محکومیت میلیاردر بانفوذ چینی به ۱۸ سال زندان به خاطر «دلقک» خواندن شی جین پینگ

محکومیت میلیاردر بانفوذ چینی به ۱۸ سال زندان به خاطر «دلقک» خواندن شی جین پینگ

یک میلیاردر چینی که از نحوه مواجهه شی جین پینگ ، رییس جمهور چین، با شیوع ویروس کرونا در این کشور انتقاد کرده به اتهام فساد مالی به ۱۸ سال زندان محکوم شده است. رن ژی کیانگ که یک میلیاردر سابقاً فعال در حوزه املاک بوده و ارتباطات نزدیکی با مقامات ارشد دولت چین دارد، در ماه مارس و به دنبال نوشتن مقاله ای انتقادی نسبت واکنش شی جین پینگ به شیوع ویروس کرونا در این کشور، به یکباره مفقود شد. بدنبال آن، آقای کیانگ به فساد مالی متهم گردید. اما امروز دادگاهی در پکن، وی را در اتهامات متعدد از جمله اختلاس مبلغ ۱۱۰.۶ میلیون یوآن (۱۶.۳ میلیون دلار) از منابع عمومی، دریافت رشوه و سوء استفاده از قدرت که باعث از دست رفتن ۱۷.۲ میلیون دلار از کمپانی شخصی اش شده بود گناهکار تشخیص داد.

محکومیت میلیاردر بانفوذ چینی به 18 سال زندان به خاطر «دلقک» خواندن شی جین پینگ

علاوه بر ۱۸ سال زندان، آقای کیانگ باید ۴.۲ میلیون یوآن (۶۲۰,۰۰۰ دلار) نیز جریمه بپردازد. دادگاه گفته است که این شخصیت ثروتمند و بانفوذ چینی «داوطلبانه به تمامی جرائمش اعتراف کرده» و «بعد از بازگرداندن تمامی دریافتی های غیرقانونی اش با رأی دادگاه موافقت کرده است». به گفته ناظران، در سیستم قضایی چین ۹۹ درصد موارد اتهامی علیه افراد به محکومیت منتهی می شود و اتهامات فساد مالی معمولاً برای دستگیری و زندانی کردن اعضای حزب کمونیست که مورد غضب رهبری حزب قرار می گیرند به کار گرفته می شود.

به نظر می رسد که محکومیت و حکم زندان درازمدت رن ژی کیانگ به منظور ارسال درس عبرتی برای دیگر نخبگان سیاسی و اقتصادی چین است که به آن ها نشان دهد هر گونه انتقاد در انظار عمومی یا مخالفتی با شی جین پینگ تحمل نخواهد شد، در حالی که دولت این کشور با فروکش کردن جو شیوع کرونا و فشار بین المللی به خاطر اهمالش در انتشار این ویروس ویرانگر مواجه است.

محکومیت میلیاردر بانفوذ چینی به 18 سال زندان به خاطر «دلقک» خواندن شی جین پینگ

رن ژی کیانگ ۶۹ ساله از نفرات ارشد حزب کمونیست چین بود که برخلاف دیگر مقامات ارشد حزب و سیاست های حزب، آشکارا در مورد سیاست های کشور سخن می گفت. به دلیل رک گویی رسانه های چینی ب آقای کیانگ لقب «توپ» (The Cannon) داده بودند. در مقاله ای که در ماه مارس گذشته منتشر شد، آقای کیانگ از سیاست های حزب حاکم در سرکوب آزادی رسانه ها و عدم تحمل انتقاد منتقدان سخن گفته بود. اگر چه در این مقاله به طور مستقیم اشاره ای به شی جین پینگ ، رییس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست، اشاره ای نشده بود اما تلویحاً مقامات ارشد کشور را «دلقک های» تشنه قدرت توصیف کرده بود.

محکومیت میلیاردر بانفوذ چینی به 18 سال زندان به خاطر «دلقک» خواندن شی جین پینگ

ظاهراً وی در اشاره به سخنرانی شی جین پینگ برای ۱۷۰,۰۰۰ مقام رسمی در یک کنفرانس ویدیویی بزرگ در فوریه گذشته گفته بود: «من امپراطوری که آنجا ایستاده و لباس های جدیدیش را به نمایش می گذاشت نمی دیدم بلکه دلقکی که لباس هایش را درآورده و همچنان بر امپراطور ماندن خود اصرار داشت». وی در این مقاله حزب کمونیست چین را متهم کرده بود که منافع خود را بر امنیت مردم چین ترجیح می دهد تا حاکمیت و قدرت خود را تحکیم بخشد: «بدون رسانه ای که منافع مردم را با انتشار واقعیت ها نمایندگی کند، زندگی مردم هم توسط ویروس و هم بیماری بزرگ سیستم نابود می شود».

محکومیت میلیاردر بانفوذ چینی به 18 سال زندان به خاطر «دلقک» خواندن شی جین پینگ

مدت کوتاهی پس از انتشار این مقاله در فضای آنلاین، آقای کیانگ ناپدید شد و بستگان او از دستگیری اش گفتند. اوایل ماه آوریل بود که مقامات چین دستگیری آقای کیانگ به خاطر اتهامات فساد مالی را تایید کرده و در ماه جولای او را پس از عضویتی طولانی در حزب کمونیست، از این حزب اخراج کردند که راه را برای محاکمه یکی از باسابقه ترین اعضای حزب کمونیست فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: جهش خاکستری؛ چرا «شی جین پینگ»، رییس جمهور چین، دیگر موهایش را رنگ نمی کند؟

پیش بسوی دیکتاتوری مطلق: اجباری شدن مطالعه اندیشه های «شی جین پینگ» در چین

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • امین مهر ۳, ۱۳۹۹

    آقای پناهی مثل اینکه زیاد از حکومت های دیکتاتوری مثل کره شمالی و چ.. و رو… و …خوشت نمیاد،البته کیه که خوشش بیاد
    زیاد مطالبشون رو کار میکنین شما