فرابورس آماده عرضه اولیه غول‌های زنجانی: «فتوسا» و «فگستر»

فرابورس آماده عرضه اولیه غول‌های زنجانی: «فتوسا» و «فگستر»

عرضه اولیه فگستر و عرضه اولیه فتوسا از غول های تولید شمش روی در زنجان، احتمالا در یکی از ۴شنبه های زمستان ۹۹ انجام می شود. شرکت فرابورس ایران ساعاتی پیش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد نماد شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (فتوسا) در گروه فلزات اساسی و نماد شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر) در گروه فلزات اساسی درج شد.

این ۲ نماد جدید ترین نمادهای بازار سرمایه کشور هستند که در سامانه معاملاتی ثبت شده و تابلو معاملاتی ان ها در دسترس کاربران است. فگستر و فتوسا ۲ نماد جدید گروه فلزات اساسی هستند و این دو مهمان جدید فرابورس، از شرکت های فعال در صنعت سرب و روی محسوب می شوند. احتمال عرضه ۳۰ درصد سهام این دو شرکت وجود دارد.

صنعتی بسیار مهم برای توسعه اقتصاد ایران در عصر ۱۴۰۰. هم گروهی های فگتسر و فتوسا در گروه فلزات اساسی، از نمادهای شاخص ساز و بزرگ و موثر بورس ایران هستند که سهامداری بلند مدت با آن ها توصیه همیشگی ما به پرتفو سهامداران پر تحمل بوده است.

اطلاعیه عرضه اولیه فگستر و اطلاعیه عرضه اولیه فتوسا توسط شرکت فرابورس ایران و نه سازمان بورس منتشر می شود. هنوز جزییاتی درباره زمان و میزان عرضه اولیه فگستر و زمان و میزان عرضه اولیه فتوسا توسط شرکت فرابورس اعلام نشده است و باید منتظر اطلاعیه جدید عرضه اولیه این ۲ شرکت در روزهای پیش رو باشیم.

در پی تداوم ریزش دستوری بورس ایران که از ۲۰ مرداد ۹۹ آغاز و همچنان شاخص کل حوالی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار در حال نوسان است و با صف های فروش میلیونی بسیاری از سهام پر بازده و ارزشمند بازار سرمایه کشور در روزهای پایانی سال تورمی و عجیب کرونایی ۹۹ مواجه هستیم، عرضه اولیه اپال که یکی از غول های سنگ آهن خاورمیانه است و از عرضه اولیه های خوب امسال، لغو شد و هنوز زمان عرضه اولیه مجدد اپال اعلام نشده است.

تصویر کارخانه بزرگ شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در زنجان

در صورت تداوم روند اصلاح سنگین بورس در نیمه دوم سال ۹۹، باید پرونده عرضه اولیه ها را موقتا بست. مگر اینکه معادلات بین المللی و اتفاقات سیاسی داخلی مثل تصویب FATF بتواند روند بورس را به مدار صعودی پیش از ۲۰ مرداد ۹۹ بازگرداند و شاخص کل بالای ۲ میلیون واحد تثبیت شود.

انتظار می رود با انتشار گزارشات شرکت ها در نیمه اول زمستان ۹۹ و پایان ا صلاح شاخص کل بورس ، بتوان نسبت به آغاز روند عرضه اولیه ها در بورس زمستانی ۹۹ امیدوار بود. اگر چه بسیاری از عرضه اولیه های سال ۹۹، پس از مدتی افزایش قیمت، با ریزش دستوری بورس مواجه شدند و اکنون پرتفو بسیاری از سهامداران، رنگ قرمز دارد. اما به هر حال، عرضه اولیه ها موقعیت خوبی برای سهامداری بلند مدت با مشارکت روی سهام ارزشمند است که فگستر و فتوسا نیز آن مستثنی نیست.

عرضه اولیه فگستر
اطلاعیه شرکت فرابورس ایران مبنی بر درج نماد شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان

فگستر دارای ۵۰۰ میلیون سهم است. شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان بزرگ ترین تولید کننده شمش روی در ایران است. سایت این شرکت در نشانی: izie.ir در دسترس است. شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در سال ۱۳۸۴ با نام میکا روی زنجان در زمین تولید ورق روی در زنجان شروع به کار کرد.

۵۴ درصد سهام فگستر متعلق به شرکت زرین معدن آسیا، ۲۰ درصد متعلق به شهرام کدخدایی، ۱۴ درصد متعلق به شرکت کیمیای زنجان گستران، ۱۰ درصد متعلق به سرمایه گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان و یک درصد به هرکدام از دو شرکت ذوب گران رنگین فلز و موسسه بنیاد نیکوکاری جمیلی تعلق دارد.

شرت کیمیای زنجان گستران، شرکت کود شیمیایی البرز ایرانیان، شرکت ذوبگران رنگین فلز، شرکت بین المللی آیرما، شرکت زرین معدن آسیا، شرکت پتاس ایران، شرکت تولید توسعه سرب و روی ایرانیان و شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی آباد از شرکت های زیر مجموعه شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان است که گزینه های خوبی برای عرضه اولیه در ایران عصر ۱۴۰۰ هستند. پس این شرکت را باید جدی گرفت.

تابلو معاملاتی فگستر

چون فگستر ۵۰۰ میلیون قطعه سهم است و در عرضه اولیه ها معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد سهام، در عرضه اولیه مشارکت می کند، لذا احتمالا عرضه اولیه فگستر با ۵۰ میلیون سهم برای سهامداران حقیقی همراه شود و اگر ۵ میلیون کد در عرضه اولیه فگستر شرکت کند، به هر کد نهایت ۱۰ سهم تعلق بگیرد. اگر قیمت هر سهم عرضه اولیه فگستر، ۲۰۰۰ تومان باشد، نقدینگی مورد نیاز برای عرضه اولیه فگستر بالای ۲۰ هزار تومان نخواهد بود.

اطلاعیه درج فتوسا در بازار دوم فرابورس ایران

شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان با نماد فتوسا نیز ۵۰۰ میلیون قطعه سهم است. اگر این نماد این ۵۰ میلیون قطعه سهمش را برای کدهای حقیقی در عرضه اولیه، تخصیص دهد، نقدینگی موردنیاز برای عرضه اولیه فتوسا نیز در صورتی که سقف ثبت قیمت ۲۰۰۰ تومان تعیین شود، حدود ۲۰ هزار تومان خواهد بود. پس عرضه اولیه فتوسا و عرضه اولیه فگستر اگر در زمستان ۹۹ انجام شود، نقدینگی زیادی طلب نمی کند اما چون در گروه فلزات اساسی هستند و از شرکت های تازه وارد، نگهداری سهام به دید بلند مدت توصیه می شود.

سایت شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان در نشانی: ILP.ir قرار دارد. این شرکت نیز کارش را در زنجان آغاز کرده است.

تابلو معاملاتی عرضه اولیه فتوسا

عکس زیر، آخرین وضعیت قیمت سهام در گروه فلزات اساسی که هم گروهی فتوسا و فگستر هستند را در ۹ دی ۹۹ مشاهده میکنید.

وضعیت قیمت نمادهای هم گروهی فگستر و فتوسا در ۹ دی ۱۳۹۹

قیمت جهانی کامیودیتی ها در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش پیدا کرد و از تداوم رشد قیمت جهانی فلزات در سال ۲۰۲۱ ، شرکت های معدنی و فلزی سود خوبی را شناسایی خواهند کرد. لذا سهامداری بلند مدت با این غول های سنگ آهنی و سرب و روی توصیه می شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • اهورا دی ۱۰, ۱۳۹۹

    رشدها طبق فاند هست اما ریزش ها دستوری !

    • علی زمانی دی ۱۰, ۱۳۹۹

      دقیقا
      درحال حاضر خضولتیها (سرمایه گذاری تدبیر و .. .) برای خراب کردن حسن روحانی، صف های فروش میلیونی صوری روی بهترین سهام بازار ایجادمی کنند. ریزش دستوری بورس، در تاریخ ۴۵ ساله بورس بی سابقه بوده. ناظر نمادها و سازمان بورس هم در واقع همراه هستند و شریک جرم متاسفانه. اطلاعات دقیق تر را معذورم.
      خلاصه گول نوسان نخورید و سهامداری کنید که چنین نخواهد ماند.

    • محمدرضا دی ۱۰, ۱۳۹۹

      سلام ، آقای زمانی به نظرتون این جنگولک بازیها کی تموم میشه شما میگید برای خراب کردن حسن روحانی ، خوب این حسن نمیتونه کاری کنه خرابش نکنند یعنی نمی‌توانند جلوی ناظر و سازمان بورس رو بگیرند مگر مملکت بی صاحب باشه آدم فقط میگه آهنگ ایران سالار عقیلی رو گوش بدی و همراه باهاش برای وضع اسف بار ایران بگیریم???

  • سادات دی ۱۰, ۱۳۹۹

    سلام. فقط میگم خدا به فریاد مردم مظلوم ایران برس.
    وا اسفا. خدایا خدایا به فریادمون برس دیگه!!!!!

  • محمدسالار جغین موزیک دی ۱۱, ۱۳۹۹

    هه عجب مسخره کردی مارو روزی ۴میلیون زیانمکنه ۲۰هزار براهمین سهمس

    • محمدسالار جغین موزیک دی ۱۱, ۱۳۹۹

      والا ۲۰تمن عرضه اولیه بدنم مقل میزنم بشه ۴۰تمن بعدن ۸۰میلیون نفروختم سهم شبندر۳۳۰۰ تا شدالان ۴۵تمن که ۲۰هزارم بدن برا کودک و اطفال خوبه من خیلی کفریم خدا پدرومادر احمدی نژادوبیامرزه بخدا قیافه خاکیش معلومه تا عباو امامه بامکر کلمه کلمه سیره

  • محمدسالار جغین موزیک دی ۱۱, ۱۳۹۹

    هه همین یارانه اگه اون نبودم نمیخوردی اینوبدون یامسکن های بی شمار یا خیلی کارها کرد که ملت کمی بهتربشه روزشون به من چیزی نرسیدالبته ولی ادم خوب میشناسم کی بود

  • ایمان دی ۱۱, ۱۳۹۹

    جالبه هم بورس دستوریه هم اینکه شما در متن نوشته شده حتما باید بنویسید و این رو به مردم القا کنید که برای اینکه بورس خوب بشه باید حتما FATF تصویب بشه عزیز من مردم دیگه آگاه شدن الکی زور نزنید FATF اگه خوب بود برای کشورهایی که عضوش شدن خوب میشد چقدر باید یک نفر وطن فروش باشه که بیاد معیشت مردم رو گره بزنه به چنین چیزهایی تا بگه اگه تصویب نکنین مردم رو خفه میکنیم این پایی که الان گذاشتین روی گلوی مردم مطمعن باشین مردم به زودی از روی گلوی خودشون ورش میدارند و این پا رو قلم میکنن تا درس عبرتی بشه برای امثال شما و اربابتون تا جرات نکنین اسم FATF رو بیارین خائنین به وطن میرسه زمانی که دست همه شما ها و ارتباطتون برای مردم اشکار بشه وطن فروششششششش….

    • علی زمانی دی ۱۱, ۱۳۹۹

      فقط جمهوری اسلامی و کشور دلاور و قهرمان و پیشرفته کره شمالی، FATF را تصویب نکرده است. به نظرم اف ای تی اف بزودی تصویب خواهد شد و ریزش دستوری بورس هم محکوم به اتمام است.
      وطن فروش کسانی است که از ۱۸ میلیون سهامدار، نوسان میگیرد و ارز کشور را به نرخ دولتی میگیرد ودر بازار فردوسی به فروش می رساند. به نظرم مسیر عوضی نرویم.

  • یاسر دی ۱۱, ۱۳۹۹

    تو اول نوشتنتو برو یاد بگیر بعد بیا تو بورس چه وضع نوشتنته ادم باید مترجم بیاره ترجمش کنه تا بفهمه چی نوشتی..

    • علی زمانی دی ۱۱, ۱۳۹۹

      کجا متوجه نشدی یاسر خان

      • محمدرضا دی ۱۱, ۱۳۹۹

        آقای زمانی ،
        یکم راجع به این FATF به زبان ساده تر توضیح میدید والله هر جا ما یه چیز میشنویم اصلا منفعتی برای ما داره

  • ایرانی دی ۱۲, ۱۳۹۹

    فقط عرضه اولیه رو تحریم کنید تا بورس درست بشه، الان همه سهم ها فوق فوق عرضه اولیه اند، حتی اگر یک سهم فروش بره و سهامدادان بخرند، در حق خودشون و زن و بچه هاشون ظلم کردند .