فاصله گذاری اجتماعی ۲ متری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کافی نیست + ویدیو

فاصله گذاری اجتماعی ۲ متری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کافی نیست + ویدیو

از زمان شیوع ویروس کرونا، کارشناسان بهداشت به مردم توصیه کرده اند که فاصله گذاری اجتماعی را به دو متر فاصله از دیگران در حالت ایستاده یا نشسته رعایت کنیم. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که این میزان از فاصله گذاری نمی تواند برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلا به دیگران جلوگیری کند. محققان دریافته اند که قطره های حاوی ویروس کرونا می توانند در اثر سرفه تا ۵ متر آنطرف تر از فرد بیمار نیز منتقل شوند. تیم تحقیقاتی دانشگاه تورنتو در اونتاریو، کانادا می گویند که یافته های آنان نشان می دهد که دستورالعمل های کنونی فاصله گذاری اجتماعی آنقدر که فکر می شد نمی تواند در انتقال ویروس کووید-۱۹ موثر باشد.

فاصله اجتماعی لازم برای جلوگیری از ابتلا به کروونا

برای این تحقیق، محققان از یک آزمایش میکروسکوپی زیستی با استفاده از میکروسکوپ چشم پزشکی استفاده کردند. لامپ شکاف دار یک میکروسکوپ است که نوری روشن را به درون چشم ها می تاباند تا سلامت چشم را مشخص کند. در این آزمایش، محققان یک مانکن را در قسمت بیمار قرار داده تا بررسی چشم یک بیمار مبتلا به کرونا را شبیه سازی کنند که بر روی چشم راست او متمرکز شده است. یک چشم پزشک در حالی که ابزارهای حفاظتی شخصی مانند ماسک پوشیده بود پشت میکروسکوپ قرار گرفت. برای شبیه سازی سرفه بیمار، تیم تحقیقاتی یک بادکنک لاتکسی کوچک را در دهان مانکن قرار داده که در داخل آن ذره های رنگی فلورسنت قرار داشت تا در نور ماوراء بنفش دیده شوند.

بعد از شبیه سازی سرفه و در کمال ناباوری بیشترین مقدار قطره های آب روی خود میکروسکوپ و فضای اطراف محل قرار گیری چشم بیمار دیده شد. همچنین قطره هایی روی سینه، شانه ها و بازوها و حتی موها ، دست ها و کفش های متخصص چشم نیز دیده شد. حتی رنگ فلورنست را می شد روی کف محل، دیوارها و پوشش پنجره ها نیز دید.

در نهایت آخرین قطرات فلورسنت در فاصله ۵ متری بیمار دیده شدند که نشان می داد فاصله ۲ متری از افراد مبتلا به کرونا به هیچ عنوان کافی نبوده و هر بار سرفه یا عطسه آن ها می تواند قطرات آب دهان حاوی ویروس کرونا را روی اشیاء، تجهیزات و سطوح اطراف پخش نماید.

فاصله اجتماعی لازم برای جلوگیری از ابتلا به کروونا

مطالعات محققان دانشگاه نیکوزیا در قبرس نیز نشان می دهد که یک باد ملایم می تواند قطرات حاوی ویروس کرونا را تا ۱۸ فوت آنطرف تر ببرد. ویدیو شبیه سازی شده توسط برت بلوکن و فابیو مالیزیا در هلند نیز نشان می دهد که هنگام راه رفتن، دویدن یا دوچرخه سواری، قطرات آب دهان پس از عطسه و سرفه می توانند ۶ فوت به عقب نیز پرت شوند.

بیشتر بخوانید: ویروس جدید قزاقستان و علائمی شبیه به کرونا

روایت جالب محقق چینی از نقش و پنهانکاری چین در شیوع کرونا و فرارش به ایالات متحده

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود