ساخت یک قرص معجزه گر برای درمان خروپف

ساخت یک قرص معجزه گر برای درمان خروپف

شاید با خوردن یک قرص قبل از خواب بتوان از شر خروپف های شبانه ی خود خلاص شد.

قرص جدیدی ساخته شده که نشانه های اختلال وقفه تنفسی در خواب را کاهش می دهد، اختلالی که باعث خروپف شدید و گاهی مختل شدن تنفس می شود.

نتایج اولیه ی آزمایشات بالینی نشان می دهد این قرص که باید شب ها مصرف شود، ممکن است مشکلات مذکور را تا ۷۴ درصد کاهش دهد.

ساخت یک قرص معجزه گر برای درمان خروپف

اختلال وقفه تنفسی هم مردان و هم زنان را می تواند درگیر کند اما در مردان بالای ۴۰ سال شایع تر است و چاقی یکی از ریسک فاکتورهای آن محسوب می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که ماهیچه های درون نای که هنگام خواب به طور طبیعی شل می شوند، به طور کامل از کار می افتند.

علت صدایی که هنگام خروپف به گوش می رسد آن است که با از کار افتادن ماهیچه ها فضای کوچک تری برای عبور هوا باقی می ماند و هوا با فشار خارج می شود.این اتفاق می تواند باعث قطع تنفس به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر شود.

وقتی مغز متوجه قطع تنفس می شود، سیگنالی می فرستد تا ماهیچه های نای منقبض شوند، امری که معمولاً باعث از خواب پریدن فرد می شود.

در موارد شدید، هر چند دقیقه خواب فرد قطع می شود.

اختلال وقفه تنفسی درمان قطعی ای ندارد و برای کنترل آن معمولاً فرد باید تغییراتی در سبک زندگی خود به وجود آورد مثل کاهش وزن، کنار گذاشتن مصرف الکل، خوابیدن به پهلو و استفاده از یک دستگاه کمک تنفسی به نام سی پپ (CPAP). دستگاه سی پپ یک ماسک است که هنگام خواب روی صورت قرار می گیرد و هوا را به آرامی وارد ریه ها می کند تا نای از کار نیافتد.

با این حال استفاده از این دستگاه برای برخی طاقت فرسا است و تحقیقات نشان داده بخش قابل توجهی از افراد یا هرگز از آن استفاده نمی کنند یا پس از مدتی استفاده از آن را کنار می گذارند.

اما قرص جدید تولید شده امیدها به درمان اختلال وقفه تنفسی را افزایش داده است.

این قرص جدید که نام آن AD109 است، از داروهای موجود ساخته شده است.

یکی داروی اتوموکستین است که ۲۰ سالی از ساخت آن می گذرد و از آن برای درمان اختلال بیش فعالی – نقص توجه در کودکان استفاده می شود. این دارو باعث افزایش سطح یک ماده ی شیمیایی مغزی به نام نورآدرنالین می شود که تمرکز را بالا می برد.

دانشمندان آمریکایی سازنده ی قرص جدید معتقدند نورآدرنالین باعث آزاد شدن سلول هایی به نام نورون های حرکتی هم می شود که ماهیچه های نای را در وضعیت مناسبی نگه می دارند، امری که ریسک از کار افتادگی آن ها در هنگام خواب را کاهش می دهد.

داروی دیگری که در ساخت این قرص جدید به کار رفته، اکسی بوتینین است که معمولاً برای افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار تجویز می شود. این دارو با کاهش انقباضات ماهیچه هایی که مثانه را کنترل می کنند، مانع از نشت ادرار می شود.

دانشمندان معتقدند اکسی بوتینین در حلق و نای روی گیرنده هایی تأثیر می گذارد که باعث می شوند ماهیچه هایی که انقباضات زبان را کنترل می کنند سرجای خود باقی بمانند و درنتیجه حلق را مسدود نکنند و باعث خروپف نشوند.

حالا یک شرکت آمریکایی به نام Apnimed این دو دارو را ترکیب و تبدیل به یک کپسول کرده که در حال آزمایش است.

با این حال، این روش درمانی ممکن است بدون ریسک نباشد. اکسی بوتینین می تواند باعث خشکی چشم، انقباضات شکمی و خواب آلودگی شود و اتوموکستین هم در برخی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی – نقص توجه باعث افسردگی و افکار خودکشی شده است.

به گفته ی دانشمندان هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات کارآمدی این قرص جدید نیاز است.

بیشتر بخوانید:

خروپف هایتان را جدی بگیرید! ۱۴ نکته مهمی که باید درباره خطرات خروپف کردن بدانید

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود