جزییات خودکشی دانش آموز ممتاز تهرانی پس از برگزاری کنکور ۹۹

مافیای کنکور هم‌چنان می‌تازد

جزییات خودکشی دانش آموز ممتاز تهرانی پس از برگزاری کنکور ۹۹

مافیای کنکور که یکی از عوامل اصلی بازدارنده لغو کنکور پس از نیم قرن در ایران است، هر سال با پمپاژ استرس و ترس با کتابهای میکروطبقه بندی شده و کلاس های کنکور شبانه روزی و توسعه مدارس لاکچری آنچنانی در بالاشهر تهران و سایر استان ها و اقتصاد هزاران میلیاردی بدون پرداخت مالیات، جولان می دهد. در کنکور سراسری ۹۹، بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار داوطلب برای حضور در صندلی دانشگاه های ۳۱ استان کشور در ۵ گروه آزمایشی در روزگار کرونا، وارد آزمون شدند.

از لو رفتن سوالات گروه هنر و ریاضی و پرهیز هزاران داوطلب از شرکت در کنکور سراسری تا آتش زدن یک مدرسه غیرانتفاعی توسط ۴ دانش آموز ممتاز کرجی در چند هفته پیش که بگذاریم، خودکشی یکی از داوطلبان آزمون سراسری در روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹، داستان تلخ پرونده کنکور ۹۹ را وارد فاز جدیدی کرده است.

در خبر ها آمده بود که یک پسر ۱۹ ساله که در کنکور گروه ریاضی و فنی در روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹ برگزار شده بود شرکت کرد و پس از برگزاری آزمون، تصمیم گرفت به زندگی خود در سن ۱۹ سالگی پایان دهد.

این شهروند تهران، با آنکه معادل دیپلم وی ۱۹.۵ اعلام شده است و دانش آموز ممتاز یکی از مدارس پایتخت محسوب می شود، خود را از پشت بام ساختمانی ۴ طبقه به پایین انداخت و درگذشت.

این یکی از خودکشی های داوطلبان ناکام آزمون سراسری در چند دهه اخیر است. نمونه ای که رسانه ای شده و ما مطلع می شویم. قاضی ساسان غلامی، کشیک جنایی استان تهران خبر از مرگ این داوطلب ممتاز خودکشی کرده کنکور سراسری در ساعت ۱۸ روز ۵شنبه ۳۰ مرداد ۹۹ در یکی از مناطق تهران داد. گفته شده که این پسر، ۱۲ ماه خود را در خانه حبس کرد به امید آنکه در کنکور ریاضی، نتیجه دلخواه بدست اورد.

در روز کنکور، وارد جلسه شده و در نهایت به این نتیجه می رسد که نتوانسته به سوالات به خوبی پاسخ دهد. تصمیم هولناک این پسر دانش آموز ممتاز زمانی عملی شد که او پس از برگزاری آزمون، به خانه می آید و با همراه وسایل خود از جمله مداد و پاک کن، به پشت بام می رود و تصمیم هولناکش را عملی می کند. جنازه این دانش اموز ممتاز تهرانی و یکی از داوطلبان کنکور ریاضی، به پزشکی قانونی تهران منتقل شده است.

غوغای مافیای کنکور را ببین . .

متاسفانه هر سال، شاهد استرس چند میلیون خانواده ایرانی برای راهیابی فرزندانشان به دانشگاههای دولتی سراسر کشور هستیم که در بعضی از رشته ها و دانشگاه ها، شاهد رقابت شدید و پر استرسی میان داوطلبان هستیم که در گروه پزشکی برای رشته های داروسازی و دندان و پزشکی عمومی، در اوج رقابت و استرش قرار دارد.

اینکه همه سال، میلیون ها دانش آموز کشور و میلیون ها خانواده ایران در ۳۱ استان کشور، درگیر آزمونی شوند که نه تنها معیاری درست و صحیح و انسانی برای سنجش معلومات و سواد و مهارت های علمی یک فرد برای ورود به یک رشته دانشگاهی نیست، بلکه بخشی از انرژی و شادابی دانش اموزان را از ۳ سال مانده به ماراتن کنکور سلب میکند.

ماراتنی که با طوفان سهمیه ها، هزینه های ده ها میلیونی داوطلبان برای شرکت در کلاس های تست زنی و استخدام مشاوره های آنچنانی نکته زنی و تست زنی همراه می شود و در نهایت، بسیاری از داوطبان، در حسرت ابدی ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود تا آخر عمر می مانند. به نظر می رسد مرگ این دانش آموز ۱۹ ساله ممتاز تهرانی، باید همه مسئولان آموزش و پرورش و سازمان سنجش و هیات دولت را به فکر فرو ببرد که چرا شرایط آموزشی و علمی امروز کشور به گونه ای است که نوجوان ایرانی باید برای ورود یا عدم ورود به رشته و دانشگاه مورد نظر خود، خودکشی کند.

آیا محصول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال این است؟ دکتر حسینی، منتقد شماره یک بی عدالتی آموزشی در کشور در این باره می گوید:

  • از کنکوری‌ها، لشگر شکست خورده ساختید!
  • جمع کنید بساط بی عدالتی کنکور را!
  • فکر می‌کنید سوال سخت دادن را نمی‌فهمیم به نفع کیست؟
  • اینکه از کتاب درسی نتوان کنکور داد به نفع کیست؟
  • اینکه انتقالی از روسیه و لهستان می‌دهید، به نفع کیست؟
  • اینکه ۱۹ جور سهمیه می‌دهید، به نفع کیست؟
  • اینکه تعاونی سنجش، آزمون آزمایشی برگزار می‌کند به نفع کیست؟
  • اینکه میلیونها توییت را در نظر نمی‌گیرید و یک قدم از تایم کنکور عقب نمی‌روید، به نفع کیست؟
  • اینکه سهمیه‌های پزشکی را اندک کردید به نفع کیست؟
  • اینکه تعداد پذیرش دندان پزشکی را حداقل کردید به نفع کیست؟
  •  اصلا شما چیزی باقی گذاشتید برای آدم‌های عادی که خودشان را پشت رویاهایی که شما ساختید، کشتند؟
  • اغلب رتبه‌های زیر صد در کنکور سال ۹۵ پایتخت نشین بوده‌اند!
  • جمع کنید بساط ناعدالتی‌تان را ما همه کنار هم ایستادیم، که بساط ناعدالتی در آموزش و کنکور و… را جمع کنیم؛ حالا آغاز راه است…
  • تمام ظلم دیده‌های این روزها، به دیوان عدالت اداری شکایت کنند… همه باهم می‌ایستیم، تا عادلانه شدن کنکور و آموزش…

همه ما مسئول مرگ داوطلب پشت کنکوری ریاضی هستیم؛ ما نابودش کردیم، با تحریکش به رقابت! به نفع طلبی! به برنده شدن! به نفع طبقه برنده.

دولت باید پاسخ دهد که نتیجه ۱۲ سال استرس به نوجوانان ایران برای عبور از ماراتن کنکور چیست؟ ماحصل ورود به بهترین دانشگاه و تحصیل در بهترین رشته پس از اخذ مدرک چیست؟ فایده تشکیل این همه مدرسه غیرانتفاعی و دانشگاه پولی و غیرانتفاعی و رونق کسب و کار سیاه کنکور چیست؟ از لشکر مجردها و بیکارها کم کرده است؟ چه فرجامی پیش روی آینده ایران با این وضعیت بلبشوی آموزشی است؟ پولدار کردن کانادایی ها و اروپایی ها و ارسال مفت منابع انسانی متخصص و پر استعداد به این کشورها؟

این واقعیت تلخ نظام آموزشی ایران در ۴۲ سال اخیر است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • علی شهریور ۱, ۱۳۹۹

    یکی با زحمت و یکی با سهمیه بدون کوچکترین زحمت به خواسته اش می رسد . پزشکی می آورد و با جان مردم بازی می کند .
    آموزش از ریشه در ایران مشکل دارد .

  • CORTANA شهریور ۲, ۱۳۹۹

    دانش آموزش ک ۱۲ سال درس خونده و ب امید اینکه ب رویا اش برسه ب مدرسه.داشنگاه و کنکور میره..اونوقت این حرومی ها میان اینجوری میکنن..ب خدا اینقدر اعصابم خراب شد بخواطر اون پسر بیچاره ک خودشو کشت..ناموسا ی لحظه تصورش کنین ی پسره ۱۹،،۱۸،،۱۷ بره خودشو بکشه بخواطر این کثافت کاری های ایران..مگه ما گناه کردیم ک باید تاوانشو بدیم؟
    من الان بخوام برم رشته مورد علاقه ام باید ۱۰۰ برابر سختی هایی ک چندین سال قبل وجود نداشت رو بکشم ک اصولا کاملا بی مورد و الکی هست

  • محمد شهریور ۲, ۱۳۹۹

    عبارت ((مافیای کنکور)) بطور کلی برای توضیح تمامی مشکلات آموزش عالی به کار برده میشه و سالهاست که این عبارت عوام رو به سمت عدم درک درست مسئله پیش برده.
    سوالی دارم
    فرض کنید ظرف ۱دقیقه تمام مافیای کنکور از کار بیوفته و نابود بشه.
    اون یک میلیون و چهارصد هزار نفری که قصد ورود به دانشگاه رو دارن همگی در بهترین رشته ها و دانشگاهها پذیرفته میشن ؟!
    مشکل اساسی جامعه ی ایرانی چه در اقتصاد ، چه در فرهنگ ، چه در تحصیل و … کمبود ظرفیت ها و منابع در مقابل جمعیت زیاده.

    • علی زمانی شهریور ۲, ۱۳۹۹

      میرن همان راهی که مردم ژاپن وفنلاند و سوئد رفتند
      همه لنگ یونیورسیتی هستند؟
      در قرن ۲۱، چی چی شما از خیلی از دانشگاه ها یاد گرفتیکه آموزشگاه های تخصصی و مدارس فنی و حرفه ای یاد ندادن؟
      الان مهارت، مهم تر از مدرک دانشگاهی است
      در عصر بلاکچین و هوش مصنوعی و رمز ارز و بورس و معاملات الگوریتمی و فریلنسری، دوران دانشگاه محوری علم و اقتصاد برای بسیاری از رشته ها و کارها، تمام خواهد شد.
      جمعیت ۸۰ میلیون ایرانی در مقابل این ظرفیت عظیم خدادادی، هیچ است. . . ۱۰ سال کشور را تحویل ژاپنی ها بدهند، ببینید چی تحویل میگیرند. .. .
      سوء مدیریت و بی برنامگی را، به چرخ نیلوفری حواله نکنیم. .
      کتاب چرا ملت ها شکست میخورند ، یک جواب دارد: هیهات بر «نهادها» . . .

  • آفتاب شهریور ۳, ۱۳۹۹

    روز کنکور تجربی دخترم می گفت وقتی این سوالات رو دیدم فکر می کردم خواب دارم می بینم آیا بعد از دو سال زحمت و صبح تا شب درس خوندن و هیج جا نرفتن واقعا نتیجه اش این است . می گفت فکر می کردم دارند ما را آزمایش می کنند و الان است که سوالات اصلی را بیاورند .می گفت از درد و غم و تاسف حق حق گریه ام بلند شده بود و پیچیده بود در سالن .این مافیای کنکور که فقط به فکر سودهای کلان خودشان هستند اینطور بچه های معصوم و بی گناه ما را شکنجه می کنند و تا مرز خودکشی پیش می برند