حراج بزرگ عکس های نادر ناسا از جمله اولین سلفی فضایی

حراج بزرگ عکس های نادر ناسا از جمله اولین سلفی فضایی

نیل آرمسترانگ بر روی کره ماه در کنار یک پرچم آمریکا. لایکا سگ فضانورد نشسته در یک کپسول فضایی، کمی پیش از بدل شدن به اولین حیوانی که به مدار زمین رفت. باز آلدرین در حال گرفتن سلفی و سیاره مان به شکل یک قوس آبی رنگ در پشت سر او، در اولین سلف پرتره ی ثبت شده در فضا.

این ها تنها سه مورد از ۲،۴۰۰ عکس نادر ناسا هستند که حالا در یک حراج آنلاین به فروش گذاشته شده اند، تصاویری که به گفته ی خانه ی حراج کریستی، مسئول برگزاری این حراج، «عصر طلایی اکتشافات فضایی» را ثبت کرده اند.

«تیله آبی» اولین عکس کاملاً واضح از کره زمین که توسط یک انسان ثبت شده
این عکس متعلق به سال ۱۹۷۲ است.

این مجموعه حاوی تصاویر تعدادی از مأموریت های تاریخی ناسا هستند، از برنامه های فضایی مرکوری و جمینی گرفته تا مأموریت های سفر به ماه آپولو. برخی از این عکس ها دیگر به تصاویری نمادین بدل شده اند، مثل عکس «تیله آبی» که توسط خدمه ی فضاپیمای آپولو ۱۷ گرفته شد – اولین تصویر کاملاً واضح از زمین که توسط یک انسان در فضا ثبت شد. همه ی تصاویر این مجموعه اصل و نه نسخه ی کپی هستند.

با این حال، سایر تصاویر را ناسا در زمان ثبت شان منتشر نکرده و به این ترتیب اولین بار است که به نمایش عمومی درمی آیند.

گران ترین تصویر این مجموعه تنها عکسی است که نیل آرمسترانگ را روی کره ماه نشان می دهد و توسط باز آلدرین در جریان مأموریت آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ گرفته شد. به گفته ی خانه حراج کریستی، تخمین زده می شود این عکس بین ۳۷،۸۰۰ تا ۶۳،۰۰۰ دلار به فروش رود.

اولین خودنگاره در فضا که توسط باز آلدرین در سال ۱۹۶۶ گرفته شد

دیگر تصاویر گران قیمت این مجموعه عبارتند از عکس «تیله آبی»، که تخمین زده شده حداکثر ۳۱،۵۰۰ دلار به فروش رود و اولین «طلوع زمین» دیده شده توسط انسان در فضا که قدمت آن به سال ۱۹۶۸ بازمی گردد و حداکثر ۳۷،۸۰۰ دلار قیمت دارد.

این تصاویر زمانی گرفته شدند که عکاسی هنوز به شیوه ی آنالوگ انجام می شد که نیازمند مواد حساس به نور، فیلم و کاغذ عکاسی بود. ناسا با همکاری متخصصان امثال شرکت کداک و نشریه ی نشنال جئوگرافیک، نحوه ی عکاسی در فضا را به فضانوردان آموزش می داد.

در اطلاعیه ی خانه حراج کریستی درباره ی این حراج آمده: «فضانوردانِ بعدتر هنرمند، از طریق دوربین های خود توانستند زیبایی و عمق تجربه ی خود در فضا را به انسان منتقل کنند، امری که نوع نگاه ما به خودمان و جایگاه مان در جهان هستی را تا ابد تغییر داد.»

تصویری از هلال کره زمین در آن سوی افق بی آب و علف کره ماه
عکس متعلق به سال ۱۹۷۱ است.

تصاویر منتشر نشده ی این مجموعه دهه ها در آرشیو مرکز فضایی جانسون در شهر هیوستون ایالت تگزاس نگهداری شدند و تنها در دسترس محققان مجاز قرار می گرفتند. این تصاویر که طی یک دوره ی ۱۵ ساله توسط یک مجموعه دار شخصی به نام ویکتور مارتین-مالبورت جمع آوری شدند، در موزه های سرتاسر دنیا از جمله گراند پله پاریس و کانستائوس زوریخ به نمایش درآمده اند.

در اطلاعیه ی خانه حراج کریستی به نقل از مارتین-مالبورت آمده: «فضانوردان را بیشتر اوقات به عنوان دانشمندان و قهرمانانی بزرگ به تصویر می کشند، اما به ندرت پیش می آید که آن ها را جزء مهم ترین عکاسان تاریخ بنامند.»

تنها عکس از نیل آرمسترانگ بر روی کره ماه که در سال ۱۹۶۹ گرفته شده

طبق آنچه در اطلاعیه ی خانه حراج کریستی آمده این تصاویر حالا برای سایرین به حراج گذاشته شده اند تا آن هایی که خواهان این عکس ها هستند بتوانند آن ها را به کلکسیون های خود بیافزایند. این حراج آنلاین که «سفر به دنیایی دیگر: مجموعه عکس ویکتور مارتین-مالبورت» نام دارد تا ۱۹ نوامبر ادامه خواهد داشت.

تصاویر کامل این مجموعه عکس تماشایی را از طریق این لینک می توانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:

۱۷ اتفاق عجیبی که در فضا برای انسان رخ می دهد

وسایل پراستفاده ای که داشتن آن ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم

تولید عطری که بوی فضا می دهد

اگر انسان ها در فضا به دنیا می آمدند چه شکلی می شدند؟

۸ کاری که فضانوردان نمی توانند در فضا انجام دهند

سفر به فضا، آینده صنعت گردشگری جهان؛ از گردشگری فضایی بیشتر بدانیم

۱۵ حقیقت عجیب و خواندنی درباره فضا و دنیای اسرارآمیز آن

در سیارات دیگر منظومه شمسی انسان چقدر می تواند دوام بیاورد؟

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود