با محدودیت‌های جدید کرونایی در پاییز ۹۹ آشنا شویم

با محدودیت‌های جدید کرونایی در پاییز ۹۹ آشنا شویم

محدودیت های شدید کرونایی طبق اعلام حسن روحانی، رییس جمهور،  از اول آذر ماه امسال در سراسر کشور اجرا خواهد شد. در حالی که پاییز ۹۹ از نیمه عبور کرده است، شمار قربانیان کرونا در ایران از مرز ۴۰ هزار نفر فراتر رفت و قریب به ۸۰۰ هزار هموطن، به ویروس کووید ۱۹ مبتلا هستند. ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز تصمیمی راجع به تعطیلی ۲ هفته ای تهران نگرفته است و به نظر می رسد حداقل در آبان، پایتخت تعطیل نباشد.

برای شکستن کمر کووید ۱۹، نیاز است کل ایران به مدت حداقل ۲ هفته تعطیل شود که البته مسائل اقتصادی، مانع بزرگ اتخاذ این تصمیم راهبردی در سال تحریمی ۹۹ شده است. حدود ۴ ماه به پایان سال جهش تولید باقیمانده است و شیب قربانیان کرونا در حال صعود است.

در حال حاضر در تهران، ساعت کار مترو تا ساعت ۲۰:۳۰ و مترو کرج تا ساعت ۲۱ است. فعالیت کلیه مراکز صنفی به غیر از بقالی ها و بیمارستان ها و مراکز خدماتی، از ساعت ۱۸ به بعد تا ۲۰ آذر ممنوع است.

قرار است طبق اعلام رئیس جمهور، از شنبه آینده محدودیت کلی به جای تعطیلی سراسری اجرا شود. روحانی گفته باید سطح سواد سلامت مردم را بالا ببریم. فرمایشی که با واکنش گسترده و البته تند منتقدان دولت تدبیر و امید روبرو شده است. رئیس جمهور آینده ایران، ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی مشخص می شود و عمر دولت تدبیر و امید، مرداد سال آینده پایان خواهد یافت.

طبق اعلام رئیس جمهور، جزییات محدودیت های جدید کرونایی بزودی اطلاع رسانی خواهد شد. ۳۱ استان کشور بر اساس وضعیتی که دارند، محدودیت هایی را دریافت می کنند و اعمال می شود. قرار است محدودیت های کرونایی تا پایان شیوع کووید ۱۹ در کشور اجرا شوند.

محدودیت های کرونایی پاییز ۹۹
ستاد ملی مقابله با کرونا که ۲۴ آبان ۹۹، تصمیم های محدودیت های کرونایی پاییز ۹۹ را اتخاذ کرد
  • بیش از ۱۰۰ شهر و شهرستان جزو وضعیت قرمز قرار می گیرند.
  • مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ در ۱۰۰ شهرستان، شامل محدودیت های جدید کرونایی خواهند شد.
  • ۱۵۰ شهر و شهرستان نیز جزو وضعیت نارنجی قرار می گیرند که محدودیت سطح شغلی ۳ و ۴ را شامل می شوند.
  • ۱۵۵ شهرستان شامل وضعیت زرد هستند که محدودیت سطح شغلی ۴ برای آنها در نظر گرفته شده است.
  • در وضعیت قرمز یک سوم کارکنان باید در محل کار خود حضور یابند.
  • در وضعیت نارنجی نیمی از کارکنان و در وضعیت زرد دو سوم کارکنان در محل کار حضور می یابند.
  • در مناطق وضعیت قرمز خودروهای بومی نمی توانند از محل اقامت خود خارج شوند.
  • در مناطق وضعیت قرمز  کرونایی، خودروهای غیر بومی نیز نمی توانند وارد این مناطق شوند.
  • محدودیت بعدی که ایجاد خواهد شد در ترددها خواهد بود. محدودیت ترددها نیز شامل سطح هشدار ۲ و ۳ است .
  • منطقه قرمز و نانجی که خودروهای بومی با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج شوند و به شهر دیگر هم نمی‌توانند وارد شوند و برعکس پلاک‌های غیر بومی هم نمی‌توانند وارد شهرهای قرمز و نارنجی یا با سطح هشدار ۳ و ۲ شوند.
  • به دلیل ضمانت اجرایی، طرح جزییات دیگری هم دارد که آذر ماه اعلام خواهد شد.

تا پایان سال ۹۹، فقط ۴ تعطیلی رسمی غیر جمعه داریم. طبق اعلام دکتر کیانوش جهانپور، سازمان بهداشت جهانی (WTO) ۵ پلتفرم ایرانی را برای تولید واکسن کرونا، مورد تایید اولیه قرار داده است.

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی دو

مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاههای مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل.

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی سه

مدارس،  دانشگاهها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاهها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه ها و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری .

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی چهارم

همایشها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزشهای پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه ها، چایخانه ها و قهوه خانه ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش ها، شهربازی ها و مراکز تفریحی آبی.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود