تصویری دیده نشده از آسانسور جنجالی کاخ مرمر

تصویری دیده نشده از آسانسور جنجالی کاخ مرمر

پرویز فتاح ، رئیس بنیاد مستضعفان چند روز قبل در برنامه ای تلویزیونی ادعاهایی درباره ی تصرف برخی املاک این بنیاد توسط مسئولین و نهادهای حکومتی مطرح کرد که بسیار جنجالی شد و واکنش های زیادی را به دنبال داشت.

آسانسور کاخ مرمر

یکی از املاکی که فتاح در صحبت های خود به آن پرداخت کاخ مرمر بود. رئیس بنیاد مستضعفان درباره ی این ملک گفت:

«کاخ مرمر زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. بعد از آمدن من به بنیاد، دولت تصمیم داشت آن محل را به دلیل نزدیکی به کاخ ریاست جمهوری، تبدیل به محلی برای تشریفات مهمانان خارجی کند که من از آقای روحانی خواستم که این کاخ به موزه تبدیل شود و خوشبختانه دولت هم همراهی کرد و این کاخ به موزه هنر ایران تبدیل شد.»

«در چهار ماه اینجا را بازسازی کردیم برای موزه هنر ایران و اگر کرونا اجازه بدهد درهای آن را به روی مردم از خیابان ولیعصر باز می‌ کنیم. نباید در این کاخ‌ ها مسئولان مستقر می‌ شدند. اینجا را میکروسکوپی بازسازی کردیم تا به حالت اول برگردد. ولی چنین چیزی نمی‌ شود چون کاخ آسیب دیده است. در این کاخ که هنر کشور به نمایش گذاشته شده است آسانسور وجود دارد. آنجا را کنده اند و پتک زده اند و در طبقه دوم آن حمام و جکوزی و سونا درست کرده اند. این میراث (سازمان میراث فرهنگی) که به همه جا ایراد می‌گیرد کجا بوده و چرا نگفته اند این کاخ آسیب دیده است. الان اصلاح کردیم، این کاخ مردمی شده است تا مردم ببینند که رضا شاه و پسر ناخلفش چه کرده اند و تاریخ این مردم آنجا به نمایش گذاشته شده است.»

کاخ مرمر یکی از کاخ های تاریخی تهران متعلق به دوره ی پهلوی بوده و در فهرست میراث ملی ثبت شده است. این کاخ در سال ۵۵ و با هدف آشنایی بیشتر مردم با بنیانگذار سلسله ی پهلوی، رضا شاه پهلوی و محل زندگی و کار او به موزه تغییر کاربری داد و عنوان «موزه پهلوی» برای آن انتخاب گردید. این ملک بعد از انقلاب ۵۷ در اختیار نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران از جمله کمیته‌ های انقلاب و قوه قضاییه و نهایتاً مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت.

در مدتی که کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود کارشناسان میراث فرهنگی بارها برای انجام کار مرمت‌ در این کاخ حضور پیدا کردند، بنابراین در این مدت سازمان میراث فرهنگی وقت در جریان اتفاقات افتاده در این کاخ بود اما همانطور که رئیس بنیاد مستضعفان بیان کرد واکنشی به آن‌ ها نداشت و سکوت اختیار کرد.

از طرف دیگر پرویز فتاح از اضافه شدن حمام و سونا به این کاخ تاریخی خبر داد، موضوعی که از دید خبرنگاران میراث فرهنگی در بهمن ماه سال گذشته که برای اولین بار از آن بازدید کردند مخفی نگه داشته شد.

آسانسور کاخ مرمر

نکته ی جنجالی دیگری که فتاح در صحبت های خود به آن اشاره کرد اضافه شدن یک آسانسور به کاخ مرمر بود، آسانسوری که خبرنگاران هنگام بازدید از کاخ اتفاقی آن را پیدا کردند.

همان زمان مسئولان مرمت کاخ گفتند که این آسانسور گرچه برای یک طبقه ایجاد شده اما آن را طوری قرار داده اند که آسیبی به بنا نمی‌ زند و قابل حذف است و هر چند که نباید ایجاد می‌ شد اما برای سهولت در رفت و آمد ایجاد شده است. اما آنطور که رئیس بنیاد مستضعفان بیان کرد، در طبقه ی اول سالن اجتماعات و در طبقه دوم هم امکاناتی مانند سونا و جکوزی کار شده و روشن است که این آسانسور برای افراد ناتوان ساخته نشده است.

همه ی این ساخت و سازها و تغییر کاربری ها در کاخ تاریخی مرمر در حالی است که هر گونه دخل و تصرف در آثار ثبت ملی خلاف قانون است.

بیشتر بخوانید:

افشاگری رییس بنیاد مستضعفان درباره تصرف اموال عمومی توسط برخی مسئولان + ویدیو

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • مسعود مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    رضا شاه و پسر ناخلفش چه کرده اند ؟؟؟
    اون پدر و پسر جز سازندگی چه کردند؟؟
    تاریخ گواهه
    تمام آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور رو مسئولان داغون کردند
    مسئولان جز ویرانی چه کردند؟؟

  • Yasin مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    …خدا بیامرزدت. خیلی ایران رو زیبا کردی. اون از درختان بزرگ ولیعصر(که البته یه شهردار محترم نصفشون رو خراب کردند), اون از دانشگاه تهران, اون از کاخ مرمر, اون از تونل هایی که اون موقع زبان زد بود و در آخر بی حرمتی که به آرامگاه کوچکت شد و … ای کاش هیچ وقت ایران به دنیا نمی اومدم و نمی دیدم که چه بلایی سر این ایران میاد. بیشترین چیزی که من رو زجر میده اینه که تاریخچمون رو بلدم و خوندم…

  • مهدی مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    واقعا ایرانمون رو به نابودی هست …. حیف کشور … بیچاره مردم