آشنایی با محققان تحقیق و توسعه

آشنایی با محققان تحقیق و توسعه

یکی از مهم‌ترین واحدهای موجود در هر شرکت، سازمان یا کسب و کار موفق تحقیق و توسعه است. این واحد از یک شرکت تولیدی است که آن را به سمت موفقیت‌های جدید، کشف نقش تجارت و پیدا کردن تکنولوژی‌ها و علوم جدید راهنمایی می‌کنند. معمولا با نگاهی به بزرگترین شرکت‌های دنیا، می‌توانید این مفهوم را درک کنید که سرمایه گذاری بر روی واحد تحقیق و توسعه نه تنها یک سرمایه گذاری اثربخش است، بلکه دلیل رشد و پیشرفت آن‌ها نیز بوده‌ است.

شرکت‌ها و کسب و کارهایی مانند اپل، آمازون، سامسونگ و … با سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری بر روی این واحد و استخدام محققان تحقیق و توسعه با استعداد به دنبال این هستند که سهم خود از بازار را بزرگ‌تر کنند و نیازهای تعداد بیشتری از مشتریان را پاسخگو باشند. در این مطلب سعی می‌کنیم که بیشتر شما را با این واحد و محققان که فرآیند اصلی را انجام می‌دهند، آشنا کنیم.

تحقیق و توسعه به چه معناست؟ (What is R&D)

تحقیق و توسعه که به اختصار آن را R&D می‌دانیم، زمینه‌های تجاری و قدرت مورد نیاز برای یک کسب و کار را شناسایی می‌کنند. این واحد‌ها متشکل از ده‌ها و یا شاید حتی صد‌ها محققی است که با تحقیق کردن بر روی علوم، چالش‌ها و تکنولوژی‌های جدید سعی بر تجاری سازی آن‌ها برای یک کسب و کار دارند.

به معنای کلمه، تحقیق و توسعه در واقع تولید دانش می‌کند و محققان آن کسانی هستند که این هدف را محقق می‌سازند. فرقی نمی‌کند که این تحقیق و توسعه در زمینه تولید خودرو، ماشین‌های برقی، لوازم خانگی مثل یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و یا … باشد. اگر بخواهیم به صورت عامیانه تری به این موضوع نگاه کنیم، تحقیق و توسعه در واقع عملکرد اساسی بسیاری از مشاغل است که در آن، ابزارها، راه حل‌ها و چرخه‌های جدید از نو احیا می‌شوند.

محققان تحقیق و توسعه چه کاری انجام می‌دهند؟

از نظر فنی می‌توان محققان تحقیق و توسعه را به چند گروه مختلف دسته بندی کرد که هر کدام از آن‌ها در واقع کار یا وظیفه خاصی را در تولید دانش، ایفا می‌کنند. فعالیت‌های محققان تحقیق و توسعه در گروه‌های زیر دسته بندی می‌شوند:

تحقیقات پایه ای برای پیدا کردن راه حل‌هایی برای چالش‌های موجود

یک محصول جدید چگونه تولید و ساخته می‌شود؟ حقیقت این است که چالش‌ها و مشکلات انسان‌ها در زمان‌های مختلف، باعث ایجاد محصولات جدید شده‌است. در واقع محققان واحد تحقیق و توسعه وظیفه دارند که چالش‌ها را شناسایی کرده و برای آن‌ها راه حلی ارائه کنند.

به عنوان مثال اولین ماشین لباسشویی به واسطه فرآیند سخت و زمانبر شستن لباس‌ها با دست تولید شد. در آن زمان مخترعان (که شکل گذشته محققان تحقیق و توسعه بودند) با شناسایی چالش‌های انسان در زمینه شستن لباس، دست به تولید این دستگاه زدند. این فرآیند دقیقا برای تولید دستگاه‌های دیگری مثل یخچال و فریزر (نیاز انسان به نگهداری از غذا برای مدت طولانی تر)، ماشین ظرفشویی (فرآیند سخت و زمانبر شستن ظروف با دست) و … طی شده‌است.

تحقیقات کاربردی برای تجاری سازی راه حل‌های ارائه شده توسط محققان تحقیق و توسعه

هر راه‌حلی قابلیت تجاری سازی ندارد و یا حداقل فرآیند آن را باید طی کند. هر ایده ای برای آن که در بازار بتواند به فروش برسد، نیازمند محققانی است که آن را تجاری سازی کنند. اگر این فرآیند به شکل صحیح و اصولی تعریف شده برای آن صورت بگیرد، به طور قطع آماده مرحله تولید می‌شود.

تحقیقات توسعه برای آماده سازی خط تولید

حالا که فرآیندهای شکل‌گیری یک چالش به یک طرح قابل اجرا طی شد، نوبت آن می‌رسد که محققان تحقیق و توسعه، فعالیت‌های خود را برای آماده سازی خط تولید انجام دهند. در این بخش از یک واحد تحقیق و توسعه، فرآیندهای اجرایی و نهایی برای تولید یک محصول صورت می‌گیرد.

محققان تحقیق و توسعه ایرانی چه کارهایی را انجام می‌دهند؟

اگر با گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آشنا باشید، بدون شک در مورد استانداردهایی که این شرکت برای تولید محصولات خود عرضه می‌کند، آشنایی دارید. این شرکت سالیانه با سرمایه گذاری خود در زمینه توسعه محصولات توانسته نه تنها رضایت مشتریان ایرانی را کسب کند، بلکه در بازارهای جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. آنچه اسنوای ایران را متمایز می‌کند همگام بودن با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در شرایط تحریم است. خوشیختانه اسنوا توانسته است زنجیره ارزش در تولید ملی با بهره‌گیری از متخصصان داخلی را حفظ کرده و محصولاتی با کیفیت جهانی در ایران تولید کند.

شما در مورد فعالیت‌های محققان تحقیق و توسعه چه می‌دانید؟

منبع: forrestbrown
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود