مبلغ وام ازدواج، وام فرزندآوری، عوارض خروج از کشور و قیمت دلار در بودجه ۱۴۰۰

مبلغ وام ازدواج، وام فرزندآوری، عوارض خروج از کشور و قیمت دلار در بودجه ۱۴۰۰

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در واقع آخرین لایحه بودجه ای است که دولت حسن روحانی تقدیم پارلمان ملت می کند. انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ شمسی، تکلیف رئیس جمهور پس از روحانی را مشخص خواهد کرد. دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ که فقط ۵ ماه آن سر کار است، قیمت دلار را ۱۱۵۰۰ تومان و قیمت هر بشکه نفت را ۴۰ دلار در نظر گرفته است. این بودجه ای است که دولت بعدی باید با آن کار کند و کشور را در سال ۱۴۰۰ اداره کند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، منابع آن صرف معیشت و سلامت می شود. بودجه دفاعی کشور در این لایحه به نسبت سال قبل افزایش یافته است. در این بودجه، بیمه رایگان برای ۳۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده است. در این بودجه، ۸۵ میلیارد ریال برای بنیاد قاسم سلیمانی که توسط دختر سردار شهید اداره می شود، اختصاص یافته است. رسانه ملی به اندازه ۲۰ استان بودجه میگیرد.یعنی ۲۶۱۹ میلیارد تومان.

بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور این بار بدون حضور رئیس جمهور، تقدیم مجلس شد. حسن روحانی گفته طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، در قرنطینه به سر می برد. لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در مجلس شورای اسلامی برای تایید و تصویب، مراحل زیادی را باید پشت سر بگذارد. اول باید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور به تصویب برسد و سپس مجلس وارد جزییات شود.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، ۲۴/۲۵۷ میلیارد ریال است. رقم دقیق لایحه بودحه ۱۴۰۰ کل کشور : ۲۴ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۷۸ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال است. منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور به منظور درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه و مالی و مصارف بودجه عمومی از حیث هزینه ها و تملک دارایی ها نیز ۹ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۲۱۷ میلیارد و ۱۷۷ میلیون ریال است.

منابع عمومی لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نیز ۸ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۲۷ میلیارد و ۵۲۸ میلیون ریال است. نکته ای که باید در نظر گرفت آن است که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد وزارت خانه ها و موسسات دولتی حدود ۸۸۴ هزار و ۷۸۹ میلیارد و ۶۴۹ میلیون ریال است.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور
خلاصه اطلاعات بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ شمسی

بودجه شرکت های دولتی و بانک ها و موسسات انتفاعی دولت در بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نیز ۱۵ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۰۷ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر ۱۵ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال است.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور بالغ بر صدها صفحه می شود. از امروز فعالان بازار سرمایه، تحلیلگران اقتصادی و علاقمندان به بودجه ریزی و تحلیل مسائل مالی بنگاه های دولتی، به پیوست های ۴ گانه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور مراجعه می کنند تا در جریان اعداد وارقام پیشنهادی دولت درباره درامدها و واگذاری دارایی ها و اعتبار طرح های تملک دارایی و اعتبارات هزینه و بودجه ۳۱ استان کشور بروند تا پیش بینی روند مالی سال آینده کشور که سال مهمی هم به نظر می رسد، در دستور کار قرار بگیرد.

۴ پیوست لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور دارای ۴ پیوست است. پیوست چهارم هم خود دارای ۲ قسمت اول. کلیات این پیوست ها به شرح زیر است:

  • پیوست شماره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور : شامل اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای
  • پیوست شماره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور : درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی
  • پیوست شماره ۳ لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور : بودجه شرکتهای دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی و مناطق آزاد تجاری صنعتی
  • پیوست شماره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور : اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی بر حسب برنامه خروجی و بهای تمام شده پیوست شماره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور: اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی بر حسب برنامه و خروجی و بهای تمام شده برای دستگاه های مشمول بند پ ماده ۷ قانونبرنامه ریزی بودجه ریزی مبتی بر عملکرد

ارقام مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

ارقام ذیل الذکر، پیشنهاد دولت است و باید تصویب مجلس انقلابی یازدهم و تایید شواری نگهبان را نیز بدست آورد تا به دولت ابلاغ شود.

  • حقوق کارمندان و بازنشستگان ۲۵ درصد افزایش می یابد. حقوق کارگران را باید شورای عالی کار اواخر اسفند ۱۳۹۹ یا اوایل فروردین ۱۴۰۰ شمسی مشخص کند. حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹، حدود ۱۸ میلیون ریال بود.
  • وام ۷۰ میلیون تومانی با باز پرداخت ۲۰ ساله به خانواده هایی که دارای فرزند سوم باشند پرداخت می شود.
  • سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم نیز سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده است. یعنی حقوق های تا ۴۰ میلیون ریال در ماه، معاف از مالیات است.
  • وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ طبق پیشنهاد دولت، به هر زوج ۵۰ میلیون تومان تعلق می گیرد. باز پرداخت ۵ ساله و کارمزد ۴ درصد است.
  • عواض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ شمسی برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان است. برای بار دوم و سوم نیز به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.
  • جرایم رانندگی در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ درصد افزایش یافته است. درآمد حاصله به حساب ناجا واریز نمی شود. به حساب درآمدی خزانه داری کل کشور واریز می شود.
  • درآمدهای نفتی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.
  • وابستگی بودجه ۱۴۰۰ کل کشور به نفت، ۲۳ درصد است.
  • نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.
  • قیمت هر بشکه نفت نیز ۴۰ دلار اعلام شده است.
  • واردات لوازم آرایشی، عوارض گمرکی ۱۵ درصد دارد.

در این بودجه، حداقل حقوق کارکنان دولت ۳۵ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. یکی از ایرادات گرفته شده به بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، صدور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز است که با وجود تحریم ها، نوعی خوش بینانه در نظر گرفته شده است. طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شمسی، شورای عالی بورس موظف است که ساز و کار نحوه اجرای واگذاری سهام و دارایی های دولتی را در قالب ETF ها مشخص کند.

وزارتخانه ها، موسسات و شرکت‌های دولتی مجازند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به تأسیس صندوق‌ها با حداقل سرمایه ۱۰ میلیارد ریال به صورت نقد یا غیرنقد (در قالب انتقال سهام دولت از شرکت‌های فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران) اقدام کنند.

PDF متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در این لینک در دسترس است. سازمان برنامه و بودجه متولی تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور است. هر نقد و انتقاد و پیشنهادی در این باره دارید یا نیازمند اطلاعات تکمیلی درباره سر فصلهای آن هستید به سایت MPORG.IR رجوع کنید.

بودجه سال ۱۴۰۰ باید تکلیف ورود خودرو و مسکن به بورس کالا و معامله تاریخی نفت در بورس انرژی و فرآیند بین المللی شدن بورس ایران در جزیره کیش را تسریع و تسهیل کند و موجب رونق بازار سرمایه کشور شود. این یک انتظار ملی است. درخواستی که از  نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز می‌توان پیگیری کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • یاسمن آذر ۲۱, ۱۳۹۹

    در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۹۵ میلیارد تومان (حدود ۲۰۰ برابر بودجه دریاچه) برای تیم پرسپولیس و مبلغ ۶۹ میلیارد تومان برای تیم استقلال در نظر گرفته شده است. این در حالی است که علی الاصول تیم های فوتبال خود نهادهای پولساز هستند و نیاز به دریافت بودجه دولتی ندارند. در اغلب کشور های دنیا، دولت از باشگاه های فوتبال مالیات هم می گیرد تا صرف رفع نیازهای ضروری کشورنظیر حفظ محیط زیست نماید. آیا انتظار بیجایی هست که بودجه در نظر گرفته شده برای این دو تیم به یک چهارم مبلغ پیشنهاد شده تقلیل یابد و مابقی به احیای دریاچه اورمیه و دریاچه هامون و هورالعظیم اختصاص یابد؟