صحبت‌های جنجالی نماینده مجلس: نگرانم فرزندم در فضای اندروید محتوای مستهجن ببیند

صحبت‌های جنجالی نماینده مجلس: نگرانم فرزندم در فضای اندروید محتوای مستهجن ببیند

از زمان سر کار آمدن مجلس شورای اسلامی جدید همواره شایعاتی در مورد برنامه نمایندگان برای محدود کردن شبکه های اجتماعی ذیل طرحی با عنوان «ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» وجود داشته که بر اساس آن ظاهراً قرار است فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی منوط و مشروط به تایید و نظارت یک هیئت باشد و همچنین کاربران اینترنت نیز احراز هویت شوند، طرحی که بسیاری آن را مقدمه مسدود شدن دسترسی به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی می دانند.

صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس در مورد خطرات اندروید و اینترنت برای کودکان

در تازه ترین تحول در این باره، خبر می رسد که مجلس قصد ایجاد یک نهاد با عنوان «هیات ساماندهی» را دارد که نمایندگانی از مرکز فضای مجازی، وزارت ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادستانی، کمیسیون فرهنگی مجلس، صدا و سیما، اطلاعات سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و سازمان پدافند غیرعامل در آن حضور خواهند داشت.

صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس در مورد خطرات اندروید و اینترنت برای کودکان

در تازه ترین خبر در این باره، روز گذشته صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده  مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس درباره خطرات و تهدیدات استفاده بدون نظارت از اینترنت خبر ساز شده است. محمد بیگی در پاسخ به سوالی در مورد طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی و هدف از طرح آن چنین گفته است:

«هر کشوری برای ساماندهی به اموراتش قوانینی را تصویب می‌کند. ما در حوزه فضای مجازی ۱۰ سال از تمام دنیا عقب‌تریم. بهتر بود این قوانین یک دهه پیش پایه‌گذاری می‌شد که الان به این وضعیت نرسیده باشیم. امروز هر اتفاقی در فضای مجازی می‌افتد اما سر و سامانی ندارد. ما در حوزه فضای کسب و کار در فضای مجازی، برای حمایت از مشاغل اینترنتی، افزایش تراکنش‌ها و معرفی محصولات‌مان هیچ قانون مدونی نداریم. در صورتی که اگر قوانین خوبی در حوزه فضای مجازی وجود داشته باشد، حدود ۳ تا ۵ میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. این قوانین، فضای امن و قابل اعتمادی را برای حضور کسب و کارها مهیا خواهد کرد. امروز با توجه به مشکلات اشتغال، جوانان علاقه بیشتری به آغاز کسب و کار در بستر مجازی دارند؛ اما متاسفانه در این زمینه یا فعالیت خوبی نداشته‌ایم و یا بستر امنیتی آن وجود نداشته‌ است».

صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس در مورد خطرات اندروید و اینترنت برای کودکان

«مورد دیگر، صیانت از حقوق کابران فضای مجازی است. تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی در کشورهای دیگر، می‌توانند از طریق مالکیت معنوی بر محتوای تولیدشده، درآمدزایی کنند. ما در این فضا هیچ قانونی نداریم و هیچ فرایندی برای دفاع حقوق خالقین محتوا و فعالین فضای مجازی وجود ندارد. همین، یک نوع بی‌سروسامانی و ناهنجاری را به وجود آورده است. امروز، ایران به چند کشور دیگر که در حوزه سایبری حرفی برای گفتن دارند پول تزریق می‌کند. اگر بتوانیم اینترنت ملی را فعال کرده و با سرورهای داخلی‌ خودمان پیام‌ها را رد و بدل کنیم، هم سرعت اینترنت افزایش می‌یابد و هم هزینه بهره‌مندی از اینترنت را از یک‌صدم تا یک‌دویستم برای مردم کاهش می‌دهد. بحث کسانی که می‌خواهند ارتباطات جهانی داشته باشند نیز جداست».

صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس در مورد خطرات اندروید و اینترنت برای کودکان

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در پاسخ به این سوال که تصویب و اجرای این طرح ممکن است باعث انسداد شبکه های اجتماعی خارجی و قطع ارتباط با اینترنت جهانی شود چنین گفت:

«اصلا این‌طور نیست. هر تکنولوژی که وارد کشور می‌شود باید یک سری قوانین و کاتالوگ برای آن طراحی شود. مثل خودروها؛ روزهای نخست که خودروها وارد کشور شدند، قانونی برای استفاده از آنها وجود نداشت. اما با افزایش تعداد راننده‌ها، برای آن قانون و پلیس در نظر گرفتند. امروز در حوزه فضای مجازی نیز ترافیک داده‌ها افزایش یافته است اما هیچ قانون و پلیسی برای ساماندهی ترافیک داده‌ها وجود ندارد. یا به عنوان مثال، ما در گمرک قوانینی برای صادرات و واردات کالا وضع کرده‌ایم؛ اما در حوزه فضای مجازی، داده‌های مجازی بدون هیچ نظارتی دست‌به‌دست می‌شود. این داده‌ها می‌تواند به خودکشی‌ها، آسیب‌های جنسی و اخلاقی و فروپاشی خانواده‌ها منجر شود. اگر ما بتونیم در این زمینه، کدهای شناسایی برای داده‌ها تعیین کنیم کار مفیدی برای مردم کرده‌ایم».

«آقای «اوباما» در مصاحبه‌ای گفته بود اجازه نمی‌دهد فرزندانش از فیسبوک استفاده کند. امروز نیز، آلمان، انگلیس و کشورهای حوزه شنگن نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده از اینترنت وضع کرده‌اند. اگر امروز، روسیه و چین می‌توانند در مقابل ابرقدرت‌های اقتصادی و سیاسی ایستادگی کنند به دلیل داشتن اینترنت ملی در این کشورهاست. ما هم اگر بخواهیم به یک قدرت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جهان تبدیل بشویم باید قوانین ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم. البته که این کار محدودیت‌هایی را نیز به دنبال خواهد داشت».

صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس در مورد خطرات اندروید و اینترنت برای کودکان

«من مادر سه فرزند هستم. امروز آنها را به مدرسه بردم و به من گفتند فرزندانم باید در سامانه «شاد» ثبت‌نام کنیم. تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای «اندروید» آشنا شوند؛ به این دلیل که فکر می‌کنم برای سلامت روحی و اخلاقی‌شان لازم نیست وارد فضای «اندروید» شوند. اما حالا نگرانم که نکند فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند. سال‌های سال تلاش کرده‌ایم که بچه‌های ما با صحنه‌های نامناسب مواجه نشوند. اینترنت می‌تواند به صورت کنترل‌شده در اختیار قشرهای مختلف قرار بگیرد. دانشمندها، پزشک‌ها، معلم‌ها و دانش آموزان، هرکدام باید پهنای اینترنت و ساعت استفاده مختص به خود را داشته باشند. اما بگذارید بی‌پرده بگویم. با اجرای این قوانین دست یک عده از مسایل اقتصادی کوتاه می‌شود و باید هم با این طرح مخالفت کنند. این طرح قابل دفاع است و ان‌شاءلله مشکلات آن نیز در مجلس رفع خواهد شد».

وی تصریح کرد که بیشتر کاربران مجازی دنبال محتواهای نامناسب بوده و ساعات استفاده از اینترنت نیز تاییدی بر هدف کاربران از استفاده از این فضاست:

«الان تمام والدین ما نگران فضای مجازی هستند. چراکه ما قانون مشخصی در این زمینه نداریم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیش از دو سوم کاربران فضای مجازی صرفا از محتوای نامناسب استفاده می‌کنند. تعداد کاربرانی که مقاصد علمی و پژوهشی دارند بسیار کم‌تر است. بنابراین استفاده از اینترنت باید مبتنی بر همین پژوهش‌ها طبقه‌بندی شود. ساعات مصارف اینترنت نیز متفاوت است. مقاصد فردی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده می‌کند، با مقاصد کاربران ۶ صبح تا ۱۲ شب متفاوت است. همه این‌ها باید توسط مسوولان کشور تقسیم‌بندی شده و در اختیار کاربران قرار داده شود. در ضمن ما نمی‌خواهیم دریچه گفت‌وگوی تمدن‌ها را ببنیدیم. این حرف درست نیست. ما در فضای مجازی گفت‌وگو خواهیم داشت و می‌خواهیم تمدن اسلامی را به جهان صادر بکنیم».

صحبت های فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس در مورد خطرات اندروید و اینترنت برای کودکان

نماینده مجلس در مورد شبکه ملی اطلاعات نیز چنین اظهارنظر کرده است:

«وزارت ارتباطات آن را بد اجرا کرد. همین وزارت ارتباطات ۳۰۰ میلیارد برای تلگرام و اینستاگرام هزینه می‌کند؛ اما تنها ۱۵ میلیارد از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کند. چرا باید ۳۰۰ میلیارد برای پیام‌رسان خارجی هزینه کنیم؟ من معتقدم اجرای این قانون باید به صورت پلکانی اتفاق بیفتد تا هم سیستم به مرور پیشرفت کند و هم با اتفاقات دیگر تطابق پیدا کند».

بیشتر بخوانید: خسارات قطعی اینترنت توسط کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹؛ عراق در صدر و ایران ششم

منبع: hamshahrionline
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۲ نظر

ورود

  • Yasin شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    ببخشید من یکم دانشم فکر کنم کمه. برا همین کسی می تونه بگه که سیستم عامل اندروید چه ربطی به محتوای مستهجن داره؟

    می خواست به صورت پنهانی بگه که می خوان سیستم عامل های خارجی رو هم مسدود کنن

  • ابوصالح زمانی شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    این خانم نگران فرزندانش هست، خب فرزند خودت را باید کنترل کنی ما نباید به خاطر فرزند تو آزادی مجازی خودمون را از دست بدیم، ما نباید جور فرزند تو را بکشیم، اگر نگران این هستی که فرزندت در اینترنت محتوای مستهجن ببیند پس مشکل از تربیت و خانواده شما است!

  • امین شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    مقاصد فردی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده می‌کند، با مقاصد کاربران ۶ صبح تا ۱۲ شب متفاوت است.
    صحبت های این خانم درسته
    من نه حذب اللهی هستم و نه مدافع نظام،دل خوشی هم از هیچ کدوم ندارم
    ولی اشتباهات مسئولان دلیل بر اشتباه بودن صحبت های ایشون نیست
    مثلا وقتی یکی میگه محیط زندان محیط افراد مجرم و خلافکاره و افراد داخل زندان خلافکارن، این یه چیز کلیه و درسته، اکثر افراد جامعه هم قبول دارند، ولی چه اشخاصی این حرفو قبول ندارند؟ خود زندانیان و اطرافیان اونها، و یا کسانی که به خاطر یه اشتباه زندان افتادند.مثلا طرف ورشکسته شده یا ساختمونش بیمه نبوده و کارگرش مثلا سر کار صدمه دیده و صاحب ساختمون افتاده زندون یا افراد با جرم سی…
    از این دست افراد هم تو هر زندانی پیدا میشه ولی کلیت افراد داخل زندان خلافکار و مجرمن
    الان هم فضای مجازی برای یه بچه مدرسه ای به خصوص ابتدایی و متوسطه اول خطرناک و نا امنه
    بچه ها به شدت کنجکاون و چیزی که زیاد تو این فضا پیدا میشه و دسترسی به اون راحته، محتوای نامناسب و مستهجن برای بچه ها
    پدر و مادر شاغل و سر کار، بچه تو خونه و به خاطر درس و مدسه پشت کامپیوتره یا یه تبلت دستشه.
    کلاس تموم میشه و بچه کنجکاو و ابزار رفع کنجکاوی دستش،محتوای نامناسب هم جلوش
    نتیجش؟؟؟
    شما که کامنت گذاشتین و گفتین این خانم خودش باید بچشو کنترل کنه، راهکار بدین برای این مشکل
    نمیشه که فقط به بقیه گیر داد ولی خودمون راهکاری نداشته باشیم

  • ksbs شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    گیر چه ادمای بی سواد و احمق و کوتاه فکری افتادیم?‍♂️

  • Zc شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    خب نگران فرزندشه پس چرا گوشی براش خریده گوشی خواست یک ساعت گوشیتو بهش قرض بده بالا سرش بشین ببین چی کار می کنه
    الان چیزایی که میدونی بچت دیر یا زود یاد میگیره حتی تو مدرسه نگران نباش ?

  • بینام شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    السلام علیک یا داعشیون

  • بینام شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    السلام علیک یا داعشیون جدید

  • الحق ژن خوبید شماها شهریور ۱۷, ۱۳۹۹

    دانشمندها، پزشک‌ها، معلم‌ها و دانش آموزان، هرکدام باید پهنای اینترنت و ساعت استفاده مختص به خود را داشته باشند.
    همین جمله گویا همه چیز هست
    یک دیگه تلاش کنان این دوستان ژن برتر انشاا… ایران منقرض میشه همه راحت میشیم

  • mehdi شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

    خانم نذار بچه شما به اینترنت و وسایل ارتباطی دسترسی داشته باشه چرا میخوای جلوی استفاده بقیه رو بگیری؟؟ به هر حال همه میدونن درد شما چیه .. دسترسی آزاد به اطلاعات شما رو نگران کرده

  • علیرضا شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

    اصلا ایشون تحصیلات داره تخصصشون در چه زمینه ای هست اصلا میدونه اندروید چیه خب معلومه دیگه اینا دارن درباره چیزی که اصلا نمیدونن چیه تصمیم میگیرن

  • سمانه شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

    امثال این بشر دارند کشور رو اداره میکنن نباید زیاد انتظار داشته باشیم .

  • رضا ستوده شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

    واقعا متاسفم برا همتون.انتقاد کردن از این همه طرح فوق العاده نشان از پوچ مغزی نوجوانان و جوانان کشور هست.این اقدامات گام های فوق العاده ای برای خودکفایی کشور در حوزه تکنولوژی و اینترنت هست.سیستم عامل آندروید ساخته دست شیاطین پلید آمریکایی_اسرائیلی هست.شما کافیه همین الان اقدام به نصب آندروید روی گوشی خود کنید اولین دسترسی که از کاربر درخواست می‌کنه دسترسی به دوربین دستگاهه!! این یعنی تمام تصاویر نود یا نیمه نود شما و اطرافیانتان در دسترس سرویس های جاسوسی اسرائیلی و آمریکایی هست.و این تصاویر شما ممکن هست در فضای مجازی ازون سو استفاده بشه یا هزاران اقدام دیگر .پس ایران هم باید سیستم عامل اختصاصی خودش رو توسعه بده تا از تجاوز به مردم ایران جلوگیری کنه.ایران مگر موتور جستجو نساخت مگر ایمیل ایرانی نساخت مگر سروش رو نساخت و فیس نما و آپارات و لنزور و موفق ترین و پربازدیدترینشون روبیکا و شبکه اجتماعی سنگری ها و… .هواوی بزرگترین شرکت جهان در حال توسعه سیستم عامل خودشه چون خطرات آندروید رو به خوبی درک کرده.استیو جابز و تیم کوک و مارکو زاکیربرگ و جف بزوس از جمله کسانی هستند که بر دوربین لپتاپشون چسب میزارن یعنی حتی به کشور خودشون هم اعتماد ندارن.من به نظرم میاد از اسامی باستانی ایرانی برای نامگذاری سیستم عامل بومی استفاده کنیم مثلا آپادانا یا پارمیس یا خشایار یا آریو برزن او اس یا داریوش او اس یا نادرشاه و هزاران هزار اسامی زیبا به زبان شیوای پارسی باستان که همچون قندی است بر زبان انسان در هنگام تلخی. متاسفانه جوونا و نوجوونا قدری نفهم هستند و شرایط رو به خوبی درک نمی کنن و فقط دنبال استفاده افراط گونه و مضر و مبتذل از اینستاگرام هستند.باید تمامی اپلیکیشن های ارتباطی خارجی فیلتر بشن و همچنین استفاده از سیستم عامل اندروید محدود بشه تا دست اسرائیل و آمریکا از ایران کوتاه بشه.به نظر شخصی بنده آقای جهرمی نباید به نظرات بی ارزش جوونا کاری داشته باشه و همین مسیر رو تا تهش بره.