علت دردناک بودن رابطه جنسی در زنان و مردان چیست؟

علت دردناک بودن رابطه جنسی در زنان و مردان چیست؟

احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی مشکل شایعی است که برای هر کسی می تواند رخ دهد. با این حال، دردناک بودن رابطه جنسی دلایل زیادی دارد و پیدا کردن علت درد می تواند اولین قدم مهم در جهت کمک به حل مشکل و بهبود زندگی جنسی خود باشد. در ادامه با علت درد در رابطه جنسی در زنان و مردان آشنا خواهیم شد.

علت درد در رابطه جنسی در زنان

احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی مشکل شایعی است و بخشی قابل توجهی از زنان هنگام برقراری رابطه جنسی واژنی احساس درد می کنند. دردناک بودن رابطه جنسی در زنان دلایل زیادی دارد، از جمله مسائل عاطفی، مشکلات رابطه و وجود مشکلاتی در رابطه با واژن یا بیماری ای که باعث احساس درد در قسمت لگن می شود.

عفونت

انواع بسیار مختلفی از عفونت هست که می تواند باعث درد در قسمت واژن شود. برخی از آن ها عبارتند از:

  • بیماری های مقاربتی: عفونت هایی مثل سوزاک و کلامیدیا می توانند موجب تحریک بخش داخلی واژن شوند و تبخال تناسلی می تواند باعث ایجاد زخم هایی روی بخش خارجی آلت تناسلی زن شود، زخم هایی که ممکن است در هنگام برقراری رابطه جنسی دردناک باشند.
  • عفونت مجاری اداری: عفونت مجاری ادراری می تواند باعث التهاب مجرای ادرار و مثانه شود، امری که می تواند به احساس درد هنگام دخول بیانجامد.
  • عفونت های قارچی: عفونت قارچی که در اثر تجمع قارچ کاندیدا رخ می دهد هم می تواند برقراری رابطه جنسی را دردناک کند، چون ممکن است لابیا و واژن را زخم و ملتهب سازد.

یائسگی

در زمان یائسگی بدن دچار تغییرات شدید هورمونی می شود، امری که می تواند برقراری رابطه جنسی را دردناک کند.

با کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی، بافت های واژن تحلیل می روند، امری که می تواند باعث خشکی واژن یا دخول دردناک شود.

به همین دلیل برقراری رابطه جنسی با بالا رفتن سن دردناک تر می شود.

واژینیسموس

واژینیسموس نوعی بیماری است که بر اثر آن ماهیچه های دور دهانه ی واژن  در هنگام دخول یکباره منقبض می شوند، امری که برقراری رابطه جنسی را دردناک یا حتی غیرممکن می کند.

این انقباض خارج از کنترل است و می تواند حتی زمانی رخ دهد که تحریک شده اید و مایل به برقراری رابطه جنسی هستید. روش هایی برای درمان واژینیسموس وجود دارد اما بعضی زنان ممکن است اصلاً قادر به تحمل دخول نباشند. روش های درمان واژینیسموس ممکن است شامل روان درمانی، درمان فیزیکی از طریق دیلاتور و مصرف دارو باشد.

با این حال کارشناسان می گویند روش های مختلفی برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد، به همین خاطر اگر دخول برایتان دردناک است می توانید در کنار روند درمانی تان، روش دیگری را برای برقراری رابطه جنسی امتحان کنید.

ولوودینیا

ولوودینیا یک بیماری است که نشانه ی آن احساس درد مزمن در اطراف دهانه ی واژن است. ولوودینیا گرچه ممکن است منشأ نامشخصی داشته باشد، اما حتی نشستن را هم ممکن است دردناک کند. روش های درمان ولوودینیا ممکن است شامل مصرف دارو، درمان فیزیکی ناحیه لگن و روان درمانی باشد.

خشکی

اگر هنگام برقراری رابطه جنسی واژن به اندازه ی کافی لغزنده نباشد، این مسأله می تواند باعث سایش دیواره های واژن و در نتیجه دردناک شدن دخول شود. خشکی واژن علاوه بر تغییرات هورمونی ناشی از چرخه های قاعدگی، بارداری و یائسگی، دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد.

برقراری رابطه جنسی بدون لغزندگی کافی واژن، به مرور زمان می تواند باعث التهاب واژن شود، امری که می تواند منجر به پارگی و خونریزی بافت های واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی شود.

یکی از دلایل خشکی واژن عجله برای برقراری رابطه جنسی است. اگر مشکل شما این باشد، صرف وقت بیشتر برای پیش نوازش های رابطه جنسی می تواند لغزندگی واژن را بیشتر و به آماده شدن شما برای دخول کمک کند.

مصرف برخی داروها هم می تواند از توانایی بدن در روان و لغزنده کردن واژن به صورت طبیعی بکاهد. برخی داروهای رایج که باعث خشکی واژن می شوند عبارتند از قرص های ضدبارداری، برخی داروهای ضدافسردگی و داروهای مخصوص آلرژی.

حتی اگر به لحاظ جنسی تحریک شوید هم ممکن است بدن نان آنقدر روان ساز تولید نکند که هنگام برقراری رابطه جنسی احساس راحتی کنید. استفاده از مواد روان ساز به ویژه آن هایی که مرطوب کننده و ضد حساسیت هستند، ممکن است بسیار کمک کننده باشد.

اندومتروز

اندومتروز یک اختلال است که بر اثر آن بافتی مشابه آنچه رحم را پوشانده در دیگر قسمت های بدن شروع به رشد می کند. این مشکل معمولاً دیگر اندام های درون لگن مانند تخمدان ها، لوله های رحم یا روده ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

هنگام برقراری رابطه جنسی واژن به طور طبیعی کش می آید و گسترش می یابد. اما زمانی که بافت رحمی بر روی پشت دیواره واژن یا جلوی راست روده رشد کند، این گسترش می تواند دردناک باشد.

فیبروئید رحمی

فیبروئیدها تومورهای غیر سرطانی ای هستند که درون یا بر روی دیواره ی بیرونی رحم رشد می کنند. فیبروئیدها بسته به محل رشدشان می توانند گاهی باعث بروز درد در قسمت لگن و موجب دردناک شدن برقراری رابطه جنسی شوند.

به ویژه فیبروئیدهایی که در نزدیکی دهانه ی رحم، در بالای واژن رشد می کنند می توانند باعث سوزش شوند و دخول را دردناک کنند.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع است که روده های بزرگ را درگیر می کند و باعث معده درد، نفخ و غیرطبیعی شدن مدفوع می شود. سندرم روده تحریک پذیر باعث بیشتر شدن حساسیت نسبت به درد در اندام های بدن هم می شود که این مسأله می تواند شامل واژن هم شود.

ورم و دردناک شدن پایین شکم هم می تواند فشار و حرکت ناشی از برقراری رابطه جنسی را برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ناخوشایندتر کند.

علت درد در رابطه جنسی در مردان

گرچه چندان رایج نیست اما مردان هم ممکن است هنگام برقراری رابطه جنسی احساس درد کنند.

عفونت

بیماری های مقاربتی برقراری رابطه جنسی را برای مردان هم می توانند دردناک کنند، به ویژه عفونت هایی مثل تبخال تناسلی که باعث ملتهب و حساس شدن پوست روی آلت جنسی مرد می شود.

گرچه چندان رایج نیست اما مردان هم می توانند دچار عفونت های قارچی شوند، امری که می تواند باعث خارش یا زخم شدن آلت جنسی مرد یا سوراخ مقعد او شود. اگر ختنه نشده باشید یا شریک جنسی تان مبتلا به عفونت قارچی باشد و بدون استفاده از کاندوم با او دخول داشته باشد، ممکن است ریسک ابتلا به عفونت قارچی در شما بالاتر رود.

بیماری پیرونی

بیماری پیرونی زمانی رخ می دهد که یک بافت زخم غیر طبیعی درون آلت جنسی مرد، اغلب بعد از یک جراحت شکل بگیرد.

آلت جنسی مرد وقتی دچار نعوظ می شود، به طور طبیعی مملوء از خون و بزرگ تر می شود، اما از آنجایی که بافت زخم نمی تواند کش بیاید، آلت جنسی ممکن است مجبور به خم شدن شود، امری که می تواند دردناک باشد.

تنگی پیش پوست آلت جنسی مرد

وقتی آلت جنسی ختنه نشده دچار نعوظ می شود، پیش پوست آلت معمولاً از روی سر آلت کنار می رود تا آلت بتواند بزرگ شود و بعد با پایان نعوظ به سر جای اول خود بازمی گردد.

اما اگر پیش پوست آلت جنسی مرد بیش از اندازه تنگ باشد، وقتی آلت دچار نعوظ می شود از سر آن کنار نمی رود، در نتیجه پوست چاک می خورد یا درد می گیرد.

اگر تنگی پیش پوست به حدی باشد که سر آلت جنسی را به پایین بکشد، ممکن است بعد از پایان نعوظ پیش پوست به پایین سر آلت بچسبد. این مسأله می تواند مانع از رسیدن خون به سر آلت و در نتیجه، باعث ورم و درد شود.

التهاب پروستات

التهاب پروستات زمانی رخ می دهد که غده ی کوچک زیر مثانه ملتهب و متورم شود. التهاب پروستات معمولاً باعث احساس درد هنگام ادرار کردن می شود، اما می تواند یک درد کلی هم در آلت جنسی مرد ایجاد کند.

از آنجایی که پروستات مایعی را تولید می کند که با اسپرم ترکیب می شود تا منی ساخته شود، التهاب پروستات می تواند انزال و ارگاسم را هم دردناک کند.

کلام آخر

دردناک بودن رابطه جنسی نه چیزی است که تقصیر شما باشد و نه چیزی که مجبور به تحمل آن باشید. اگر هنگام برقراری رابطه جنسی احساس درد می کنید، به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل و درمان های مناسب برای رفع آن مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

چرا در ازدواج های طولانی مدت رابطه جنسی کمرنگ می شود؟

۱۵ فایده اعجاب انگیز رابطه جنسی در زیبایی همسران

چرخه پاسخ جنسی در بدن : در طول رابطه جنسی ، چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

بعد از رابطه زناشویی چه کنیم؛ ۷ نباید بعد از رابطه جنسی

جذابیت جنسی مردان ؛ ابهامات و تصورات درست یا غلط آقایان در مورد رابطه جنسی

۱۳ اشتباه بزرگ زنان در زمان برقراری رابطه جنسی یا زناشویی

۱۰ باور غلط و بی‌اساس در مورد «رابطه جنسی» که همه ما به آن‌ها اعتقاد داریم [قسمت اول]

آیا داشتن رابطه جنسی زیاد برای همسران خوب و مفید است یا مخرب و خطرناک؟

منبع: insider
بدون نظر

ورود