درگذشت پیر کاردین طراح مد فرانسوی در سن ۹۸ سالگی

درگذشت پیر کاردین طراح مد فرانسوی در سن ۹۸ سالگی

پیر کاردین طراح مد فرانسوی که برندش از دنیای مد فراتر رفت، در سن ۹۸ سالگی درگذشت. کاردین که فرزند دو مهاجر ایتالیایی بود، پیش از راه اندازی خانه ی مد خود و به کار گرفتن علاقه اش به طراحی های پیشرو، با چهره های برجسته ای همچون ژان کوکتو، فیلمساز فرانسوی و کریستین دیور، طراح فرانسوی همکاری داشت.

خانواده ی کاردین روز گذشته خبر درگذشت او را به رسانه های فرانسه اعلام کردند.

کاردین به طراحی های پیشرو اش مشهور بود، طراحی هایی که کمک کرد آنچه حالا از آن به عنوان زیبایی شناسی عصر فضا یاد می شود شکل گیرد: خطوط مشخص و منحنی. رنگ های برجسته و زیبایی که با جوراب شلواری های مشکی در تضاد بودند. کلاه ایمنی، ماسک و لوازم تجربی ای که از آن ها هم حس ماجراجویی بیرون می تراوید و هم یک بازیگوشی زیرکانه.

در دهه ی ۱۹۶۰، لباس های ساده و یقه بلند کاردین با وجود گروه موسیقی بیتلز طرفداران زیادی پیدا کرد. این یک نمونه از بسیار مواردی بود که طراحی های او را از نمایش های مد و فشن فراتر برد. او برای پرستاران و شرکت های هواپیمایی پاکستان هم یونیفورم طراحی کرد.

فضای خارج زمین همواره یکی از منابع الهام اصلی کاردین بود.

متیو یوکوبوسکی، سرپرست بخش فرهنگ مد و پارچه موزه ی بروکلین که در سال ۲۰۱۹ نمایشگاهی از آثار کاردین را برگزار کرده بود، درباره ی علاقه ی کاردین به فضا می گوید: «یک بار به من گفت وقتی بچه بود به آسمان نگاه کرد و خیال کرد همه ی ستاره ها زنانی با لباس شب هستند.»

«به همین خاطر وقتی سراغ طراحی لباس شب برای خانم ها رفت، تصور کرد آن ها ستاره های کهکشان هستند.»

پیترو کستانته کاردینی روز ۲ ژوئیه سال ۱۹۲۲ در شهر ونیز ایتالیا به دنیا آمد. والدینش در فاصله ی دو جنگ جهانی به فرانسه مهاجرت کردند. کاردین جوان برای فیلم «دیو و دلبر» ژان کوکتو (محصول ۱۹۴۶) لباس و ماسک طراحی کرد و سپس به خیاطی برای کریستین دیور مشغول شد. کاردین تا سال ۱۹۵۰ مستقل شده و در دنیای اوت کوتور یا همان دوخت سفارشی سطح بالا، اسم و رسمی برای خود به هم زده بود.

در سال ۱۹۵۹ کاردین با همکاری فروشگاه فرانسوی پرینتمپس یک مجموعه لباس آماده که به میزان انبوهی تولید شده بود را عرضه کرد. گرچه این کار امروزه امری عادی به شمار می رود، اما در آن زمان اقدام بزرگی محسوب می شد. همین اتفاق سبب شد کاردین از صنف کوچک طراحان اوت کوتور اخراج شود. اما کاردین به دنبال آن بود تا خود را به دنیا بشناساند.

نام پیر کاردین به واسطه ی قراردادهای تجاری و اعطای مجوز، بر روی لباس ها، لوازم خانگی، عطر، اکسسوری، خودرو و حتی ماهیتابه نقش بست.

گرچه این قراردادها این انتقاد را به دنبال داشت که این طراح مد بزرگ برند خود را تضعیف کرده است، اما همین شیوه برای نام و نفوذ کاردین میراثی گسترده بر جای گذاشت.

منبع: npr
دیجیاتو
بدون نظر

ورود