توالت های شفاف؛ جاذبه گردشگری جدید توکیو برای از بین بردن کلیشه ها

توالت های شفاف؛ جاذبه گردشگری جدید توکیو برای از بین بردن کلیشه ها

یکی از مشهورترین و محبوب ترین محله ها توکیو اخیراً یک جاذبه گردشگری غیرمعمول را به فهرست جاذبه های خود اضافه کرده اند: دستشویی های عمومی شفاف. این دستشویی های شفاف که توسط موسسه معماری Shigeru Ban Architects طراحی شده در مرکز شهر توکیو در منطقه شیبویا نصب شده اند، محله ای که به خاطر پیاده روهای شلوغش شناخته می شود. اگر چه این ایده در ابتدا کمی گستاخانه و زننده به نظر می رسد اما در واقع بخشی از پروژه ای خلاقانه به منظور تغییر دیدگاه عمومی نسبت به دستشویی های عمومی است.

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

این دو دستشویی شفاف در دو پارک محله شیبویا، مینی پارک یویوگی فوکاماچی و پارک اجتماعی هارو نو اوگاو نصب شده اند. در وبسایت رسمی این پروژه چنین نوشته شده است: «وقتی به یک دستشویی عمومی وارد می شویم دو چیز وجود دارد که نگران آن ها هستیم، به ویژه آن دستشویی هایی که در پارک ها قرار دارند. اولی تمیزی است و دومی اینکه آیا کسی در داخل دستشویی هست یا خیر».

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

طراحی موسسه معماری Shigeru Ban Architects که بردن جایزه معماری Pritzker  را در کارنامه دارد این دو مشکل را با ارائه دستشویی های با دیوارهای شیشه ای که در ابتدا از بیرون داخل آن قابل مشاهده است رفع می کند. اما به محض اینکه فرد وارد دستشویی شده و در را می بندد دیوارهای شیشه ای به سرعت مات شده و فضای خصوصی لازم برای فرد به منظور اجابت مزاج را فراهم کرده و تا بیرون نیامدن وی از آنجا داخل دستشویی عمومی از بیرون قابل مشاهده نخواهد بود. در ادامه بیانیه موسسه طراح چنین آمده است: «این موضوع به استفاده کنندگان اجازه می دهد تمیزی و اینکه آیا کسی در حال استفاده از آن است را از بیرون بررسی کنند. در طول شب، این دستشویی مانند یک فانوس زیبا باعث روشن شدن فضای پارک می شود».

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

لازم به ذکر است که هر ست دستشویی شامل دستشویی مجزای زنانه، مردانه و یک دستشویی مختلط و چندمنظوره است. پروژه دشتشویی توکیو که با برخی از بزرگ ترین موسسات طراحی و معماری خلاقانه در ژاپن همکاری می کند قصد دارد ۱۷ دستشویی عمومی جدید دیگر با همین مشخصات در محله شیبویا بسازد. بنیاد غیرانتفاعی نیپون که این پروژه را رهبری می کند در یک بیانیه خبری در این باره چنین گفته است: «استفاده از دستشویی های عمومی در ژاپن محدود است به دلیل کلیشه هایی مبنی بر اینکه تاریک، کثیف، بدبو و ترسناک هستند. برای از بین بردن این باورهای نادرست در مورد دستشویی های عمومی، بنیاد نیپون تصمیم گرفته است ۱۷ دستشویی عمومی مسترقر در شیبویا، توکیو را در همکاری با دولت محلی شیبویا نوسازی کند».

دستشویی عمومی شفاف در توکیو

تاکنون ۵ دستشویی عمومی در این منطقه در اختیار عموم قرار گرفته که دو مورد آن ها از نوع دستشویی های شفاف هستند. قرار است از اواخر ماه آگوست تا تابستان سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲ دستشویی مدرن دیگر با طرح های خلاقانه در این محله احداث شود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به ۱۱ نمونه از عجیب ترین دستشویی های جهان

۱۰ اشتباه رایج در حمام و دستشویی که به سلامت ما صدمه می زند

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود