آدم فضایی های زهره نشین؟ کشف نشانه های حیات در سیاره زهره

آدم فضایی های زهره نشین؟ کشف نشانه های حیات در سیاره زهره

دانشمندان می گویند نشانه هایی از حیات بر روی سیاره زهره کشف کرده اند و این شاید گام رو به جلویی در مسیر یافتن موجودات فضایی باشد.

گروهی از ستاره شناسان با سرپرستی دانشگاه ولزی کاردیف، مقدار اندکی از مولکولی به نام «فسفین» را در ابرهای سیاره زهره کشف کرده اند.

به گفته ی محققان، این کشف از وجود حیات خاکی بر روی این سیاره حکایت دارد.

محققان برای شناسایی مولکول فسفین از تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در ایالت هاوایی آمریکا استفاده کردند و سپس با استفاده از ۴۵ تلسکوپ آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما در شیلی یافته ی خود را به تأیید رساندند.

پروفسور جین گریوز، سرپرست این پروژه ی تحقیقاتی می گوید: «وقتی به اولین نشانه های وجود فسفین در ابرهای زهره برخوردیم، شوکه شدیم!»

بیشتر بخوانید: در سیارات دیگر منظومه شمسی انسان چقدر می تواند دوام بیاورد؟

بررسی های بیشتر نشان داد در جو سیاره زهره فسفین وجود دارد اما مقدار آن کم است به طوری که میزان آن حدود ۲۰ مولکول در هر میلیارد بود.

محققان حالا باید می دانستند این فسفین چگونه روی سیاره زهره به وجود آمده است و این کاری بود که بر عهده ی گروه دیگری از مؤسسه فناوری ماساچوست گذاشته شد.

نظرات مختلفی در اینباره مطرح شد از جمله نور خورشید، جدا شدن مواد معدنی از سطح سیاره، فعالیت های آتشفشانی یا وقوع صاعقه.

با این حال، به گفته ی محققان، هیچ یک از این موارد نمی توانستند این میزان فسفین را تولید کنند.

بیشتر بخوانید: حقایقی شگفت انگیز درباره کره ماه که شاید نمی‎دانید

تلسکوپ جیمز کلرک مکسول

محققان مدعی هستند میکروب ها برای اینکه بتوانند به اندازه ی کشف شده در ابرهای سیاره زهره فسفین تولید کنند، فقط باید به اندازه ی چیزی در حدود ۱۰ درصد از حداکثر بازدهی خود فعالیت کنند.

زهره سیاره ی بسیار گرم و فوق اسیدی است، یعنی هر موجود فضایی ای که در آن وجود داشته باشد احتمالاً با موجودات زنده ی روی زمین بسیار متفاوت است.

دکتر کلارا سوسا سیلوا، یکی از اعضای گروه مؤسسه فناوری ماساچوست می گوید: «این کشف سؤال های زیادی ایجاد می کند، مثل اینکه هر موجود زنده ای که در زهره باشد چطور می تواند در آنجا زندگی کند. در کره زمین، بعضی میکروب ها می توانند در برابر حداکثر ۵ درصد اسید در محیط خود دوام آورند، اما ابرهای سیاره زهره تقریباً به کلی از اسید تشکیل شده اند.»

در مهیج بودن این کشف تردیدی نیست، اما محققان می گویند برای آنکه از وجود حیات بر روی سیاره زهره مطمئن شویم به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دیدن این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: mirror
بدون نظر

ورود