تصرف یک شهر و بندر استراتژیک در موزامبیک توسط شبه نظامیان وابسته به داعش

تصرف یک شهر و بندر استراتژیک در موزامبیک توسط شبه نظامیان وابسته به داعش

موزامبیک به تازه ترین پناهگاه دولت اسلامی داعش تبدیل شده است، پس از آن که شبه نظامیان این گروه یک بندر استراتژیک را در شمال این کشور به تصرف خود درآوردند. شبه نظامیان منتسب به داعش اوایل هفته جاری و بعد از چندین روز نبرد سخت توانستند کنترل بندر موکیمبوآ دا پرایا را بدست آورده و به گفته روزنامه تایمز اکنون قانون شریعت را در این شهر بندری به اجرا درآورده اند. بر اساس آخرین گزارش ها، نیروهای دولتی هنوز در حال نبرد با نیروهای داعش به منظور بازپس گیری شهر بوده و صدها نیروی کمکی در روز یکشنبه به این محل اعزام شده اند.

داعش در موزامبیک

همچنین گزارش شده که شبه نظامیانی اجیر شده از روسیه و آفریقای جنوبی نیز از طرف دولت موزامبیک در این نبرد حضور دارند. وزیر دفاع موزامبیک، جایمه نتو، گفته است که شبه نظامیان تندرو وارد بخش هایی از بندر شده و از داخل در حال گسترش کنترل خود بر شهر هستند که با ویرانی، غارت و کشتار شهروندان همراه بوده است. در سه سال اخیر درگیری هایی همواره بین جهادی های محلی که خود را وابسته به شاخه آفریقایی داعش موسوم به ولایت آفریقای مرکزی می دانند و نیروهای دولتی در جریان بوده و شبه نظامیان موزامبیکی وابسته به داعش در این مدت توانسته اند اعتماد به نفس خود را افزایش داده و از لحاظ قدرت نظامی پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.

داعش در موزامبیک

از سال ۲۰۱۷، گروه های ناظر می گویند که بیش از ۱,۵۰۰ نفر در این منطقه کشته و دستکم ۲۵۰,۰۰۰ نفر نیز خانه های خود را به خاطر ناامنی ترک کرده و بیجا شده اند. ایالت کابو دلگادو یک ایالت عمدتاً مسلمان نشین در موزامبیک است و شبه نظامیان داعش توانسته اند نهایت استفاده را از مشکلات اقتصادی مردمان این منطقه برده و آن ها را جذب داعش نمایند.

داعش در موزامبیک

نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت ۳۲ میلیون نفری موزامبیک مسلمان هستند. از دست دادن این شهر و بندر استراتژیک ضربه سختی به دولت بی ثبات و ضعیف موزامبیک است زیرا بندر موکیمبوآ دا پرایا در منطقه شمالی غنی از گاز کابو دلگادو قرار دارد، جایی که غول های انرژی مانند توتال فرانسه قصد توسعه پروژه های گازی کناسر ساحلی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار را دارد.

داعش در موزامبیک

بر اساس قراردادی که در ماه جولای به امضا رسید، دولت موزامبیک ۱۴.۹ میلیارد دلار از این قرارداد بدست خواهد آورد که یکی از بزرگ ترین قراردادهای به ثبت رسیده در تاریخ اخیر قاره آفریقا به شمار می آید. کارشناسان از این بیم دارند که موزامبیک به یک پایگاه مرکزی منطقه ای برای اسلامگرایان تندرو تبدیل شد زیرا این کشور به شش کشور آفریقایی دیگر از جمله آفریقای جنوبی مرز مشترک دارد.

بیشتر بخوانید: جزییاتی از دو نوع هلیکوپتر فوق پیشرفته‌ استفاده شده در عملیات کشتن رهبر داعش

با جنگجویان، زنان و کودکان داعشی زندانی در خاورمیانه چه باید کرد؟

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود