۱۰ مورد از مشهورترین و تکان‌دهنده‌ترین موارد خودکشی تاریخ؛ از هنرمندان تا سیاستمداران

۱۰ مورد از مشهورترین و تکان‌دهنده‌ترین موارد خودکشی تاریخ؛ از هنرمندان تا سیاستمداران

فردا مصادف با دهم سپتامبر روز جهانی خودکشی نام گذاری شده است. خودکشی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در میان جوانان شناخته شده و در هر دقیقه هزاران نفر در جهان دست به این عمل می زنند اگر چه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تنها یک مورد از هر ۲۰ مورد خودکشی به مرگ می انجامد. علیرغم باور عمومی، این تنها مردم عادی نیستند که دست به خودکشی می زنند. گاهی اوقات خبر خودکشی بازیگران، سیاستمداران و شخصیت های تاریخی محبوب در صدر اخبار قرار می گیرد. در ادامه می خواهیم شما را با ۱۰ مورد از مشهورترین موارد خودکشی جهان آشنا کنیم که هر کدام داستان خاص خود را دارند، اگر چه در همه آن ها شباهت های باورنکردنی و غم انگیزی وجود دارد.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۱۰- رابین ویلیامز

مرگ رابین ویلیامز نه تنها یکی از مشهورترین موارد خودکشی جهان بود بلکه یکی از تکان دهنده ترین و شوکه کننده ترین نیز به شمار می آید. مرگ رابین ویلیامز، کمدین مشهور هالیوود در سال ۲۰۱۴ جهانیان را در بهت و حیرت فرو برد. مرگ ویلیامز که به خاطر شخصیت بامزه و خوش مشرب ذاتی و مسری اش شناخته می شد، تاثیر قابل توجهی بر هالیوود گذاشت. ویلیامز در ۲۱ جولای سال ۱۹۵۱ در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمده و به عنوان یک مقلد و استند آپ کمدی نامی برای خود دست و پا کرد. او در دهه ۱۹۷۰ با شو تلویزیونی Mork & Mindy وارد تلویزیون شده و به سرعت مشهور شد. در سراسر دوران فعالیتش، ویلیامز نقش های فراموش نشدنی در فیلم هایی مانند Mrs. Doubtfire, Good Will Hunting و Dead Poets Society بازی کرد.

شوربختانه وی در این دوران نیز با مشکلاتی مانند اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی و همچنین افسردگی شدید نیز دست به گریبان بود. در سال ۲۰۱۴، بعد از یک دوره بسیار سخت در فضای شخصی و کاری، جسد ویلیامز در ۱۱ سپتامبر در خانه اش واقع در کالیفرنیا پیدا شد. در روز مرگ ویلیامز، بیانیه ای توسط سخنگوی او منتشر شد که در آن فاش گردید ویلیامز با افسردگی شدید دست و پنجه نرم می کرده است. همسر وی ز فاش کرد که غیر از افسردگی، ویلیامز به پارکینسون نیز مبتلا شده بود. کالبد شکافی علت مرگ رابین ویلیامز را خفگی به دلیل دار زدن اعلام کرد. همچنین در صحنه مرگ ویلیامز یک چاقو پیدا شده و برش های متعددی روی مچ دست چپ او نیز دیده شد.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۹- آر باد دوایر

مرگ آر باد دوایر سیاستمدار مشهور را باید یکی از بحث برانگیزترین خودکشی های تاریخ دانست. خودکشی وی در برابر دوربین ها رخ داد و در ادامه توسط شبکه های خبری محلی پخش شد. ویدیو مربوط به خودکشی او هنوز هم در اینترنت وجود دارد اما کسانی که در آن کنفرانس خبری هولناک حضور داشتند هنوز در شوک هستند. دوایر بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه کار سیاسی خود را آغاز کرد. او به عنوان نماینده پنسیلوانیا به مجلس نمایندگان ایالات متحده راه یافه و سپس سناتور پنسیلوانیا شد. در دوران دومین دوره حضور در سنا، نام دوایر در یک پرونده بزرگ رشوه وارد شد و ماموران فدرال به وی پیشنهاد دادند در مقابل پذیرفتن جرم خود و همکاری با تیم تحقیق، تنها به ۵ سال زندان و کناره گیری از مقام خود محکوم خواهد آمد. دوایر این پیشنهاد را نپذیرفت زیرا به بی گناهی خود ایمان داشت.

اما اشتباه فکر می کرد و در برخی از از اتهامات گناهکار شناخته شده و به ۵۵ سال زندان و ۳۰۰,۰۰۰ دلار جریمه محکوم گردید. قرار بود حکم او در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۷ اعلام شود اما دوایر برنامه های دیگری داشت. روز قبل از اعلام رسمی حکم، دوایر یک کنفرانس خبری تشکیل داده و در مقابل دیگر اعضای دولت و رسانه ها، اعلام کرد که قصد کناره گیری از مقامش را نداشته و می خواهد در دفتر کارش بمیرد. او بار دیگر بر بیگناهی خود تاکید کرده و اعلام کرد که مرگش باید سرمشقی برای دیگران باشد. او در ادامه بسته ای زرد رنگ را بیرون آورده که حاوی یک تپانچه بود. حاضران جیغ زده و از دوایر خواستند از تصمیم خود منصرف شود اما دوایر خیلی آرام به آنان گفت: «لطفاً اگر این کار شما را تحت تاثیر قرار می هد از اتاق بیرون بروید» و در ادامه به سر خود شلیک کرده و در جا کشته شد. دوایر بیگناه بود و بالاخره در سال ۲۰۱۰ از اتهامات تبرئه گردید زیرا یکی از شاهدان پرونده فاش کرد که در دادگاه سوگند دروغ خورده و این کار را با هدف کاهش محکومیت خود و ممانعت از تنبیه شدن همسرش به خاطر مشارکت در جرم انجام داده است.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۸- اِوِلین مک هیل

جدای از مرگ متفاوت و تکان دهنده اش، مک هیل زندگی بسیار عادی داشت. او در برکلی به دنیا آمده و والدینش در سال ۱۹۳۰ از هم جدا شده بودند. اولین و هفت برادر و خواهرش بعد از این جدایی در نیویورک با پدرشان زندگی می کردند. مگ هیل در دوران دبیرستان از اعضای ارتش زنان بود. بعد از نقل مکان به بالدوین، مک هیل در هنگام کار به عنوان کتابدار در منتهتن با نامزدش بری رودز آشنا شد. او یک روز قبل از مرگ برای دیدن رودز به پنسیلوانیا رفت، مردی که ادعا می کرد هنگام بیرون رفتن مک هیل از خانه اش همه چیز بین این دو خوب و عادی بوده است.

روز اول می ۱۹۴۷ اما مک هیل به عرشه تماشای طبقه هشتاد و ششم ساختمان امپایر استیت در نیویورک سیتی رفته و بعد از درآوردن کت خود و نوشتن یک متن کوتاه خودکشی، پایین پرید. خواسته او قبل از مرگ این بود که کسی جنازه اش را نبیند اما این خواسته پایانی او قابل اجرا نبود و درست عکس آن اتفاق افتاد. جسد مک هیلی روی یک لیموزین فرود آمد و عکسی که چهار دقیقه بعد از خودکشی او گرفته شد، باعث شد وی به یک مرده مشهور تبدیل شود. صورت او روی سقف لیموزین بسیار آرام به نظر می رسد به طوری که انگار خوابیده بود. پاهایش روی هم قرار گرفته و دستکش هایش روی سینه اش در کنار گردنبند مرواریدش قرار گرفته اند. این تصویر باعث شد که خودکشی اولین مک هیل به عنوان زیباترین خودکشی تاریخ دست یابد. او قبل از مرگ شخصیت ناشناسی بود اما بعد از مرگ به شخصیتی بسیار مشهور تبدیل شد.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۷- مریلین مونرو

در ظاهر مریلین مونرو هر چیزی که کسی می توانست بخواهد را داشت: شهرت، زیبایی و پول. اما در زیر چهره زیبایش، مونرو با هیولاهای زیادی مواجه بود که مرگش را در پی داشتند. مونرو در سال ۱۹۲۶ با نام نورمان جین مورتنسون به دنیا آمد و در دوران کودکی با مشکلات زیادی مواجه بود. او هیچوقت پدرش را ندید و مادرش نیز با مشکلات روانی متعدد و شدید دست و پنجه نرم می کرد. مونرو عمدتاً در خانه خانواده هایی که به فرزند خواندگی قبولش می کردند بزرگ شده و بارها مورد اذیت و آزار قرار گرفت. اما مونرو رفته رفته به یکی از مشهورترین ستارگان زن تاریخ هالیوود تبدیل شد. با این وجود وی با مشکلات روانی و افسردگی مواجه شده و ماه های پایانی زندگی اش را به تنهایی در خانه اش گذراند. مونرو به شدت بیمار شده و تحت نظر روانپزشک قرار داشت.

کمی بعد از نیمه شب ۵ آگوست ۱۹۶۲، خدمتکار مونرو متوجه چراغ روشن اتاق خواب او شده و بعد از اینکه با پاسخ مونرو مواجه نشد با روانپزشک او تماس گرفت. روانپزشک با شکستن در اتاق خواب وارد اتاق مونرو شد اما جنازه بیجان او را روی تخت یافت. او در حال برهنه به رو روی تخت افتاده بود در حالی که گوشی تلفن را در یک دست و بطری خالی داروهایش را در دست داشت و داروهای تجویز شده برای افسردگی اش در سراسر اتاق پراکنده شده بودند. گزارش پلیس نشان می داد که مرلین مونرو در اثر اوردوز داروهای مسکن و به طور مشخص خودکشی جان باخته است.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۶- کرت کوبین

خودکشی کرت کوبین نیز یکی از معروف ترین مواد خودکشی است که بسیار تراژیک نیز بود. در اوایل دهه ۱۹۹۰، کرت کوبین یکی از مشهورترین خوانندگان و موسیقیدانان جهان و عضو گروه مشهور Nirvana بود. اما هیولاهای درون و اعتیادش به هرویین زندگی این ستاره را کوتاه کرد. کوبین در کودکی بسیار حساس و هنرمند بود و در اواخر سال ۱۹۹۱ با تشکیل گروه Nirvana به شهرت رسید. در اوایل سال ۱۹۹۴ اما کوبین از کنترل خارج شده بود. کوبین در دوم آوریل آن سال مفقود شد و صبح روز هشتم آن ماه، یک برقکار که به خانه کوبین در سیاتل رفته بود جنازه بی جان او را در گلخانه بالای گاراژ خانه اش یافت.

او با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داده و در آن هنگام بیش از دو روز از مرگش می گذشت، در حالی که اسلحه هنوز روی سینه اش قرار داشت. به نظر می رسد که کوبین در گلخانه را به روی خود بسته و پس از نوشتن یک متن خودکشی به زندگی خود پایان داده بود. کالبدشکافی مقادیر زیادی هرویین و رد والیوم را در خون کوبین یافت. کوبین هنگام مرگ تنها ۲۷ سال سن داشت.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۵-سیلویا پلت

سیلویا پلت یک شاعر و نویسنده باذوق بود که مبارزه اش با افسردگی به یکی از مشهورترین خودکشی های تاریخ تبدیل شد. او علیرغم داشتن دو فرزند، رابطه ای بسیار بد و سمی با همسرش تد هیوز داشت و تنها بعد از شش سال زندگی، هیوز به خاطر یک زن جوان تر، در سال ۱۹۶۲ پلت را ترک کرد. این موضوع باعث شد که پلت که از قبل نیز با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کرد در سراشیبی سقوط قرار گرفت. او بسیاری از بهترین و مشهورترین آثارش را در همین دوره خلق کرد. در این مدت پلت تحت نظر دکتر جان هوردر بود اما تلاش های او نیز بیفایده بود زیرا پلت در صبح روز ۱۱ فوریه سال ۱۹۶۳ خودکشی کرد.

پرستاری که صبح آن روز برای کمک به نگهداری از فرزندانش وارد خانه پلت شده بود زود متوجه شد اتفاق بدی افتاده است زیرا نتوانست وارد خانه شود. او همراه با یک کارگر محلی توانست به زور وارد خانه شود اما پلت را در آشپزخانه مرده یافتند. سر او در داخل اجاق گاز قرار داشته و در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باخته بود. قبل از مرگ، او با دقت تمام اتاق های بین خود و اتاقی که فرزندانش در آن خوابیده بودند را با چسب و تکه های پارچه عایق کرده بود تا مانع از رسیدن مونوکسید کربن به اتاق آنان شود. او قبلا نیز دست به خودکشی زده بود و بعد از مرگش نیز شبهاتی در مورد اینکه آیا او واقعاً می خواسته خودکشی کند یا خیر مطرح شد. اما دکتر هوردر بر این باور بود که وی وقتی سرش را داخل اجاق گاز گذاشته برای خودکشی مصمم بوده و می دانسته چکار می کند.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۴- ارنست همینگوی

وقتی خبر مرگ ارنست همینگوی در سال ۱۹۶۱ منتشر شد، کمتر کسی می توانست باور کند که مردی چنین موفق و توانمند دست به خودکشی زده است. اما همینگوی دهه ها شکنجه و خستگی فیزیکی و ذهنی را تجربه کرده بود و این مشکلات چنان او را فرسوده کرده بودند که کمتر کسی در اطرافش متوجه او شده بود، مشکلات و صدماتی که قابل جبران و درمان نبود. او به عنوان جنگجو، خبرنگار و نویسنده فعالیت های چشمگیری داشت و به دلیل صدماتی که در جریان جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی اول برداشته بود با مشکلات متعددی مواجه شده که به افسردگی انجامید.

بدنبال بدتر شدن شرایط جسمانی، همینگوی دست از نویسندگی کشیده و به آیداهو نقل مکان کرد. همانجا بود که ارنست همینگوی در یکی از مشهورترین خودکشی های جهان جان خود را گرفت. در صبح روز دوم جولای ۱۹۶۱، همینگوی از رختخوابش بلند شد، طوری که همسرش را بیدار نکند. سپس وارد انباری شد، جایی که تفنگ هایش را نگهداری می کرد. یکی از تفنگ های دو لول خود را برداشته و به طبقه پایین خانه رفت. در راهرو، همینگوی لوله تفنگ را روی پیشانی خود گذاشته و ماشه را کشید. در ابتدا همسرش، ماری، اعلام کرد که مرگ شوهرش در اثر حادثه رخ داده و در هنگام تمیز کردن شلیک کرده است اما بعد از چند ماه، اعتراف کرد که مرگ همینگوی خودخواسته و خودکشی بوده است.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۳- هانتر اس تامپسون

هانتر اس تامپسون یکی از معروف ترین و متفاوت ترین ژورنالیست ها بود که با ماجراجویی، مواد مخدر و رفتارهای بی پروایانه زندگی می کرد. یکی از قابل توجه ترین دستاوردهای او برای دنیای ژورنالیسم، سبک خاص کاری او بود که فرد را از طریق تجربیات شخصی و روایت های دست اول وارد ماجرا می ساخت. مواد مخدر و دیگر داروهای موثر در پیشاپیش فعالیت های تامپسون قرار داشتند. به نظر می رسد که دهه ها مصرف مواد مخدر و الکل قوای جسمی و روحی او را تخریب کرده بود.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، دیگر تامپسون دوران طلایی اش را پشت سر گذاشته و به یک روزنامه نگار افسرده، خسته و پیر تبدیل شده بود که با مشکلات جسمی بسیار دست و پنجه نرم می کرد. در ۲۰ فوریه ۲۰۰۵، زمانی که پسر و دختر و همچنین وکیلش به دیدن او رفته بودند، تامپسون تصمیم گرفت به زندگی خود پایان دهد. او از خانه اش در اُل کریک با همسرش در کلرادو تماس گرفته و از او خواست که برای نوشتن یک مقاله به خانه آمده و به او کمک کند. کمی قبل از پایان مکالمه، همسرش صداهایی را شنید که فکر می کرد صدای دکمه های ماشین تایپ بود. اما این صدا مربوط به مسلح کردن اسلحه ای بود که تامپسون در دست داشت. او در حالی که پسرش در اتاق مجاور بود با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۲- ونسان ون گوگ

ونسان ون گوگ که به عنوان یکی از مشهورترین نقاشان تاریخ شناخته می شود، در طول دوران زندگی خود اغلب شخصیتی ناشناخته و فقیر بود و با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کرد. بدنبال خودکشی بحث برانگیزش اما ون گوگ به شهرت رسید. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ بدنیا آمده و علاقه اش به هنر و مشکلات روانی اش از دوران نوجوانی آغاز شد. در طول زندگی اش، ون گوگ بیش از ۲,۱۰۰ اثر هنری  خلق کرد. او در تمام طول عمرش هر از چندگاهی یکبار در بیمارستان و مرکز نگهداری از بیماران روانی بستری می شد که یکی از اولین موارد آن پس از آن رخ داد که ون گوگ یکی از گوش های خود را برید و آن را به یک روسپی هدیه داد.

نقاشی مشهور «شب پرستاره» ون گوگ زمانی که در سال ۱۸۸۹ در تیمارستان سنت رمی، فرانسه بستری بود به اتمام رسید. در ماه های پایانی عمرش، ون گوپ تنها با خوردن قهوه، نان و گیاه افسنطین (خارا گوش) شکمش را سیر می کرد که باعث شد شرایط جسمانی او از قبل نیز بدتر شود. سال های عمر پر از زحمت ون گوگ در ۲۷ جولای ۱۸۹۰ به پایان رسید. او یک روز صبح برای نقاشی کردن به بیرون از خانه رفته بود در حالی که یک تپانچه مسلح را نیز به همراه داشت. او یک گلوله به سینه خود شلیک کرد اما این موضوع باعث نشد که نقاش گمنام آن زمان به سرعت از زندگی خلاص شود. او به محلی که در آن اقامت داشت برگشته و سپس در اتاقش زخمی پیدا شد. ون گوگ به بیمارستان منتقل شده و برادرش در جریان ماجرا قرار گرفت. بعد از دو روز حضور در بیمارستان، عفونت غالب شده و ون گوگ در دستان برادرش در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

مشهورترین و شوکه کننده ترین خودکشی های تاریخ

۱- ویرجینای وولف

مرگ و خودکشی ویرجینیا وولف نیز مانند بسیاری از دیگر چهره های این مطلب بدنبال مشکلات روانی طولانی مدت رخ داد. این نویسنده مشهور بریتانیایی در سال ۱۸۸۲ به دنیا آمده و به خاطر سبک انقلابی اش در نویسندگی به شهرت رسید، اما در شهرت مشکلات روانی وولف رو به وخامت گذاشت. او دوران کودکی سختی داشته و بعد از مرگ پدرش با مشکلات عصبی ویرانگری مواجه شد. ویرجینیا وولف اولین تلاشش برای خودکشی را در سال ۱۹۱۳ انجام داد و مابقی عمرش را نیز با افسردگی و دیوانگی دست و پنجه نرم می کرد. در ۲۸ مارس ۱۹۴۱، وولف یادداشتی برای خواهر و شوهرش نوشته که در آن گفته بود می رود تا خود را بکشد و خانه را ترک کرده بود.

او در ادامه جیب هایش را از سنگ پر کرده و وارد رودخانه ای در مجاورت خانه شد. بعد از دیدن یادداشت خودکشی و سابقه طولانی خودکشی اش، خانواده ویرجینیا وولف می دانستند که او به زندگی خود پایان داده اما جنازه اش کشف نشده بود. سه هفته بعد از مفقود شدن، جنازه ویرجینیا وولف توسط گروهی از کودکان در ساحل رودخانه پیدا شد.

بیشتر بخوانید: اظهارات جنجالی برادر قاضی منصوری در مورد خودکشی او و سفیر ایران در رومانی

علت مرگ هیث لجر چه بود؟ خودکشی، تصادف یا اوردوز؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حسام شهریور ۱۷, ۱۴۰۰

    با سلام دوست عزیز باید بگم متاسفم بابت ای خبر که رابین ویلیامز خودکشی کرده نه عزیزمن رابین ویلیامز مبتلا به اجسام لویی بود و عوارض این بیماری حالت مصرف بدترین مواد مخدر رو داره بهتره یکم در مورد اجسام لویی تحقیق کنید