خرید و فروش شیر مادر و داستان «بانک شیر مادر» ایران

خرید و فروش شیر مادر و داستان «بانک شیر مادر» ایران

خرید و فروش شیر مادر مثل خرید و فروش اسپرم و خرید و فروش تخمک و خرید و فروش نوزاد و اجاره رحم، بخشی از کسب و کارهایی است که امروزه از طریق شبکه های اجتماعی ، در تبلیغات اینترنتی دیده می شود. بیش از ۶۰۰ بانک شیر مادر در جهان وجود دارد که ۲۰۰ مورد آن در برزیل قرار دارد. اولین بانک شیر ایران در سال ۱۳۹۵ در دیار اولین های ایران (تبریز)، تاسیس شد.

تا کنون بیش از ۱۰ بانک شیر مادر در سراسر کشور تاسیس شده و به هموطنان خدمات ارائه می شود. ۱۱ مرداد هر سال، سالروز جهانی تکریم شیر مادر است. اگر نوزادی به هر دلیل قادر به تغدیه با شیر مادر نباشد، گزینه اول، شیر خشک است. اما همیشه امکان تغدیه با شیر مادر وجود دارد. حتی اگر مادر کودک، به هر دلیلی قادر به شیردهی نباشد.

اولین بانک شیر مادر در سال ۱۹۰۹ میلادی در شهر وین، پایتخت اتریش، تاسیس شد. بعضی مادران به خاطر ابتلا به فشار خون، دیابت و دیگر بیماری زمینه ای، امکان شیردهی به نوزاد ندارند. یا نوازد چون زود تر از ۳۷ هفته متولد می شود، قادر به تغذیه با شیر مادر نیست. در بانک شیر مادر تبریز، دستگاه پاستوریزاسیونی ساخته شده که در فرآیند نگهداری شیر مادر استفاده می شود. اولین بانک شیر مادر ایران در بیمارستان الزهرا (س) تبریز راه اندازی شد. برای اطلاعات بیشتر  به  این لینک بروید.

بانک شیر مادر در واقع مرکزی است که تامین شیر برای نوزادان نادرس و بیمار دارد. مشاوره شیردهی و کمک به مادرانی که در روند شیردهی به نوزادان دچار مشکل شدند، از جمله وظایف بانک شیر مادر است. اگر مادری قصد ارتباط با بانک شیر مادر دارد، می تواند نحوه صحیح دوشیدن شیر را آموزش دیده و از طریق بانک شیر مادر، درخواست دریافت شیر و ارسال به بانک بکند.

شیری که از مادر‌ها گرفته می‌شود و بعد از انجام آزمایش‌ها داخل بانک شیر پاستوریزه می‌شود، حاوی ماده ایمنی برای نوزاد نارس است که در هیچ شیرخشکی این ماده ایمنی پیدا نمی‌شود.

خرید و فروش شیر مادر
مادرانی که شیرشان مازاد بر شیرخوار خودشان است، از بدو تولد تا یک‌سالگی شیر مازادشان را که قبلا دور می‌ریختند، برای بانک شیر قطره‌قطره آن حیات‌بخش است، جمع می‌کنند.

اولین بانک شیر مادر تهران در بیمارستان ام البنین راه اندازی شد. معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته است که شیرهای اهدایی بانک شیر برای نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه، مناسب است. اما استفاده از شیر سایر مادران به جز شیر مادر یک کودک، باید زیر نظر پزشک کودکان بوده و با مراقبت های بهداشتی همراه باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود