چگونه درخواست فروش سهام عدالت را لغو کنیم؟

چگونه درخواست فروش سهام عدالت را لغو کنیم؟

نحوه لغو فروش سهام عدالت از اوایل آبان ماه امسال فراهم شده است. سهامدارانی که از طریق شعبه های بانک در ۳۱ استان کشور یا ۱۰۷ کارگزاری ایران، اقدام به ثبت درخواست فروش سهام خود کرده اند، می توانند نسبت به لغو درخواست فروش اقدام کنند.

ارزش سهام عدالت پس از ریزش دستوری بورس ایران از ۱۶ مرداد ۹۹ تا به امروز، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. فقط ۱۹ میلیون نفر از ۴۹ میلیون نفری که دارنده سهام عدالت هتستند، روش مستقیم برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده و بقیه که بعضا افراد غیر مطلع از بورس هستند، روش غیر مستقیم را برای مدیریت فروش سهام عدالت خود تعیین کرده اند.

اگر روش غیر مستقیم برای مدیریت فروش سهام عدالت خود انتخاب کردید، به کارگزاری تماس گرفته یا از شعب بانک بخواهید تا فروش را متوقف کند. اکنون شعب بانک ها قادر هستند نسبت به لغو درخواست فروش سهام عدالت شما اقدام کنند.

سهام عدالت شما شامل ده ها سهم بورسی و چند سهم غیر بورسی است. سهام بورسی سهام عدالت شما با توجه به افت موقتی قیمت، ارزش فروش در حال حاضر ندارد و می توان با صبوری، با قیمت بیشتر در اینده نزدیک عرضه کرد.

بر این اساس ابتدا امکان فروش ۳۰ درصد و پس از چند ماه سپس امکان فروش ۳۰ درصد دیگر (یعنی مجموعا ۶۰ درصد) از سهام عدالت برای مشمولین این سهام فراهم شد و از آنجایی که این اتفاق در روزهای صعودی بازار سرمایه اتفاق افتاد، برخی سهامداران اقدام به فروش سهام خود کردند. اتفاقی که باعث شد یا سهام آن ها فروش نرود یا با ارزش کم به فروش برسد.

به همین دلیل بنا به درخواست تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت مبنی بر ایجاد حذف سفارش فروش، زیرساخت‌های لازم در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که مشمولان از چهارشنبه ۱۴ آبان ماه می‌توانستند درخواست حذف سفارش فروش خود را لحاظ کنند.

بر این اساس، در سامانه‌های فروش سهام عدالت بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری بخش لغو سفارش فروش افزوده شده است تا سهامداران بتوانند از این گزینه نیز استفاده کنند. البته سهامداران باید به این نکته مهم توجه کنند که درخواست حذف سفارش فروش زمانی اجرا خواهد شد که سهام مشمولان در سامانه‌های سهام عدالت به فروش نرفته باشد.

نحوه لغو فروش سهام عدالت
اگر شما روش غیر مستقیم را برای فروش سهام عدالت انتخاب کرده اید، می توانید برای لغو فروش سهام عدالت اقدام کنید

همچنین در صورت عدم مراجعه سهامداران به درگاه شرکت‌های کارگزاری و عدم لغو سفارش، سهام آنها بر اساس قیمت‌های روز بازار به تشخیص کارگزار و در چارچوب قوانین و مقررات به فروش رسیده و وجوه حاصل از آن به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

پرتفو بورسی سهام عدالت را مشاهده می کنید

بر این اساس از لحظه درخواست لغو فروش توسط سهام‌دار تا زمانی که فرد جواب نهایی که پذیرش یا لغو شد را دریافت می‌کند، حداکثر سه روز کاری زمان می‌برد. البته ابتدا سهام دار باید با مراجعه به پنل وضعیت سهام خود را ببینند و چنانچه در وضعیت سهام عدالت که برای فروش گذاشته بودند “در دست بررسی” یا “سفارش باز” بود می‌توانند نسبت به لغو فروش اقدام کنند.

انتظار می رود ارزش روز سهام عدالت پس از گذشت شاخص کل بورس از سقف قبلی ۲ میلیون واحدی، از ۲۵ میلیون افزایش یابد. هر سوالی درباره نحوه لغو فروش سهام عدالت دارید از سامانه samanese.ir پرس و جو کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • محمد آذر ۱, ۱۳۹۹

    آقای زمانی سلام.میخواستم درباره انرژی۳ ازتون بپرسم چرا اینقدر این سهم سیگنال میشه. مگه چه ویژگی خاصی داره؟ دیده بودم در یکی از نظرات تون نوشته بودید زیر ۲۰۰ دلار هر سهم فروشی نیست؟ نظرتون هنوز همینه؟ یعنی به نرخ دلار امروز، هر سهم ۵ ملیون تومن؟ ??.

    • علی زمانی آذر ۱, ۱۳۹۹

      زیر ۵۰ دلار
      بله
      این سهم، استراتژیک ترین سهم تاریخ بورس ایران است

  • محمد آذر ۱, ۱۳۹۹

    عذر میخوام یه سوال مهم دیگه هم دارم در مورد سهم گشان و همچنین ابنیه. پدیده شاندیز خیلی پر حاشیه بوده و تخلفات زیادی داشته. نمادش هم گشان مدام تعلیق میشه. من میخوام بدونم گشان برای بلند مدت خوبه؟ و چرا خوبه؟ همچنین ابنیه چطور؟ قراره وارد بورس بشه؟ وارد شد شکارش کنیم؟ میدونم جواب به این سوالا سخت و وقت گیره اما با جواب دادن شون مشکلات من رو حل کنید.ممنون.چون دارم یک پرتفوی بورسی برای ۱۰ سال آینده میبندم. روی گشان و ابنیه شک و تردید دارم.سهام شستا انرژی۳ حکشتی فولاد فارس نفت ستاره خلیج فارس.سهام من برای ده سال آینده هستند.??گشان رو هم اضافه کنم؟????

  • بهنام دی ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام.تابستون سهامموفروختم توکارگذاری فارابی ولی ارزش سهاممونریختن.بیشترازچهارصدتومان اونم خورده چیزی نریختن.