سوئیس حالا بالاترین حداقل حقوق را پرداخت می کند؛ ۲۵ دلار در هر ساعت

سوئیس حالا بالاترین حداقل حقوق را پرداخت می کند؛ ۲۵ دلار در هر ساعت

روز گذشته مردم سوئیس از طریق رای گیری موافقت خود را با تعیین حداقل حقوق ۲۵ دلار بابت هر ساعت کار در این کشور اعلام کردند تا به این ترتیب این کشور اروپایی بالاترین حداقل دستمزد دنیا را به خود اختصاص دهد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط دولت سوئیس ۵۸ درصد رای دهندگان در این کشور در زمره موافقان این طرح بودند؛ براین اساس حداقل حقوق کارگران در سوئیس از این پس معادل ۲۳ فرانک سوئیس (برابر با ۲۵ دلار آمریکا) بابت هر ساعت کار خواهد بود. گفتنی است این طرح با حمایت اتحادیه های کارگری به مرحله رای گیری رسید و هدف از آن مقابله با فقر، دستیابی به یکپارچگی اجتماعی و حفظ کرامت انسانی بیان شد.

البته سوئیس قانونی در رابطه با حداقل حقوق ندارد اما ژنو چهارمین بخش از ۲۶ بخش این کشور به شمار می رود که طی سال های اخیر موافقت خود را با وضع چنین قانونی اعلام کرده است.

به گفته مائورو پوگای صدر اعظم ژنو از ابتدای نوامبر امسال این قانون در رابطه با ۶ درصد کارکنان کانتون (یا بخش سیاسی) ژنو اعمال خواهد شد.

میشل چارات رئیس انجمن کارگری ژنو با تقدیر از این طرح اظهار داشت که پاندمی کرونا نشان داد بخش هایی از جمعیت سوئیس دیگر توان زندگی در ژنو را ندارند و در نتیجه انتظار می رود که با وضع قانون تازه در مورد حداقل دستمزد این گروه از شهروندان زیر خط فقر قرار نگیرند و با مشکل روبرو نشوند.

طرحی که شهروندان ارائه کردند

حداقل حقوق

سیستم دمکراتیک سوئیس به گونه ای طراحی شده که در آن شهروندان در سال چهار مرتبه حق رای دارند و می توانند با جمع آوری امضا طرح های مد نظرشان را به مرحله رای برسانند.

گفتنی است در گذشته شهروندان ژنو دو مرتبه دیگر این قانون را به رای گذاشتند که حد نصاب لازم را کسب نکرد. یک مورد اخذ رای برای تغییر قانون حداقل دستمزدها در این کشور در سال ۲۰۱۱ و دیگری در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد و در آن زمان مبلغ ۲۲ فرانک سوئیس پیشنهاد شد که ۷۶ درصد رای دهندگان با آن مخالفت کردند.

حالا اما که قرار شده حداقل حقوق در این کشور به رقم ۲۳ فرانک بابت هر ساعت برسد. حداقل حقوق ماهانه نیز برابر با ۴ هزار فرانک خواهد بود که بابت ۴۱ ساعت کار در هر هفته خواهد بود و این رقم حدودا برابر با ۴۳۴۷ دلار در ماه می شود.

در اینجا بد نیست اشاره کنیم که براساس گزارش سال ۲۰۲۰ هزینه های زندگی که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد ژنو دهمین شهر گران دنیا محسوب می شود. حالا که این رقم به ۲۵ دلار در ساعت رسیده خانواده های کم درآمد در سوئیس خط فقر ۳۹۶۸ دلاری در این کشور را پشت سر می گذارند و دیگر فقیری در سوئیس وجود نخواهد داشت (این میزان هزینه برای یک خانواده چهار نفره تعریف شده است).

سوئیس در زمره ثروتمندترین کشورهای دنیاست که البته اقتصاد آن مانند بسیاری کشورهای دیگر از گزند کرونا ویروس در امان نماند و طبق انتظارات درآمد سرانه این کشور در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۶ درصدی روبرو خواهد شد و متوسط نرخ بیکاری نیز به رقم ۳.۸ درصد در آن می رسد که این بالاترین ترین میزان از سال ۱۹۷۵ میلادی محسوب می شود.

 

دعوای رضا شیری توی آرایشگاه رو دیدید؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مهدی تیر ۱۶, ۱۴۰۰

    ای خدایا . از حسرت چیزی به ذهنم نمیاد.