دانشمندان: خوراندن مدفوع مادر به نوزادان سزارینی سیستم ایمنی‌شان را قوی می‌کند

دانشمندان: خوراندن مدفوع مادر به نوزادان سزارینی سیستم ایمنی‌شان را قوی می‌کند

خوراندن مقدار اندکی از مدفوع مادر به نوزادان سزارینی ممکن است به آن ها کمک کند از همان میزان سلامت نوزادان حاصل از زایمان طبیعی برخوردار شوند. این نتیجه ی تحقیقی است که به تازگی در نشریه علمی Cell منتشر شده است.

به گفته ی دانشمندان، نوزادان سزارینی میکروبیوم کاملاً متفاوتی از نوزادان حاصل از زایمان طبیعی دارند، امری که شاید دلیل ابتلای نوزادان سزارینی به مشکلات و بیماری های مرتبط با دستگاه ایمنی بدن مثل آسم، آلرژی، دیابت نوع یک و دیگر مشکلات پزشکی، در سال های بعدی زندگی شان باشد.

منظور از میکروبیوم، میکروب هایی است که درون روده ها زندگی می کنند، موجوداتی که نقش مهمی در رشد دستگاه ایمنی در سال های ابتدایی زندگی دارند. نوزادان سزارینی معمولاً فاقد گونه هایی از باکتری های روده هستند که در بدن کودکان و بزرگسالان برخوردار از سلامت وجود دارد. به علاوه، در بدن اغلب نوزادان سزارینی میکروب های مضری وجود دارد که در محیط های بیمارستانی شایع هستند. علت این مسأله شاید آن باشد که نوزادان حاصل از زایمان طبیعی میکروبیوم درون واژن و میاندوراه مادر خود را هنگام تولد می بلعند، اتفاقی که در مورد نوزادان سزارینی امکان پذیر نیست.

دانشمندان انتقال میکروبیوم در جریان زایمان طبیعی را نعمتی می دانند که از سوی مادر به نوزاد بخشیده می شود.

آن ها می گویند با خوراندن مقدار اندکی از مدفوع مادر به نوزادان سزارینی شاید بتوان آن ها را هم از این «نعمت» برخوردار کرد.

دانشمندان مقدار اندکی از مدفوع مادران را با شیر مادر مخلوط کردند و به نوزادان سزارینی آن ها خوراندند

محققان برای انجام پژوهش خود از ۷ زن باردار که قصد سزارین داشتند کمک گرفتند. پژوهشگران نمونه های مدفوع آن ها را جمع آوری کردند و از آن ها تست پاتوژن گرفتند تا مطمئن شوند عامل بیماری زایی در آن ها وجود ندارد. پس از تولد نوزادان به هر یک از آن ها ۳/۵ میلی گرم از مدفوع مادرشان که با شیر مادر مخلوط شده بود را خوراندند.

میکروبیوم مدفوع نوزادان در زمان تولد مورد آزمایش قرار گرفت و آن ها دو روز در بیمارستان تحت نظر باقی ماندند. این نوزادان به مدت ۳ ماه به طور مداوم مورد آزمایش قرار می گرفتند.

به گفته ی محققان، میکروبیوم نوزادان سزارینی شبیه به میکروبیوم نوزادان حاصل از زایمان طبیعی شده بود و با میکروبیوم نوزادان سزارینی ای که مدفوع پیوندی دریافت نکرده بودند بسیار متفاوت بود.

پژوهشگران می گویند این تحقیق نشان داد که با پیوند مدفوع به نوزادان سزارینی می توان وضعیت میکروبیوم بدن در سال های اولیه ی زندگی را به میزان طبیعی رساند.

به گفته ی محققان، با پژوهش بیشتر و داده های قابل اطمینان تر و اثربخش تر، شاید در آینده انتقال مدفوع در زمان تولد به روشی رایج برای نوزادان سزارینی بدل شود.

محققان همچنین تأکید می کنند این روش تنها باید در محیط های کلینیکی انجام شود و نباید آن را در خانه امتحان کرد.

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود