آیا می دانستید پشه ها هم خطای دید دارند؟

آیا می دانستید پشه ها هم خطای دید دارند؟

اینکه چرا مردم برخی عکس های ایستا را متحرک می بینند و دچار خطای دید می شوند، هم باعث سردرگمی خود آنها شده و هم متخصصان علوم اعصاب که تلاش کرده اند این پدیده را توضیح دهند. حالا عصب شناسان دانشگاه Yale پاسخ این سوال را در چشمان پشه ها پیدا کرده اند.

براساس این پژوهش به نظر می رسد که پشه ها نیز مانند انسان فریب خطای دید برخی تصاویر را می خورند. دامون کلارک استادیار بیولوژی مولکولی، هسته ای و رشد و متخصص علوم اعصاب دانشگاه Yale در این باره گفت:

اینکه فهمیدیم پشه ها هم درست مانند انسان خطای دید پیدا می کنند بسیار هیجان انگیز و جالب بود. مغز پشه ها بسیار کوچک است و در نتیجه ردیابی فعالیت نورون ها در سیستم بینایی شان کار ساده ای برای کارشناسان است.

در این پژوهش کارشناسان چند تصویر حاوی خطای دید (مشابه عکس بالا) را مقابل دید پشه ها قرار دادند. آنها در ادامه رفتار پشه ها را زیر نظر گرفتند تا مشخص نمایند که آیا پشه ها نیز حرکت این دایره ها را تشخیص می دهند یا خیر؟ در اینجا بد نیست اشاره کنیم که پشه ها به صورت غریزی بدن خود را به سمت اشیائی می چرخانند که در حال حرکت باشند و وقتی این تصاویر حاوی خطای دید مقابل آنها قرار گرفت آنها شروع به حرکت دادن بدن خود در همان جهتی کردند که چشم انسان در تصویر می بیند.

خطای دید

در عین حال دانشمندان به بررسی نوع نورون هایی پرداختند که بر فرایند تشخیص حرکت در پشه ها نظارت دارد و متوجه الگویی از واکنش ها شدند که توسط این الگوی ایستا ایجاد شده بود. آنها با روشن و خاموش کردن همین نورون ها توانستند درک پشه ها از حرکت ناشی از خطای دید را تغییر دهند.

در واقع دانشمندان نخست با غیرفعال کردن دو نورون تشخیص دهنده حرکت کاری کردند که پشه ها متوجه حرکت دایره ها نشوند. در ادامه آنها یکی از این دو نورون یا عصب را مجددا فعال کردند و متوجه شدند که پشه ها حرکت دایره ها را در خلاف جهت خطای دید اولیه می بینند. براساس همین اطلاعات دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که خطای دید در پشه ها رابطه مستقیمی با توازن نورون های تشخیص دهنده حرکت در مغز آنها دارد.

از آنجا که پردازش بصری در انسان و پشه شباهت های زیادی با هم دارد محققان آزمایشاتی را تجربه کردند تا به ارزیابی تئوری خود برای پشه ها بپردازند. آنها از ۱۱ داوطلب خواستند در مورد حرکتی که در تصویر خطای دید مشاهده می کنند توضیح دهند. بعد از بررسی پاسخ ها مشخص شد که سیستم بینایی انسان عملکرد پیچیده تری نسبت به پشه ها دارد اما مکانیزم هر دوی آنها تقریبا یکسان است.

 

بیشتر بخوانید:

خطای دید: این مکعب ها برای شما هم حرکت می کنند؟

منبع: medicalxpress
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود