دیدار با «آیدا پناهنده» کارگردان ۴۱ ساله فیلم «تی تی»

دیدار با «آیدا پناهنده» کارگردان ۴۱ ساله فیلم «تی تی»

آیدا پناهنده کارگردان جوان ایرانی است که فیلم تی تی وی در جشنواره فیلم توکیو شرکت کرده است. آیدا پناهنده بانوی شهریور ماهی متولد سال پنجاه و هشت در تهران است. آیدا پناهنده در حوزه فیلمسازی و تهیه کنندگی فعالیت کرده و در سال نود و چهار برای فیلم ناهید ، جایزه آینده نوید بخش را از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ میلادی اخذ کرد.

آیدا پناهنده در ۵ سال اخیر، یکی از بانوان موفق سینمای ایران در عرصه بین المللی بوده و توانسته جایزه Women in Motion را از جشنواره کن ۲۰۱۶ به دست آورد. آیدا پناهنده سه فیلم سینمایی اسرافیل محصول سال ۹۵، پاییز نیکایدوها محصول سال ۹۷ و فیلم تی تی محصول سال ۹۹ را در کارنامه دارد. همسر آیدا پناهنده ، ارسلان امیری است.

او مستند ساز و فیلم نامه نویس و کارگردان کرد ایرانی است. آیدا پناهنده مدرک کارشناسی فیلمبرداری سینما و فوق لیسانس سینما داشته و در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تحصیل کرده است.

آیدا پناهنده از سال ۷۷ تا کنون در عرصه پرده نقره ای فعالیت داشته و پایان نامه خود را با موضوع کارکرد نشانه شناسانه کموپوزیسیون تصویر در سینما در سال ۱۳۸۴ نوشت. احمد الستی و فرزان سجودی، اساتید آیدا پناهنده هستند که هر دو محقق سینما و مترجم سینما در دانشگاه تهران محسوب می شوند. آیدا پناهنده کارگردان جوان و جویای نام و موفق سینمای ایران، دغدغه زنان دارد.

عکس سمت راستی، آیدا پناهنده را زیر باران در یکی از شهرهای ژاپن مشاهده میکنیم و عکس سمت چپ نیز او به تماشای مسجد تاریخی کبود در شهر تبریز (دیار ترین های ایران) رفته است
عکس سمت راستی،آیدا پناهنده در کنار پریسا بخت آور و عکس سمت چپی او در کنار همسر است

فیلم هایش، از دغدغه هایش درباره زنان و مسائل اجتماعی حکایت می کند. اما سینمای آیدا پناهنده، سینمای زنانه نیست. او بارها از تاثیر استاد رخشان بنی اعتماد در کارهایش سخن گفته و چهارمین فیلمنامه اش که تی تی است را با همکاری همسرش نوشت.

آیدا پناهنده سابقه داوری در جشنواره های بین المللی فیلم دارد از جمله یازدهمین فستیوال بین المللی فیلم های مستند تی آر تی ترکیه و سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ۹۷ تهران و بیست و ششمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه استکهلم که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد.

آیدا پناهنده
تصویر النازشاکردوست روی پوستر فیلم تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده
استایل آیدا پناهنده در جشنواره فیلم بین المللی هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹

آیدا پناهنده حضور فعالی در اینستاگرامش ندارد و چند هزار دنبال کننده دارد. برای اطلاع از کافه گردی ها و آشنایی با دوستان و رفقا و پشت صحنه فیلم های آیدا پناهنده به اینستاگرامش در نشانی: @idapanahandeh مراجعه کنید که ۱۵ هزار دنبال کننده دارد. اینستاگرام آیدا پناهنده توسط بهنوش بختیاری و برخی از سلبریتی های سینما و تئاتر کشورمان دنبال می شود.

ژاپن گردی های آیدا پناهنده و همسرش در نوروز سال ۲۰۱۷

موفقیت فیلم سینمایی تی تی برای راهیابی به بخش مسابقه جشنواره فیلم توکیو از جمله اتفاقاتی است که الناز شاکردوست، هنرپیشه این فیلم نیز در اینستاگرامش بازتاب داد.

یکی از مصاحبه های آیدا پناهنده درباره یکی از فیلم هایش که درباره هدیه تهرانی گفته بود را در زیر مشاهده می کنید.

نکته ای که باید درباره آیدا پناهنده بدانیم آن است که این بانوی جوان و تلاشگر سینمای ایران تا کنون برنده ده ها دیپلم افتخار و جایزه از جشنواره های داخلی و بین المللی از وین اتریش تا برلین آلمان شده است. امیدواریم نخل طلای کن و اسکار نیز به فهرست کارنامه این بانوی خلاق سینمای ایران اضافه شود.

اوایل شهریور ماه ۹۹ بود که شورای پروانه نمایش، فیلم تی تی به کارگردانی این بانوی جوان را مجوز اکران داد. جدید ترین ساخته وی در بخش TOKYO PREMIERE 2020 فستیوال فیلم توکیو ژاپن اکران شده است. پارسا پیروز فر و الناز شاکردوست در فیلم تی تی نقش آفرینی کرده اند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود