سریال جنگی «ایلدا» از ۴ مهر در شبکه ۱؛ روایت «داگل» و «صالح خان» از لرستان

سریال جنگی «ایلدا» از ۴ مهر در شبکه ۱؛ روایت «داگل» و «صالح خان» از لرستان

سریال ایلدا یا ایل‌دا از جمعه  ۴ مهر هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه اول سیما در ۲۶ قسمت روی آنتن می رود. مجید مظفری در نقش صالح خان و فاطمه گودرزی در نقش داگل و پوریا پورسرخ در نقش ایرج از هنرپیشه های اصلی سریال ایلدا شبکه اول سیما است. ایلدا به معنی مادر ایل است.

۲۸ شهریور ماه آخرین روز فیلمبرداری سریال ایلدا بود که بخشی از فرماندهان سپاه لرستان نیز از آن بازدید کردند. فیلمبرداری سریال ایلدا حدود ۱۴ ماه به طول انجامید. سریال ایلدا یا ایل‌دا از سریال های مناسبتی است که کار ساخت و تولید آن از تابستان سال ۹۸ آغاز و شهریور ۹۹ به پایان رسید. این سریال قرار است به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه اول سیما برود.

سریال ایلدا برشی است از وقایع بزرگ ترین جنگ قرن بیستم میلادی بین ایران و عراق که ۸ سال به طول انجامید. سریال دفاع مقدسی ایلدا، کلکسیونی از هنرپیشه های سینما، تئاتر و تلویزیون ایران را روبروی دوربین راما قویدل برده است.

گفته شده که سریال ایلدا، بزرگ ترین سریال تلویزیون ایران در حوزه دفاع مقدس است که در روزهای پایانی قرن چهاردهم شمسی روی آنتن می رود و شب های ایرانیان در پاییز ۹۹ را به خود مشغول خواهد کرد. سریال ایلدا، روایت گر فداکاری های شجاعانه مردم دیار غرب کشور در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی صدام حسین تکریتی به ملت ایران است.

نویسنده سناریو این سریال، نوشین پیرحیاتی است و تماشای سریال جنگی به روایت یک بانوی فیلمنامه نویس جذابیت های خاص خود را دارد. سریال ایلدا ۲۶ قسمت است و در ۸۰ لوکیشن در استان لرستان تصویربرداری شده است. شهرستان خرم آباد، مرکز فیلمبرداری سریال ایلدا بود.

سریال ایلدا
فاطمه گودرزی در پشت صحنه سریال ایلدا

با آمدن سریال ایلدا شبکه اول سیما، سریال بوم و بانو و ایلدا در فهرست پرمخاطب ترین سریال های رسانه ملی در پاییز ۹۹ قرار میگیرد.

در سریال ایلدا ، ما با لوکیشن های سرسبز و زیبای غرب کشور به خصوص لرستان آشنا می شویم که یکی از مقصدهای فوق العاده جذاب طبیعت گردی در سرزمین اهورایی ایران است. برای تماشای مناطق دیدنی غرب کشور، سریال ایلدا، شما را با بخشی از این ظرفیت های توریستی و طبیعی آشنا می کند.

کاری که نون خ ۲ و پایتخت و افرا هم قبلا انجام دادند و ما را به کردستان و کرمانشاه و مازندران بردند. داستان ایلدا از حماسه عشایری ها در سال پنجاه و هشت آغاز می شود.

سریال ایلدا
تصویری از مجید مظفری در نقش صالح خان در کنار پوریا پوسرخ در لوکیشن فیلمبرداری سریال ایلدا شبکه اول سیما در لرستان زیبا

ایلدا دلاور مردی از خطه دلاورخیز لرستان است. مجید مظفری در این سریال نقش صالح خان از بزرگان ایل را بازی می کند. داستان ایلدا، روایت دو ایل در لرستان است که با مشکلات زیادی روبرو هستند و در حین صحبت های بزرگان ایل درباره چالش های پیش رو، شاهد تحرکات رژیم بعث در حمله به ایران هستم. فیلمبرداری سریال ایلدا شبکه اول سیما در لوکیشن های پر برف و باران صورت گرفته و کار سختی است.

در سریال ایلدا شاهد نقش آفرینی فاطمه گودرزی در نقش داگل هستیم که در کنار مجید مظفری (صالح خان سریال ایلدا)، هنرپیشه اصلی است. پوریا پور سرخ در سریال ایلدا در نقش ایرج حضور دارد.

بازیگران سریال ایلدا شبکه اول سیما

  • بازیگر نقش نصیر خان در سریال ایلدا را خسرو شهراز بر عهده دارد.
  • بازیگر نقش دکتر هوشنگ سریال ایلدا را علی دهکردی بازی می کند.
  • بازیگر نقش کاکاوند سریال ایلدا جعفر دهقان است.
  • بازیگر  نقش شیرعلی خان سریال ایلدا نیز کاظم هژیر آزاد است.
  • بازیگر نقش شیرزاد سریال ایلدا نیز کوروش سلیمانی است.
  • بازیگر نقش فرهاد سریال ایلدا نیز امیرمحمد زند است.
  • بازیگر نقش شیخ رحیم سریال ایلدا نیز قربان نجفی است.
  • بازیگر نقش کریم سریال ایلدا سینا رازانی است.
  • بازیگر نقش منصور سریال ایلدا مهدی صبایی است.
  • بازیگر نقش عمو برفی سریال ایلدا نیز رضا نجفی است.
  • بازیگر نقش هاویر سریال ایلدا را آوا دارویت بازی می کند.
  • بازیگر نقش دکتر هندی نیز با حضور بهروز چاهل همراه شده است.
  • بازیگر نقش جابر قادر سریال ایلدا را محمد صادق ملک بازی کرده است.
  • بازیگر نقش قباد سریال ایلدا را سیامک ادیب بازی کرده است.
  • بازیگر نقش یاور سریال ایلدا با حضور پویان گنجی همراه شده است.
  • گندم و راحیل سریال ایلدا با بازی میترا رفیع و زینب قادری همراه شده است.

مسعود امین ناجی در نقش بهادر، طیبه دوست در نقش زیور سریال یلدا، منصور نواصری در نقش کامل، امید محمد نژاد در نقش کیومرث، فاطمه آقابابایی در نقش ننه نازار، مهدی افشار در نقش گروهبان واحدی و معصومه بافنده در نقش آساره، از دیگر هنرپیشه های سریال ایلدا هستند.

برای آشنایی با متن و حاشیه و پشت صحنه سریال ایلدا شبکه اول سیما به هشتگ ایلدا در اینستاگرام و صفحات شخصی هنرپیشه های سریال مراجعه کنید. احتمالا هنرپیشه های کمتر شناخته شده این سریال بتوانند در قسمت های پایانی این سریال جنگی، نظر برخی از کارگردانان سینما و تلویزیون ایران را برای تداوم نقش آفرینی در فیلم و سریال های سال ۱۴۰۰ شمسی به خود جلب کنند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • محمد سعید مهر ۵, ۱۳۹۹

    سلام و خداقوت. مطالب کامل و شیوا بودند فقط دو نکته در نگارش به صورت خطا درج شده بود نکته یکُم اینکه نون‌خ در شهر و استان کرمانشاه و با عوامل کرمانشاهی فیلمبرداری شده نه کردستان و نکته دوم اینکه ایلدا به اشتباه دلاورمرد یاد شده در صورتیکه ایلدا به معنای مادر ایل هست ایل‌دا .. ممنون از توجه شما

    • کردستانی مهر ۱۸, ۱۳۹۹

      دوست عزیز کارگردان و بازیگر اصلی و تعدادی از بازیگران دیگر سریال نون خ کرد کردستان هستن وقتی از چیزی خبر نداری بیخود نظر نده

    • امین مهر ۱۹, ۱۳۹۹

      چرا ایرجو کشتن

  • سیاوش مهر ۶, ۱۳۹۹

    لرستان که مرزی نیست!! غرب لرستان ایلام و کرمانشاه!

  • ali آبان ۳۰, ۱۳۹۹

    سلام..به کارگردان سریال ایلدامیخواستم بگم کاری که دشمنان این انقلاب واین مملکت سالهاست دارن دنبال میکنند که جبهه جنگ واقعه به این مهمی راتحریف بکنند تاذهن جوانان مارا نسبت به این مسئله منحرف وسردرگم بکنندشما براحتی بدون هیچ ملاحظه ای انجام دادیدوخیال همه معاندین این مملکت را راحت کردی جوان الان ماخیال میکنند خط مقدم درخرم آباد بوده احساس میکنند تنگه تاریکه .مهران . صالح آباد درخرم آبادواقع شده و دنبال این اماکن را درخرم آباد جویاباشندودرجبهه جنگ به جای تیر ترکش وبمبارانهای شیمیایی که هر روزش چندین جوان شجاع دلیر را ازما می‌گرفت و مردمانش به خاک خون می افتادن برای حفظ خاک وطن عزیزمان .چندخانم آن هم برای عشق عاشقی مگه دشمن چه می خواهدباعث تأسفه برای مسئولین صداوسیما که چه همکاری خوبی باشماداشندواقعاکه ؟…….؟……

  • دیاکو شهریور ۲۱, ۱۴۰۲

    این سریال از ریشه ایراد داره کاملا توهم هست و ساخته ی دست پانلور هاست این سریال توهین بزرگی به مردم کورد و مخصوصا ما مردم استان ایلام است .