جزییات اعطای سهام عدالت به ۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰

جزییات اعطای سهام عدالت به ۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰

سهام عدالت به قریب به ۴۰ میلیون هموطن تعلق گرفته است. قیمت پرتفو سهام عدالت در تابستان امسال، بالای ۱۸ میلیون تومان بود که پس از ریزش دستوری بورسی از مرداد ۹۹ تا به امروز (۲۲ دی ۹۹) شاهد افت ۷۰ درصدی شاخص کل و به موازاتش، افت قابل توجه ارزش پرتفو سهام عدالت هستیم.

مشمولان سهام عدالت به روش مستقیم و غیر مستقیم می توانند نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کنند. شماری از بهترین سهام بورس و فرابورس ایران در پرتفو سهام عدالت قرار دارد. برخی از سهام مشمول سهام عدالت نیز مثل شرکت دخانیات ایران، هنوز وارد بازار سرمایه کشور نشده است.

اخیرا کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ شمسی، مصوبه ای داشته است که در سال ۱۴۰۰ شمسی، ۷ میلیون نفر دیگر به شمار مشمولان سهام عدالت اضافه شوند. اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در زمستان ۹۹ در صحن علنی مجلس رای اکثریت را کسب کند و به تایید شورای نگهبان برسد، به دولت ابلاغ می شود تا در بودجه سال آینده، ۷ میلیون نفر را به مجموع مشمولان سهام عدالت اضافه کند.

این مصوبه بار مالی برای دولت دارد و مشخص نیست در سال کسری بودجه قابل توجه دولت تدبیر و امید که صرفا ۵ ماه اول سر کار است و دولت را به دولت سیزدهم می سپارد، چقدر عملیاتی شود. قرار است سهام عدالت شامل حال کسانی بشود که شرایط واگذاری سهام عدالت را داشته و فارغ از اینکه ثبت نام کرده اند یا نه، به آن ها تعلق بگیرد.

سهام عدالت
پرتفو شرکت های بورسی و فرابورسی مشمول سهام عدالت که ۳۳ شرکت است

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، به پرتفو سهام عدالت، تعداد مشخصی از سهام ۳۳ شرکت بورسی و فرابورسی، اختصاص یافته است. بسیاری از این شرکت ها در وضعیت خوب سودآوری در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ قرار دارند. شرکت ملی صنایع مس ایران، بیمه دانا، پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها و فلزی ها و غول پتروشیمی ایران (با نماد فارس)، از جمله سهام مشمول سهام عدالت است.

۳۰ درصد سهام عدالت
سامانه سهام عدالت برای ثبت نام در صورت تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی

مصوبه اعطای سهام عدات به ۷ میلیون ایرانی در سال ۱۴۰۰، شامل ۶ دهک ضعیف جامعه ایران می شود. بیش از نیمی از جامعه ایران دریافت کننده یارانه ۱۰۰ هزار تومانی دولت هستند که قرار است تا پایان سال به مشمولان پرداخت شود. قریب به نیمی از جامعه ایران در آستانه سال ۱۴۰۰ شمسی زیر خط فقر قرار دارند. ارزش روز سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۹ به کمتر از ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

هنوز جزییاتی درباره شیوه ثبت نام و اعطای سهام عدالت به جا ماندگان و مشمولان جدید اعلام نشده است و به محض تایید این مصوبه در صحن علنی مجلس در بهمن یا اسفند پیش رو، جزیات تکمیلی در همین گفتار به روز رسانی خواهد شد. اگر شما سهامدار سهام عدالت هستید، با توجه به رشد قابل توجه سودآوری سهام مشمول سهام عدالت در ۱۰ ماهه سال ۹۹، در سهامداری تردید نکنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • آرمان دی ۲۲, ۱۳۹۹

    اضافه شدن قابلیت امتیازدهی به مطالب خیلی مفیده ، قبل از اینکه وقتت تلف بشه یه نگاهی به امتیاز ها میندازی ببینی اصلا اون مطلب ارزش نگاه کردن رو داره یا نه. ممنون از سایت تون که این قابلیت رو اضافه کرده

  • بی اطلاع دی ۲۳, ۱۳۹۹

    کاش عدالت باشد، نه سهام عدالت!
    قطع انگشتان دزدان بیت المال باشد نه فرارشان.
    بعداز ۴۲ سال ، مردم گدایی و بی حرمتی میبینند.
    فاصله افتاد بین مردم و مسؤولان، طبقاتی شد جامعه، فاصله طبقاتی زیاد شد. آرمان چه بود و کجاییم؟
    ملت ایران شاید لایق این روزها بودند.
    دیگه نان و پنیر هم گران شد، اقتصاد مال خر نشد و خران اقتصاد گردان شدند.
    دروغ و دروغ …
    من هم جمعه بیدار شدم و بیخبر از گرانی بنزین !

  • babak دی ۲۴, ۱۳۹۹

    باسلام و درود
    خداوکیل بنده یه جوان با مدرک لیسانس بیکار بدون یارانه معیشتی و سهام عدالت می‌باشم برای دریافت وام جواز کسب گرفتم که اسم رفت تولیست درآمد های بیش از پنج میلیونی ماهانه کجاست عدالت واین سهام دولت به اون کسی که باید بدن نمی‌رسه به اونیم که خیلی وضع مالی ش خوبه هر چهار مورد کمک دولتی میرسه خداهم به همه روزی بیشتر بده ……به قرآن خدا قسم با این وضعیت ودست فروشی کنار خیابان خرج دوخانواده هم با منه ..دیگه نمیدونم چکار باید بکنم از بس فشار مالی و خرج و مخارج رو دوشمه شما بگید این عدالته برای یک جوان ایرانی که اول زندگیش باشه…باسپاس و آرزوی سلامتی

  • Arash دی ۲۴, ۱۳۹۹

    عالی

  • اعظم دی ۲۴, ۱۳۹۹

    سلام جناب اقای زمانی ممنون از اطلاع رسانیتون جاماندگان چطوری و ازچه طریقی باید ثبت نام کنند