نویسنده سریال دل: به‌خاطر دستمزد بازیگرها به سریال آب بستیم!

نویسنده سریال دل: به‌خاطر دستمزد بازیگرها به سریال آب بستیم!

در سال های اخیر سریال های زیادی در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمده که هر یک با حواشی و ماجراهایی همراه بوده اند. اما یکی از این سریال ها که از حیث حاشیه سازی و جنجال آفرینی رکورددار بود، سریال دل به کارگردانی منوچهر هادی بود که کار نویسندگی آن را بابک و میثم کایدان برعهده داشتند.

با اتمام پخش سریال دل ، بابک کایدان برای اولین بار در گفتگویی به حواشی این سریال و انتقادات وارده به آن پاسخ داده است.

توضیحات نویسنده سریال دل

در بخشی از این گفتگو، کایدان در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به سریال دل از جمله ضعف در کارگردانی، عدم انتخاب درست و به جای بازیگران و انتخاب لوکیشن های غیر همخوان با متن، ضمن تأیید این موارد گفت:

«من هم همین نظر را داشتم و به کارگردان هم گفته بودم اما زمانی که کم کم از اتاق فکر کنار گذاشته می شوید یا خیلی حرفتان را جدی نمی گیرند، نمی شود کاری انجام داد. در این کار هم متاسفانه آنطور که در همکاری های قبلی با همدیگر مشورت می کردیم و نتیجه خوبی هم می گرفتیم، نشد. نظر من از همان ابتدا این بود بازیگرانی که قرار است چهار نقش اصلی سریال را بازی کنند، جوان باشند و سن شان حدود ۲۵، ۲۶ سال باشد و برای نقش های پدر و مادرها از بازیگران چهره استفاده کنیم. اگر انتخاب ها به این گونه بود، باورپذیری مخاطب از روی دادن اتفاق ها از جمله تجاوز، بیشتر می شد و از طرفی هزینه هایمان پایین تر می آمد. به عنوان نویسنده چنین ترکیبی را می پسندیدم اما خب کارگردان نظر دیگری داشت و زور نویسنده آنقدر زیاد نیست که این موضوع را تحمیل کند.»

کایدان در پاسخ به باورپذیر نبودن بازیگران در نقش های محول شده به آن ها از جمله حامد بهداد در نقش یک پسر عاشق پیشه گفت:

«مخاطب از بازیگرها نوستالژی در ذهنش دارد، زمانی که بگوییم حامد بهداد ناخودآگاه بیست سال کاری این بازیگر به ذهن می آید. علی رغم نقدی که به ریتم کند سریال دارم و جزو منتقدین و آسیب خورده های این سریال هستم، اما از ۹۰ درصد بازی بازیگران در این سریال راضی هستم. حامد بهداد در این سریال درست بازی می کند اما متاسفانه در جای درست و مناسبی برای ایفای این نقش قرار نگرفته است. بارها هم این را گفتم که ملودرام به باورپذیری نیاز دارد و کار کمدی است که متکی به بازیگر است. این انتخاب نادرست بازیگران جز اینکه هزینه های گزافی به کار تحمیل کند، چیز دیگری نداشت. ضمن اینکه ما با همین نگاه انتخاب بازیگران سریال مانکن را انجام دادیم و نتیجه مثبتی هم دریافت کردیم. وقتی شما این میزان سوپراستار می آورید طبیعی است که انتظارها هم بالا رود و اگر این انتظارها را برآورده نکنید مخاطبتان سرخورده می شود. از طرفی چون ریتم کند وارد سریال شده و مخاطب حس می کند سرش کلاه رفته است طبیعتا دنبال نقطه ضعف ها می گردد. ریتم مناسب می تواند خیلی از باگ های بازی، صحنه و منطق فیلم نامه را پوشش دهد.»

کایدان که خود نظرش استفاده از بازیگران جوانی بود که مخاطب ذهنیت قبلی ای از آن ها نداشته باشد در جواب این سؤال که آیا اسپانسرها بازیگران چهره را به کار تحمیل می کنند، گفت اینگونه نیست و با وجود دو یا سه بازیگر چهره دیگر نیازی نیست همه ی بازیگران کار چهره انتخاب شوند.

کایدان گفت فیلمنامه ی اولیه ی سریال دل دو فصل ۱۴ قسمتی یعنی در مجموع ۲۸ قسمت بود و برخلاف آنچه حالا مطرح می شود ریتم فیلم نامه ی اولیه بسیار تند و پر از ماجرا بود.

او گفت در ۱۲ قسمت دیگر اضافه شده به سریال قصه ی جدیدی به فیلمنامه ی اصلی اضافه نشد و آنچه در عمل رخ داد را به «خواندن یک انشای ۱۰ دقیقه ای در ۲۰ دقیقه» تشبیه کرد.

کایدان گفت این ۱۲ قسمت هم به خاطر مسائل تجاری و هم به دلیل مشکلات مالی به سریال دل اضافه شد:

«بخشی از این ماجرا به خاطر جبران مشکلات مالی ناشی از رقم بالای قرارداد بازیگران سریال بود و سازندگان برای اینکه این بودجه را جبران کنند ۱۲ قسمت اضافه کردند و هر قسمت را با رقم بالایی به فیلیمو فروختند. بخش دیگر ماجرا به خاطر تورمی بود که در زمان ضبط سریال به پروژه آسیب زد. برآوردی که کرده بودند با رقم هایی که حین تصویربرداری با آن مواجه شدند نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان شده بود و سرمایه گذار برای جبران این بودجه چنین کاری کرد و تصور مردم این است که سرمایه گذار رقم هنگفتی برده است اما اینطور نیست چونکه در جریان این بخش هستم.»

کایدان گفت اضافه شدن این ۱۲ قسمت شاید برای عده ای منفعت داشته اما او بعد از یک سال پیگیری و درگیری با مسائل حقوقی به تازگی موفق شده بخشی از مابه التفاوت قسمت های اضافه شده را دریافت کند و بیان کرد که به عنوان نویسنده سودی در این ماجرا نکرده است.

کایدان در انتها این موضوع را که مردم به جای آنکه برداشت های مدنظر نویسندگان از این قصه را داشته باشند حالا به این فکر می کنند که منوچهر هادی با ساخت سریال دل رقمی میلیاردی به دست آورده و الان هم مشغول ساخت سریال دیگرش است، تأیید کرد و گفت تصور بیراهی نیست. با این حال کایدان معتقد است اگر در کارهای بعدی بتوان موفق عمل کرد شاید اعتماد از دست رفته ی مخاطب را بتوان جلب کرد.

بیشتر بخوانید:

ویدئوی طنز خلاصه سریال دل در ۲ دقیقه؛ آنچه «دل» بر سر ما آورد!

ابراز پشیمانی سعید راد از بازی در سریال «دل» و واکنش منوچهر هادی و یکتا ناصر

عکسی که قسمت آخر سریال دل را لو داد

پاسخ منوچهر هادی به انتقادات وارده به سریال دل: «دل برای فرهیخته ها نیست»

نظر مسعود فراستی درباره سریال دل: فاجعه است!

روایت عاشقی ساره بیات و حامد بهداد در «دل» منوچهر هادی

 

دیدن این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: فارس
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • امین مهر ۷, ۱۳۹۹

    مطمئنن که فقط ۱۲ قسمت اضافی بود؟