کریم اکبری مبارکه؛ هنرپیشه نقش «ابن ملجم» قربانی کرونا شد و درگذشت

کریم اکبری مبارکه؛ هنرپیشه نقش «ابن ملجم» قربانی کرونا شد و درگذشت

کریم اکبری مبارکه متولد شانزدهم خرداد ماه سال ۱۳۳۲، هنرپیشه سینما و تلویزیون، ۸ آبان ۹۹ قربانی کرونا شد و درگذشت. کریم اکبری مبارکه بازیگر نقش ابن ملجم مرادی (قاتل امیرالمومنین) در سریال امام علی (ع) به کارگردانی داوود میرباقری بود و هنرپیشه سریال مختارنامه که از سریال های مطرح با تم مذهبی در شبکه اول سیما محسوب می شود.

همچنین کریم اکبری مبارکه در سینما، نقش سرکرده در فیلم مرگ یزدگرد را بازی کرده بود. کریم اکبری مبارکه در سن شصت و هفت سالگی به جمع بیش از ۳۴ هزار ایرانی قربانی کرونا پیوست تا کووید ۱۹ در روزهای پایانی پاییز ۹۹، همچنان بر قربانی های ایرانی خود بیافزاید.

کریم اکبری مبارکه کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران داشت و فعالیتش در تئاتر را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. کریم اکبری مبارکه از اوایل انقلاب اسلامی وارد تلویزیون شد و در سریال های بسیاری نقش آفرینی کرد.

کریم اکبری مبارکه در سینما نیز در ۱۰ فیلم از جمله: مرگ یزدگرد محصول سال ۶۰، مقاومت محصول سال ۶۵، مسافران محصول سال ۷۰، دیدار محصول سال ۷۳، چند میگیری گریه کنی محصول سال ۸۴، روزهای زندگی محصول سال ۹۰، ترانه شرقی محصول سال ۹۲، قندون جهیزیه محصول سال ۹۳ و عطر داغ محصول سال ۹۶ نقش آفرینی کرده بود.

سریال های تلویزیونی کریم اکبری مبارکه به صورت زیر است:

  • سه فصل سریال بچه مهندس به کارگردانی علی غفاری در نقش یعقوب صورت زخمی.
  • سریال پشت بام تهران محصول سال ۹۴ به کارگردانی بهرنگ توفیقی که کریم اکبری مبارکه در نقش غفار حضور یافته بود.
  • سریال خروس به کارگردانی سعید آقاخانی در سال ۹۲ که کریم اکبری مبارکه در نقش نصرت پدرخانواده حضور یافته بود.
  • سریال جراحت به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور که کریم اکبری مبارکه در نقش سرایدار کتابخانه حاضر شد.
  • سریال وارث به کارگردانی کاظم بلوچی محصول سال ۸۲.
  • سریال حجر بن عدی به کارگردانی تاجبخش فنائیان محصول سال ۸۲.
  • سریال عیاران به کارگردانی کاظم یلوچی محصول سال ۸۰.
  • سریال مرغ حق به کارگردانی حسین مختاری محصول سال ۶۶
  • سریال گرگ ها به کارگردانی داود میرباقری که هم بازی سیاوش طهمورث شده بود.
کریم اکبری مبارکه در مجموعه مرگ یزدگرد در سال ۱۳۶۰
کریم اکبری مبارکه در دوران دانشجویی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران

کریم اکبری مبارکه در سال ۱۳۶۰ تئاتر میرآب در سالن چهارسو تئاتر شهر را کارگردانی کرده بود و همچنین دستیار اکبر عبدی در تئاتر اکبر آقا آکتور تئاتر در سال ۸۵ بود. کریم اکبری مبارکه سابقه تدریس تئاتر در اداره تئاتر مشهد مقدس را در کارنامه داشت و در بخش نمایش کودک و نوجوان دومین جشنواره تئاتر شهر که در مرداد ۹۲ برگزار شده بود، عضو هیات انتخاب بود.

کریم اکبری مبارکه
اینستانوشته استاد گلاب آدینه به درگذشت کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه تا کنون از جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر، موفق به دریافت سیمرغ بلورین نشده بود. کریم اکبری مبارکه صفحه ای در اینستاگرام و توییتر نداشت. کریم اکبری مبارکه در گفت و گوهای خود پس از نقش آفرینی جذاب در نقش ابن ملجم مرادی در سریال امام علی گفته بود که مادرش مخالف نقش آفرینی او در این کاراکتر بود.

کریم اکبری مبارکه چگونه ابن ملجم مرادی شد؟

نقش منفور ابن ملجم مرادی که توسط کریم اکبری مبارکه به خوبی بازی شده بود، تا مدت ها روی رفتار مخاطبان و آشنایان او تاثیر گذاشته بود. کریم اکبری مبارکه ریسک بازی کردن یکی از ملون ترین شخصیت های نزد شیعیان را پذیرفت و ابن ملجم سریال امام علی شد. او بازیگر کم کاری در سینما بود و تا سالها او را با نام ابن ملجم می شناختند.

داود میرباقری پس از ۲ دیدار با کریم اکبری مبارکه، خبر نقش ابن ملجم را که با محمد رضا شریفی نیا انتخاب کرده بودند، به کریم اکبری مبارکه سپرد که با مخالفت وی همراه نشد. او گفته بود که از آنجایی که بلند شد تا ضربه را بزند تا جایی که ضربه را می زند، سه ماه فاصله دارد. حرکت که می کند، شمشیر را بالا می برد یک پلان است و تمام می شود، کات می خورد…

سه ماه بعد ضربه را می زند. چون باید سقف لوکیشن را آجر کاری می کردند بعد ون آمد و این پلان را گرفت. یک خاطره ای هم دارد:

آن سالها در ماه رمضان کار می کردیم و آقای میرباقری آمد و گفت کریم جان برای اینکه بیشتر حس بگیری و در نقشت فرو بروی میخوام ضربت زدن را بگذارم سحر روز ۱۹ رمضان.گفتم به خدا قسم محال است که بیایم سر فیلمبرداری. آقای میرباقری هم گفتند شوخی کردم و میخواستم ببینم این حرف را بزنم چه میگویی. گفتم اصلا خودم دیوانه میشوم داوود جان. او هم گفت نه. گذاشتند ماه رمضان تمام شد و دو ماه بعد گرفتند.

کریم اکبری مبارکه برای نقش آفرینی در سریال امام علی، ۶ جلد کتاب که داود میرباقری به او هدیه کرده بود مطالعه کرد. چشمان رنگی کریم اکبری مبارکه سبب شده بود تا لنز روی چشمان وی قرار دهند. نقش کوچک اما بزرگ کریم اکبری مبارکه در سریال امام علی احتمالا تا مدت ها در ذهن ایرانیان نقش خواهد بست.

ابن ملجم مرادی که اولین امام شیعیان جهان را در مسجد کوفه با ضربتی زهر آگین در شب قدر به شهادت رساند، معلم قرآن بود و صوتی زیبا داشت. ماه رمضان سال ۱۴۰۰ شمسی از اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز می شود.

کووید ۱۹ دارد استعدادهای ناب ایرانیان را در زمینه های مختلف، قربانی می کند. مراقب باشیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • ابن ملجم مرادی آبان ۸, ۱۳۹۹

    سلام بردار

    • Nigma آبان ۹, ۱۳۹۹

      اقای زمانی شما اصلا نظرات را با دقت میخونید که تایید میکنید؟ فکر نمیکنید نظر بالا توهین به ان مرحوم هست؟ به ادم مریضی هم که این نظرا نوشته باید بگم که اقای اکبری را که خدا بیامزه ولی شما به فکر خودت باش نمیترسی بعد از مرگ ابن مجلم همین حرفا بهت بزنه؟ اخرت هرکس نتیجه اعمال همین دنیاشه، شما چه چیزی از خودت به یادگار گذاشتی؟ این نظرا؟

  • علی آبان ۹, ۱۳۹۹

    خدا رحمتش کنه .