۲۰ نکته برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کانادا ۲۰۲۱

۲۰ نکته برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کانادا ۲۰۲۱

تحصیل در کانادا یکی از محبوب ترین مقصدهای تحصیلی ایرانیان در دهه نود شمسی بوده است. کانادا یکی از مقصدهای اصلی مهاجرت ایرانیان در قاره آمریکاه بوده و بر خلاف ایالات متحده، ایرانیان برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا،ویزای سرمایه گذاری کانادا و ویزای توریستی کانادا با مشکل بسیار کمتری روبرو بودند.

کانادا در زمان کرونا، بیش از ۱۳۰۰۰ قربانی داشته اما امیدوار است پس از کرونا، وضعیت سرمایه گذاری و تحصیلی و مهاجرتی این کشور در اواسط ۲۰۲۲ به بعد، به روال عادی باز گردد. کانادا فرصت های خوب سرمایه گذاری و تحصیلی داشته و محبوب صدها هزار ایرانی در ۲۰ سال اخیر بود. برای تحصیل در دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۲، نیازی به ویزای شنگن نیست.

ویزای شنگن برای اپلای ویزای توریستی کانادا معمولا نیاز است. اگر چه یک واقعیت نانوشته است. برای تحصیل در کانادا ۲۰۲۱ نیازی به مدرک GRE یا GMAT نیست. از طرفی برای تحصیل در کانادا ۲۰۲۱ شما نیاز ندارید که حتما با یک استاد کانادایی در ارتباط باشید.

گر چه اگر باشید، برای دریافت بورس، شانس بالا دارید. اگر خواهان تحصیل در کانادا با بورس هستید چون دلار کانادا گران شده است، حتما بیانیه هدف خوب داشته باشید. حتما رزومه خوب بنویسید و حتما توصیه نامه تحصیلی از ۳ استاد خوب به انگلیسی بگیرید. حتما به بخش FACULTY MEMBER سایت دانشکده مقصد رفته و رزومه اساتید را نگاه کنید.

ببینید علایق تحقیقاتی (RESEARCH INTERESTS) ان ها چیست. وقتی متوجه شدید، مقالات آن هارا مطالعه کرده و سپس با آن ها وارد مذاکرده شوید. این ترفند خوبی برای کسب رضایت سرپرستی (SUPERVISION MOTIVATION LETTER) است. البته فرآیندزمان بر است و نیاز به حوصله دارد.

موضوعی که دانشجویان متقاضیان دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد باید به آن توجه کنند آن است که داشتن مدرک آیلتس ۶.۵ از ۹ یا تافل ۹۰ از ۱۲۰ مورد نیاز است. پذیرش مشروط (provisional admission) معمولا منجر به رد تقاضای ویزای شما توسط سفارت خانه های این کشور می شود. پس سعی کنید حتما این ۲ مدرک یا مدرک دولینگو را داشته باشید.

اگر چه کانادا بخشی از درآمدهای خود را از طریق دانشجویان بین المللی بدست می آورد اما شانس دریافت ویزای کانادا بدون مدرک زبان، بسیار پایین است. حتما دانشگاه هایی انتخاب کنید که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم و مرکز سنجش وزارت بهداشت باشد تا مدارک شما پس از دانش آموختگی، ارزشیابی تحصیلی در ایران بشود.

ایرانیانی که به عنوان دانشجو یا دانش اموخته یا شاغل در شرکت ها و موسسات کانادایی مشغول هستند، گزینه های خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرصت های تحصیلی و بورسیه و کارآموزی و سرمایه گذاری است. ایرانیان کانادا را در لینکدین و گروه های تلگرامی و فیسبوکی پیدا کنید. کار سختی نیست.

در مرحله ادمیشن اگر تحصیل شما پولی است و معاف از پرداخت شهریه (tuition waiver) نشده اید، بایستی تمکن مالی خوب نشان بدهید. در مرحله صدور ویزا، بایستی آفیسر را متقاعد کنید که صرفا برای تحصیل اپلای می کنید و قصد ماندن در کانادا ندارید و به کشور باز میگردید. پس، بیخیال پذیرش مشروط شوید.

با مدرک زبان خوب اپلای کنید. موجودی حساب بالا به نرخ روز دلار، نشان بدهید. برای کل خانواده خود اپلای نکنید. از دانشگاه های معتبر پذیرش بگیرید. پذیرش از کالج ها و موسسات و شرکت های خصوصی را فراموش کنید.

همه مدارک تحصیلی و شغلی شما ترجمه رسمی باشد. گردش بانکی شما مربوط به ۴ ماه اخیر باشید. سن شما باید متناسب با هدف تحصیلی و مقطع تحصیلی باشد. مدرک تحصیلی شما باید مرتبط با غیر مرتبط معنادار با رشته ای که پذیرش گرفته اید باشد.

اگر معدل دوره کارشناسی شما پایین است، شانس دریافت ادمیشن هست اما شاید آفیسر با درخواست شما مخالفت کند. هر چه سن شما بالاتر برود و رزومه آکادمیک جذاب (مثل مقاله ISI با ضریب تاثیر بالا) نداشته باشید، شانس ادمیشن و ویزا کاهش می یابد. موضوع گپ تحصیلی مهم است. اما حیاتی نیست. به خصوص برای مقطع دکترا مهم نیست.

اگر سن بالا دارید و کالج و موسسه خصوصی غیر معتبر به شما ادمیشن داده است، احتمال ریجکتی ویزای کانادا بالا است. انگیزه نامه تحصیلی شما مهم است. کالج ادمیشن برای والدین سبب رد درخواست ویزای کانادا برای تحصیل می شود.

با تمام اینها هیچکدام از این شرایط رد و یا قبولی پرونده شما را تضمین نمی کند. زیرا این بحث فقط و فقط در انحصار اداره مهاجرت بوده و آنها راجع به شما تصمیم خواهند گرفت و شخص تصمیم گیرنده پرونده، فردی است که اختیار دارد بر اساس شواهد پرونده و ظن خود، تصمیم به رجکتی یا قبولی بگیرد.

بخش بورسیه سایت دانشگاه های کانادا را دنبال کنید

لذا مواردی هم بوده که فرد با پرونده خوب، مورد سوءظن افسر قرار گرفته و رجکت میشود. اما مسئله مهم این است که نمیتوان برای هدف و تصمیم بزرگی مثل مهاجرت تحصیلی، که طبیعتا هزینه مالی داشته ( شامل هزینه های امتحان آیلتس، ویزا، اپلیکیشن فی دانشگاه و … ) و رجکتی اش هم در پرونده شما نقطه منفی محسوب می شود، به استثنائات دل خوش کرد و ریسک کرد.

برای آشنایی با فرصت های تحصیلی و بورسیه دانشگاه های کانادا به بخش ADMISSION و SCHOLARSHIP سایت دانشگاه های کانادا مراجعه کنید و اطلاعات به روز دریافت کنید. دوران کرونا تمام خواهد شد و وضعیت به روال سابق باز میگردد.

لذا در این بازه زمانی یک ساله، زبان خودرا تقویت کنید. مقالات خوب در ژورنال ها و کنفرانس های بین المللی منتشر کنید و با اساتید دانشگاه های کانادا در تعامل باشید. بگذارید از هم اکنون با شما و توانمندی های تحقیقاتی و مطالعاتی و شغلی شما آشنا باشند.

تحصیل در کانادا
جزییات تحصیل در کانادا در سایت رسمی دولت کانادا
اطلاعات مهم برای شرایط و مدارک اپلای ویزای دانشجویی کانادا در این لینک ها در سایت دولت کانادا

برای اطلاع از شرایط و مدارک و فرآیند اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به سایت رسمی دولت کانادا در نشانی canada.ca مراجعه کنید. اطلاعات درباره اجازه تحصیلی یا استادی پرمیت (study permit) در نشانی: cic.ga.ca در دسترس است.

تحصیل در کانادا هیچ تضمینی برای دریافت اقامت دائم یا پناهندگی کانادا نیست. تحصیل در کانادا هیچ تضمینی برای پیدا کردن شغل حین تحصیل نیست. تحصیل در کانادا هیچ تضمینی برای دریافت ویزای جهت سفر به آمریکا نیست. با تحصیل در کانادا شانس دریافت اقامت افزایش می یابد اما نه شرط لازم و نه شرط کافی برای دریافت پاسپورت کانادا خواهد بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود