آنچه درباره مارک اسپر و کریستوفر میلر باید بدانیم

آنچه درباره مارک اسپر و کریستوفر میلر باید بدانیم

احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران در حالی که کمتر از ۷۰ روز به پایان دور اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی باقیمانده است، موضوعی که در فهرست مطالب پر سرچ کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.

تغییرات در وزارت دفاع ایالات متحده تنها چند روز پس از اعلام غیر رسمی آرا الکترال ۵۰ ایالت آمریکا که نشان از پیشتازی جو بایدن نماینده دموکرات ها و شکست ترامپ است، بازتاب های زیادی در رسانه های جهان داشته است.

تغییرات در وزارت دفاع آمریکا ونهادهای امنیتی این کشور چند روز پس از مشخص شدن نتیجه اولیه انتخابات آمریکا، گمانه زنی ها درباره حمله احتمالی نظامی ارتش آمریکا به برخی از کشورها از جمله ایران را تقویت کرده است. با این حال، فرمانده نیروی زمینی ارتش دیروز اعلام کرد که ارتش ایران در آماده باش کامل قرار دارد و هر متجاوزی را پشیمان خواهد کرد.

مارک اسپر وزارت دفاع آمریکا در دولت دونالد ترامپ، چند روز پیش اخراج شد و ریاست پنتاگون در اختیار فرد دیگری رسید که به قول او، یک بله قربان گو برای ترامپ است. مارک اسپر گفته بود که اگر جانشین من، بله قربانگو ترامپ باشد، خدا به داد آمریکا برسد! مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم توسط ترامپ که فردی محترم خطاب شده بود، به وزارت دفاع منصوب شد.

مارک اسپر، متولد سال ۱۹۶۴ میلادی در پنسیلوانیا است. او دانش آموخته دانشگاه جورج واشنگتن بود و ۳ فرزند داشت. مارک اسپر، بیست و هفتمین وزیر دفاع آمریکا است که به کلکسیون اخراجی های دولت ترامپ پیوست. مارک اسپر وزیر دفاع سابق آمریکا، در مواجه شدن با معترضانی که علیه نژاد پرستی و خشونت پلیس، به خیابان آمده بودند، با دونالد ترامپ اختلاف نظر جدی داشت.

مارک اسپر بعد از پتریک شنهن به وزارت دفاع آمد و از نوامبر ۲۰۱۷ مشغول به کار شد. این پیاده نظام ارتش آمریکا، در لشکر ۱۰۱ هوابرد فعالیت کرد و در جنگ خلیج فارس نیز حضور داشت. جوایز نظامی زیادی از جمله نشان ستاره برنزی و مدال آزادی کویت را به دست آورد.

احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران
از کلکسیون عکس های دیدار مارک اسپر از اسرائیل
از آخرین تصاویر حضور مارک اسپر در وزارت دفاع آمریکا پیش از اخراج

اینستاگرام مارک اسپر وزیر دفاع پیشین ایالات متحده بیش از ۷۰۰ پست به اشتراک گذاشته و ۵۲ هزار دنبال کننده دارد. در اینستاگرام مارک اسپر می توانید گوشه هایی از تجهیزات و فناوری های نظامی این کشور را مرور کنید.

کریستوفر میلر (Christopher Miller) متولد ۱۵ اکتبر سال ۱۹۶۵ میلادی است که جانشین مارک اسپر در وزارت دفاع آمریکا در ۲ ماهه آخر دولت اول ترامپ شد. کریستوفر میلر از ۹ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی به عنوان سرپرست وزارت دفاع انتخاب شد. او مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم است.

تصویر توییت دونالد ترامپ درباره انتصاب کریستوفر میلر به سمت سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا

کریستوفر میلر در دانشگاه جورج واشنگتن تحصیل کرده است و مدرک کارشناسی ارشد علوم امنیت ملی از کالج نظامی نیروی دریایی آمریکا بدست آورد. کریستوفر میلر از نیروهای ویژه ارتش آمریکا بوده و از سال ۱۹۸۳ میلادی تا ۲۰۱۴ در ارتش حضور داشت. کریستوفر میلر با مدیر دفتر یک گروه محیط زیستی به نام الیزابت ماگ ازدواج کرد و ۳ فرزند دارد.

کریستفور سی میلر

کریستوفر میلر قبلا در جلسه استماع اعضا کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا گفته به که داعش، ۲۰ شاخه در سراسر جهان دارد.

ماده ۵۱ منشور سازمان ملل درباره حقوق دفاعی کشورها اشاره دارد. در ماده ۵۱  آمده است:

در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خودخواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند فوراً به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت بر طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی و در هر موقع که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد تاثیری نخواهد داشت.

فرمانده کل ارتش ایران چند ماه پیش گفته بود که رصد اطلاعاتی ارتش، جنگ را در منطقه خلیج فارس نشان نمی دهد. خبرگزاری ایرنا چند روز پیش در گزارشی نوشت که حضور جراد کوشنر و مایک پمپئو در کنار ترامپ، احتمال حمله نظامی محدود علیه ایران را در دوره جدید ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید، تقویت خواهد کرد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • علی آبان ۲۱, ۱۳۹۹

    ممنون اقای زمانی

  • عرشیا آذر ۴, ۱۳۹۹

    تنها تفاوت این هست که جدیده تهاجمی تره نسبت به حکومت های مخالف امریکا