علت زنگ زدن گوش ها چیست؟

علت زنگ زدن گوش ها چیست؟

گاهی بعد از یک کنسرت یا قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض صداهای بلند یا سر و صدا، احساس می کنیم گوش مان وز وز می کند. منبع این صدا مشخص نیست و عجیب آنکه تنها وقتی آن را می شنویم که همه جا ساکت است.

در ادامه می خواهیم ببینیم علت زنگ زدن گوش ها چیست.

صدایی با منبعی نامعلوم

زنگ زدن گوش

به صدای وز وز، خش خش یا هر صدای عجیبی در گوش ها اصطلاحاً تینیتوس گفته می شود. در این حالت صداهایی خیالی می شنویم که هیچ منبعی ندارند. از آنجایی که هیچ کسی مانند دیگری نیست، این مشکل می تواند خود را به شکل صدای یک غرش یا بشکن هم بروز کند و علل مختلفی می تواند داشته باشد. صدای زنگ زدن معمولاً موقتی است و می تواند مختصر یا در برخی موارد به قدری شدید باشد که انجام مکالمه با دیگران را سخت کند.

با این حال، اگر این حس مدت طولانی ای ادامه پیدا کند یا به شکل مزمنی تکرار شود، این مسأله می تواند زندگی روزانه ی فردی که درگیر آن شده است را مختل سازد.

علت این وز وز غیر معمول

تینیتوس به دلیل وارد شدن آسیب به سلول های کوچک مو رخ می دهد که در گوش داخلی قرار دارند. این سلول ها پرزهای نزدیک به حلزون گوش را می سازند که طبق امواج صوتی ای که به گوش ها می رسند جا به جا می شوند. بعد از آن عصب شنوایی این امواج را به عنوان صدا دریافت و تعبیر می کند. اما پرزها زمانی که آسیب می بینند، پیام های نادرستی ارسال می کنند. این پیام های نادرست به مغز ما ارسال می شوند، درنتیجه چیزی می شنویم که در واقع وجود ندارد.

عواملی که می توانند باعث زنگ زدن گوش ها شوند

برخی عواملی که سبب بروز این صدمات جزئی به گوش داخلی می شوند عبارتند از:

  • قرارگیری در معرض صدای بلند به مدت طولانی مثلاً در کنسرت یا محل ساخت و ساز، یا استفاده از اسپیکر یا هدفون با صدای بسیار بلند، می تواند باعث این مشکل شود. در مورد اول به راحتی می توانید بهبود پیدا کنید و به حالت عادی بازگردید. اما در مورد دوم چون یک عادت است، آسیب ناشی از رسیدن بیش از اندازه ی صدا به گوش ها می تواند دائمی باشد.
  • جرم گوش هم می تواند عامل تینیتوس باشد. انسداد مجرای گوش بر اثر انباشت جرم گوش می تواند باعث التهاب این مجرا شود و حتی پرده ی گوش را تحریک کند، امری که باعث به وجود آمدن یک صدای خیالی آزاردهنده می شود. عفونت گوش هم می تواند این مشکل را به وجود آورد.
  • با بالا رفتن سن، به تدریج قدرت شنوایی خود را از دست می دهیم، امری که در دراز مدت می تواند باعث به وجود آمدن یک حس وز وز یا ترق تروق درافراد بالای ۶۰ سال شود.
  • یک دلیل دیگر این موضوع تغییرات فشار خون است.

  • وارد شدن آسیب به سر و گردن و حتی فشار بیش از اندازه به این نواحی به دلیل مرتبط بودن آن ها به قدرت شنوایی می تواند منجر به بروز تینیتوس شود. اگر علت زنگ زدن گوش ها این مسأله باشد، تینیتوس معمولاً تنها در یکی از گوش ها رخ می دهد.
  • از طرفی دیگر، این مشکل می تواند از سفت شدن استخوانچه ی گوش میانی حکایت داشته باشد که یکی از علائم اصلی آن است.
  • وقتی مفصل گیجگاهی زیرواره ای (جایی که فک به جمجمه متصل می شود) دچار تغییرات یا آسیبی می شود، به دلیل نزدیکی این مفصل به گوش ها این مسأله می تواند باعث بروز تینیتوس شود.
  • این حس در موارد شدید آن می تواند نشانه ی برخی بیماری ها مثل سندرم منییر، مشکلی در گوش داخلی، یا شوآنوم وستیبولار باشد که در اثر شکل گرفتن یک غده ی خوش خیم درون جمجمه به وجود می آید.
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، آنتی بیوتیک ها و قرص های ادرارآور هم می تواند باعث بروز این نشانه شود.

چطور جلوی بروز تینیتوس را بگیریم؟

اگر این حس تا مدت بسیار طولانی ای ادامه پیدا کند و شدت آن زیاد محسوب شود، این مسأله می تواند روی زندگی روزانه ی ما اثر بگذارد و باعث خستگی، کمبود تمرکز، حساس و زودرنج شدن و بروز مشکل در خواب یا حافظه ی ما شود.

به همین دلیل بهتر است از صداهای خیلی بلند دوری کنید، یعنی با صدای کامل به هدفون گوش ندهید و اگر قرار است در جمع پر سر و صدای حضور پیدا کنید، خوب است که با استفاده از گوشگیر از گوش های خود مراقبت کنید. به علاوه ضروری است با داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش، مراقب سلامت قلبی عروقی خود هم باشید چون هیچ درمانی مشخصی برای این مشکل وجود ندارد.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود