سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست قدیمی ولادیمیر پوتین

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست قدیمی ولادیمیر پوتین

چهارده سال پیش الکساندر لیتویننکو جاسوس سابق روسیه مرگی ترسناک و بسیار دردناک را تجربه کرد. در طول حضور خود در سرویس ویژه FSB روسیه، لیتویننکو در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته تخصص داشت اما وقتی از کشور فرار کرده و اسرار کشورش را فاش کرد سخت ترین بها را برای این کار پرداخت. لیتویننکو با بدترین ماده ممکن مسموم شد، پولونیوم رادیواکتیو ۲۱۰. او در حالی که تنها ۴۴ سال سن داشت در اول نوامبر ۲۰۰۶ به یکباره بیمار شد، درست مدت کوتاهی بعد از ملاقات با دو مامور مخفی روسیه که همواره هرگونه دخالتی در مرگ این جاسوس سابق را انکار می کنند.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

پلیس بریتانیا بر این باور است که آقای لیتویننکو در جریان ملاقات با جاسوسان روسی در هتل میلنیوم لندن و از طریق چایی که نوشیده مسموم شده است زیرا سطح بسیار بالایی از پولونیوم در قوری که وی از آن چای خورده بود یافت شد. دو روز بعد از شروع بیماری، لیتویننکو به بیمارستان بارنت در شمال لندن برده شده و در ادامه برای مراقبت های ویژه به بیمارستان دیگری منتقل گردید. مرگ او طولانی و بسیار دردناک بود. او موهایش را به دلیل سم رادیواکتیو از دست داده و در بخش مراقبت های ویژه بستری شد. در روز ۲۳ نوامبر و کمتر از یک ماه پس از مسموم شدن با پولونیوم، الکساندر لیتویننکو به علت یک سکته قلبی شدید درگذشت ولی قبل از مرگ یادداشتی نوشته و در آن انگشت اتهام در مورد مرگ خود را به سوی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نشانه رفت.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین
سمیون موگیلویچ

قبل از مرگ، همچنین، لیتویننکو به رابطه خوب سمیون موگیلویچ رییس مافیای روسیه و ولادیمیر پوتین اشاره کرده بود. سرویس اف بی آی بر این باور است که موگیلویچ دهه ها در زمینه قاچاق مواد مخدر، خرید و فروش اقلام هسته ای و اجیر کردن قاتلان حرفه ای و همچنین روسپی گری بین المللی فعالیت داشته و این اعمال شرورانه را از مسکو هدایت می کرده است. موگیلویچ یکی از تحت تعقیب ترین خلافکاران جهان بوده و در موارد بی شماری به فساد متهم شده اما همچنان در روسیه مردی آزاد محسوب می شود. روسیه یکی از بزرگ ترین مافیاهای جهان را در خود داشته و موگیلویچ نیز که لقب «رییس رییس ها» را دارد یکی از ترسناک ترین روسای مافیای جهان است.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

گفته می شود که او هدایت بیش از ۱۰۰ شرکت را در اختیار دارد هر چند مقامات قضایی بر این باورند که این شرکت ها تنها ابزارهایی برای قانونی جلوه دادن فعالیت های مجرمانه امپراطوری مافیایی موگیلویچ هستند. همچنین گفته می شود که موگیلویچ دارای حساب های بانکی در بیش از ۲۷ کشور مختلف جهان بوده و به بی وقفه پول هایش را از سراسر جهان به سمت جیب هایش در بانک های روسیه سرازیر می کند. نام او اولین بار در سال ۱۹۹۳ در تحقیقات اف بی آی به گوش رسید زمانی که گفته شد وی در کلاهبرداری چند میلیون پوندی از سرمایه گذاران یک کمپانی کانادایی مشارکت داشته است. وقتی در مورد این ماجرا و اتهام از موگیلویچ سوال شد پاسخ وی چنین بود: «خب اگر آن ها فعالیت های مشکوک به شکل سنتی را پیدا کرده اند، این بر عهده آن هاست که آن را ثابت کنند. شوربختانه من به اسناد اف بی آی دسترسی ندارم».

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

اما رییس رییس های مافیای روسیه یک آدم کش گردن کلفت نبوده و حتی در رشته اقتصاد مدرک دانشگاهی دارد. گفته می شود که وی از دانش اقتصاد خود برای گفتن دروغ های پیچیده و کلاهبرداری استفاده می کند. بهترین دوست و شریک کاری موگیلویچ در حلقه روسپی گری درباره او گفته است: «او قدرتمندترین گانگستر جهان است». البته فعالیت های موگیلویچ به کارهای غیرقانونی خلاصه نشده و کنترل صدها کیلومتر خطوط انتقال گاز در روسیه و اروپای شرقی را نیز در اختیار دارد. روسیه بیش از ۳۰ درصد از گاز اروپا را تامین می کند. لئونید درکاچ، رییس سابق سرویس امنیتی اوکراین، همراه با لئونید کوشما، رییس جمهور سابق اوکراین گفته اند که رییس مافیای روسیه ارتباط کاری نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارد.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

درکاچ در این باره مدعی است: «او و پوتین از زمانی که پوتین هنوز در لنینگراد بود در ارتباط بوده اند». با این وجود موگیلویچ اصرار دارد که یک تاجر قانونی است و در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه ای با بی بی سی ادعا کرده که شرکت او تنها در زمینه فروش غلات فعالیت دارد. با این وجود اف بی آی در سال ۲۰۰۹ نام سمیون موگیلویچ را در فهرست تحت تعقیب ترین ۱۰ نفر خود قرار داد اما به دلیل اینکه بین روسیه و ایالات متحده قرارداد استرداد مجرمان وجود ندارد شش سال بعد نام او از این فهرست حذف شد.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

از اواخر دهه ۱۹۹۰ موگیلویچ هرگز به غرب سفر نکرده و آزادانه در مسکو زندگی و فعالیت می کند. سمیون موگیلویچ یکی از خلافکارانی است که در مستند تازه World’s Most Wanted به آن پرداخته شده است. او شهروند روسیه، اوکراین، اسرائیل و مجارستان بوده و گفته می شود که بیش از ۱۵ پاسپورت دارد اما در سال های اخیر عمدتاً در روسیه و اسرائیل ساکن بوده است. نام کامل او سمیون یودکوویچ موگیلویچ بوده که در سال ۱۹۴۶ در کیف، اوکراین بدنیا آمده و والدینی یهودی داشته است. وی کسب و کار خود را با کلاهبرداری از دیگر یهودیان روسی در دهه ۱۹۸۰ که می خواستند به اسراییل یا ایالات متحده مهاجرت کنند آغاز کرد. او به این خانواده ها قول داد که املاک و دارایی های آن ها را به طور قانونی فروخته و بعد از برداشتن سهم خود، مابقی را به آن ها بازخواهند گرداند. وی در ادامه تمام پول های بدست آمده را به جیب زد و به همین دلیل دو بار به زندان محکوم شد.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بازگشت سربازان سرخورده از افغانستان باعث شد که این سربازان یک سازمان جنایتکار به نام براتوا به معنای برادری یا مافیای سرخ را تاسیس کردند که ریاست آن سال هاست بر عهده موگیلویچ می باشد.او بعدها با نامزد مجارستانی خود کاتالین پاپ ازدواج کرده و در پراگ ساکن شد که با تاسیس کلوب های شبانه و کسب و کار روسپی گری همراه شد. مدتی بعد موگیلویچ مجوز خرید و فروش سلاح دریافت کرده و بخش زیادی از تولیدات نظامی مجارستان را خریداری می کرد. شاید بتوان گفت که کسب و کاری نیست که سمیون موگیلویچ در آن وارد نشده و از آن به عنوان ابزاری برای پولشویی استفاده نکرده باشد.

او حتی کنترل فرودگاه بین المللی شرمتیوو در مسکو که با نام «بهشت قاچاقچیان» شناخته می شود را در اختیار داشته است. رییس مافیای سرخ روسیه برخی از مشهورترین قاتلان اجیر جهان را در اختیار داشته و با سرویس های اطلاعاتی مختلف کشورهای کمونیستی همکاری می کرد. مافیای روسی ایالات متحده بخشی از سازمان مافیایی بزرگ موگیلویچ بوده و وی با مافیای کامورا در ایتالیا نیز رابطه داشت. علاوه بر اتهامات گفته شده، وی همچنین به خرید و فروش تسلیحات هسته ای و تلاش برای فروش اورانیوم غنی شده به گروه القاعده متهم است.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

وی در سال ۲۰۰۸ به خاطر فرار مالیاتی در مسکو دستگیر شد اما مدت کوتاهی بعد آزاد شده و پرونده او در سال ۲۰۱۱ به دلیل نبود مدارک کافی پرونده مختومه شد. گفته می شود که وی با نام های سوا، دون سیمنون و مرد هفت چهره و همچنین پالاگنیوک، تلش و ماهیگیر در حلقه مافیایی روسیه و خارج از این کشور شناخته می شود. بر اساس اسناد سری سرویس امنیتی اوکراین و گفتگوهای ضبط شده بین رییس جمهور و رییس سرویس امنیتی سابق این کشور، موگیلویچ از زمان اتحاد جماهیر شوروی مامور مخفی کا گ ب و سرویس اطلاعاتی کنونی روسیه بوده است. ثروت وی بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود و رییس مخوف مافیای موسوم به مافیای سرخ روسیه است.

سمیون موگیلویچ ؛ قدرتمندترین رییس مافیای جهان و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین

یکی از القاب جالب موگیلویچ «دون خوش فکر» است که به خاطر تحصیلات دانشگاهی در رشته اقتصاد به او داده شده است. گفته می شود که وی کهنه سربازان روسی جنگ افغانستان را برای از بین بردن دشمنان و اهداف خود اجیر کرده و چنان در این کار موفق و بیرحمانه عمل کرده که دیگر گروه های خلافکار روسی از نام او نیز می ترسند. گفته می شود که کنترل شرکت های انتقال گاز به اوکراین و مجارستان و برخی دیگر از کشورهای اروپای شرقی در اختیار اوست و قبلاً نیز مراوداتی با دونالد ترامپ داشته است. سمیون موگیلویچ روابط نزدیکی با گروه سولنتسووسکایا که متشکل از سیاستمداران سابق روسیه و اوکراین است داشته و تحت حمایت مخفیانه ولادیمیر پوتین در مسکو زندگی آزادانه ای دارد.

بیشتر بخوانید: با مخوف ترین گروه های مافیایی و تبهکاری سراسر جهان آشنا شوید [قسمت دوم]

از زندگی با موش ها تا قدرتمندترین مرد جهان؛ نگاهی متفاوت به زندگی ولادیمیر پوتین

منبع: mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • آرش فروردین ۱۷, ۱۴۰۰

    کشور دوست و برادر روسیه !!!