH واژن شما مربوط می شود و عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند بر pH واژن خانم ها تاثیر بگذارند.

مثلا رابطه جنسی همراه با دخول آلت تناسلی مرد در واژن زن را در نظر بگیرید: منی مرد pH نسبتا بالایی دارد. به همین علت، بسیار طبیعی است که بعد از این نوع رابطه جنسی بوی واژن شما با زمان های دیگر فرق داشته باشد. لازم هم نیست نگران شوید. این تغییرات فقط یک سری تغییرات موقتی هستند.

یائسگی هم در pH واژن تاثیر می گذارد. زنانی که در دوران یائسگی هستند به دلیل کمبود هورمون استروژن، مخاط واژن کمتری دارند. مخاط واژن در جداره واژن قرار دارد و باکتری لاکتوباسیل را تغذیه می کند. بنابراین، بدون این سلول ها، ممکن است شما pH بسیار بالاتری در واژن خود داشته باشید.

توصیه ما به شما

از شناختن واژن خود و بوهایی که متصاعد می کند اصلا نگران نشوید. بهتر است شما بوهایی که هر روز از واژنتان متصاعد می شود را بشناسید تا در زمان بروز مشکل زود به آن پی ببرید و به دنبال درمان باشید. در نهایت این که واژن وظایف زیادی را برای بدن زنان انجام می دهد. فقط کافیست شروع به شناخت آن کنیم تا بهتر به عملکرد آن پی ببریم.

خواندن این مطالب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم:

علت بوی بد واژن چیست و چطور میتوان آن را از بین برد

با عفونت واژن و راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا شوید

واژینیسموس یا ترس از دخول چیست ؟

کاپ قاعدگی ؛ با مزایا و معایب این جایگزین عالی برای نوار بهداشتی آشنا شوید

بعد از رابطه زناشویی چه کنیم؛ ۷ نباید بعد از رابطه جنسی

تست پاپ اسمیر و هر آنچه باید خانم‌ها درباره این آزمایش مهم و حیاتی بدانند

ویاگرای زنانه چیست و چه آثار و عوارضی دارد؟

اندومتریوز چیست؟ از پریودهای دردناک تا مشکلات خانوادگی و اجتماعی

لکه بینی بعد از پریود ؛ از علل تا نحوه پیشگیری و درمان

همه چیز درباره عکس رنگی رحم (HSG): چرا، چطور و چگونه؟

منبع: healthline
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود