۱۰ فیلم سامورایی برتر قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا The Twilight Samurai

۱۰ فیلم سامورایی برتر قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا The Twilight Samurai

اگر چه صدها سال از عصر طلایی سامورایی های می گذرد اما میراثشان هنوز پابرجاست و در صنعت سینما فیلمسازان بسیاری از این میراث غنی برای ساخت فیلم هایی ماندگار استفاده کرده اند. آکیرا کوروساوا اولین فیلمسازی بود که در زمینه ساخت فیلم های سامورایی محور پیشگام شد و نوآوری های زیادی را از همین راه وارد صنعت سینما کرد. از آن زمان به بعد کارگردانان بسیاری قهرمانان متعددی در قالب یک یا چند سامورایی را خلق کرده اند. با انتشار نسخه جدید بازی Ghost of Tsushima، بحث در مورد این ژانر فرعی و جذاب سینما بار دیگر داغ شده است. اگر به دنبال بهترین فیلم های ژانر سامورایی در قرن حاضر هستید فهرست بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم بهترین گزینه ای است که خواهید داشت.

بهترین فیلم های سامورایی تاریخ سینما

۵- Sword Of Desperation

جنگجویان سامورایی اغلب به خدمت اربابان محلی در می آمدند و در Sword Of Desperation نزدیک ترین همکاری بین این دو جایگاه اجتماعی شکل می گیرد. این فیلم که توسط هیدیوکی هیرامایا ساخته شده، روابط عمدتاً خصمانه این دو طبقه اجتماعی را به تصویر می کشد. اتسوشی توکویاما در این فیلم نقش سانزیمون کانمی را بازی می کند، سامورایی که به خاطر قتل همسر ارباب خود به حبس در یک سلول محکوم شده است. در جریان ۱۲ ماه، فیلم داستان این سامورایی را از طریق فلش بک های متعدد روایت می کند و مخاطب شاهد انگیزه های واقعی کانمی در این قتل است. در شرایط تقابل شرافت و انجام وظیفه، سامورایی ها معمولاً ممکن بود رفتارها و اعمال غیرقابل پیش بینی انجام دهند و وقتی ارباب داستان رفته رفته واقعیت ماجرا را می فهمد مخاطب نیز علت انجام قتل توسط کانمی را درک می کند.

با بازگشت سامورایی داستان به خدمت اربابش در جایگاه یک بادیگار شخصی روایت داستان گسترش می یابد. از طریق روایت تصویری و نشان دادن تحقیر و فرمانبرداری، او موفق می شود روابطش با اربابانش را بهبود بخشد. همچنین او در ادامه مسیر ماجراجویانه خود با رقبایی که هر از چندگاهی یکبار او را به مبارزه دعوت می کنند مواجه می شود. با تمرکز کمتر روی درگیری های مستقیم مبارزه ای و بیشتر بر روی جامعه بسته و منسجم سامورایی ها، فیلم Sword of Desperation توانسته به خوبی انظباط و رفتارهایی که باعث شده سامورایی ها تا به این حد شرافتمند و متعهد به حرمت باشند را به تصویر بکشد.

بهترین فیلم های سامورایی تاریخ سینما

۴- Love And Honour

سومین و آخرین فیلم در سه گانه یوجی یامادا در سال ۲۰۰۶ و با نام Love And Honour یک سبک ویژه ژاپنی از زندگی یک سامورایی است. این فیلم بیشتر و بیشتر به زندگی روزمره سامورایی ها و زمانی که در میدان مبارزه و نبرد نبودند می پردازد. داستان فیلم حول محور یک سامورایی دون پایه به نام میمورا شینوجو می چرخد که از طریق راه اندازی یک مدرسه آموزش شمشیربازی به کودکانی از تمامی طبقات سعی می کند جایگاه بلندتری به دست آورد. با این وجود، جایگاه نامناسب اجتماعی به عنوان یک تیستر غذا برای ارباب محلی همواره باعث ایجاد موانعی در راه سامورایی داستان می شود. بدنبال از دست دادن بینایی اش در اثر غذای مسموم، زندگی و روابط شینوجو رفته رفته رو به نابودی می گذارد و او در می یابد که اهدافی که در زندگی برای خود ترسیم کرده بود دیگر دست یافتنی نیستند.

جزییات بسیار ریز بازیگر نقش شینوجو است که تفاوت های عمده را رقم می زند، نقش آفرینی که تحسین بسیاری از منتقدان را در هنگام انتشار فیلم در پی داشت. به نمایش درآمدن این فیلم در افتتاحیه جشنواره بین المللی تورنتو نشان از جذابیت آن فراتر از مرزهای ملی دارد. کنار آمدن با شرایط و دشواری های موجود و یاد گرفتن زندگی کردن با ناداشته ها تم اصلی و غالب این فیلم از ابتدا تا انتها بوده و بازی متفکرانه و پرجزییاتی که توسط تاکویا کیمورا ارائه شده نیز بسیار احساسی است. Love and Honor پایانی موفق و بی نقص بر سه گانه یامادا بود که تحسین همگان را در پی داشت.

بهترین فیلم های سامورایی تاریخ سینما

۳- The Last Ronin

فیلم The Last Ronin که در ژاپن با عنوان Saigo no Chūshingura شناخته می شود در مورد گروهی ۴۷ نفره از سامورایی هاست که برای گرفتن انتقام ارباب کشته شده خود متحد می شوند. اگر چه مطابق انتظار در این فیلم با درگیری های تن به تن زیادی مواجه می شوید، اما تمرکز اصلی فیلم بیشتر بر روی قواعد حاکم بر فرهنگ سامورایی است که اعضای گروه را در کنار یکدیگر نگه می دارد. تنها یک سکانس بزرگ مبارزه در فیلم وجود دارد که در قالب یک فلش بک نبرد جمعی سامورایی ها را به تصویر می کشد. شیگمیچی سوگیتا کارگردان فیلم بر روی قواعد شرافت سامورایی ها تمرکز کرده و اینکه این موضوع تا چه اندازه بر رویکرد آن ها در مقابل دشمن تاثیر می گذاشته است.

شخصیت اصلی داستان نیز یک سامورایی به نام کیچیمون تراساکا با بازی کویچی ساتو است که ماجراجویی ها و تلاش های گروه سامورایی ها را روایت می کند. در این فیلم چگونگی سرکوب کردن یا رها کردن احساسات در میان سامورایی ها مورد بررسی قرار گرفته و اینکه این احساسات چگونه تعهدشان به وظایف شخصی را تحت تاثیر قرار می داده است. در The Last Ronin نشان داده می شود که شرافت و وفاداری شخصی یک سامورایی جزیی مهم از زندگی شخصیت ها بوده و در حالی که گروه به طعمه خود نزدیک می شوند، رابطه و تعامل بین آن ها به بوته آزمایش گذاشته می شود. در این فیلم نشان داده می شود که زیر ماهیت سختگیرانه، ریاضت کش و بسیار منضبط سامورایی ها، انسانیت نهفته است، چیزی که تغییر ناپذیر خواهد بود.

بهترین فیلم های سامورایی تاریخ سینما

۲- The Twilight Samurai

اکنون به اولین و بهترین ساخته یوجی یامادا در ژانر سامورایی رسیده ایم که در سال ۲۰۰۲ با نام The Twilight Samurai منتشر شد. این فیلم داستان یک سامورایی از خانواده ای دون پایه به نام ایگوچی سیبی را روایت می کند که بدنبال از دست دادن همسرش سعی دارد خود و خانواده اش را از دشواری ها در امان نگه دارد. هیرویوکی سانادا که یک سال بعد از این فیلم در تنها فیلم هالیوودی این فهرست، The Last Samurai ، بازی کرد بازی خارق العاده ای در نقش شخصیت اصلی فیلم ایفا کرده و رابطه نزدیک او با دو دخترش را به زیبایی به تصویر کشیده که در قلب داستان قرار دارد. در مواجه با دشمنی ها و عداوت های اطرافش، توانایی ها و خونسردی او در بدترین شرایط ممکن به بوته آزمایش گذاشته می شود.

The Twilight Samurai به دنبال انتشار از جانب مخاطبان غیرژاپنی نیز با استقبال خیره کننده ای مواجه شد به طوری که به اولین فیلم ژاپنی نامزد اسکار در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در بیش از ۲۰ سال گذشته تبدیل گردید و تاثیر زیادی بر کسانی گذاشت که به تماشای آن نشسته بودند. بخش زیادی از این موفقیت مرهون هویت قابل درک و بسیار متواضعانه شخصیت ایگوچی بود، یک مرد خانواده ساده که می خواهد انسان خوبی باشد و همزمان بهترین شرایط را برای خانواده اش فراهم کند که نکته اصلی جذاب بودن فیلم است. در حالی که ایگوچی توسط سامورایی ها دارای جایگاه اجتماعی بهتر مورد تحقیر قرار می گیرد، مخاطب با او همزادپنداری کرده و دوست دارد رسیدنش به یک جایگاه اجتماعی بالاتر که شایسته اوست را شاهد باشد.

بهترین فیلم های سامورایی تاریخ سینما

۱- When The Last Sword Is Drawn

در دوران آشوب، دولت های شوگانی در ژاپن معمولاً خود را در حال سازماندهی و درگیری با سازمان های جدیدی می دیدند که نشان می دادند می توانند حاکمیت آن ها بر مردم را تحت تاثیر قرار دهند. شنسنگومی یک نیروی ویژه پلیس در دوران شوگان توکوگاوا بود که از نمایندگان کیوتو محافظت می کرد. این حال و هوا مبنای اصلی فیلم آخر ما در این فهرست When The Last Sword Is Drawn است که با دیگر فیلم های ساخته شده در این ژانر متفاوت است. دو سامورایی در واحد شنسنگومی شخصیت های اصلی داستان هستند: کیچی ناکای در نقش یوشیمورا کانیچیرو و کویچی ساتو در نقش سایتو هاجیمه. یکی از آن ها یک قاتل خونسرد و بیرحم است و دیگری سارقی که توان کنترل کردن عواطف و احساساتش را ندارد.

این دو خود را در آخرین روزهای قدرت توکوگاوا در مقابل هم می بینند در حالی که از هیچ کاری برای محافظت از نزدیکان و عزیزانشان فروگذار نمی کنند. فیلم When The Last Sword Is Drawn از دیگر فیلم های این فهرست تاریک تر و هجوآمیزتر است. دو شخصیت اصلی فیلم از هر سامورایی دیگری بیرحم تر هستند که حاضرند شرافت و اصول اخلاقی مبارزه را برای نزدیکانشان زیر پا بگذارند. یک درگیری درونی دیگر نیز بین انگیزه های شخصیتی این دو و وفاداری به جامعه متفاوتشان وجود دارد.

بهترین فیلم های سامورایی تاریخ سینما

در این گفتار تنها بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یک را به شما معرفی کردیم در حالی که بسیاری از بهترین فیلم های این ژانر در قرن قبل از آن ساخته شده اند. اگر به دنبال بهترین فیلم های ژانر سامورایی تاریخ سینما هستید Seven Samurai (1954)، سه گانه The Samurai (1954-6)، Throne of Blood (1957)، Harakiri (1962)، Samurai Assassin (1965)، Red Sun (1971)، Lady Snowblood (1973)، Shogun Assassin (1980) و به طور کلی فیلم های سامورایی که آکیرا کوروساوا ساخته بهترین گزینه های شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: ۱۵ فیلم حماسی برتر و دیدنی تاریخ سینما که باید حتماً ببینید [قسمت اول]

۱۰ فیلم جنگی برتر با موضوع نبرد ایالات متحده و ژاپن در جنگ جهانی دوم [قسمت اول]

منبع: whatculture
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • سعید شهریور ۸, ۱۳۹۹

    جای فیلم ۴۷ رونین و شمشیر نامیرا خالی بود تو لیستتون