جستجوی مرد بریتانیایی در محل دفن زباله ها به دنبال هارد حاوی ۲۷۵ میلیون دلار بیت کوین

جستجوی مرد بریتانیایی در محل دفن زباله ها به دنبال هارد حاوی ۲۷۵ میلیون دلار بیت کوین

در سال ۲۰۱۳ یک کارمند حوزه فناوری اطلاعات به نام جیمز هاولز تصادفاً هارد درایوی با یک کیف پول دیجیتال حاوی ۷،۵۰۰ بیت کوین را به دور انداخت که در آن زمان کمتر شناخته شده بود و ارزشی نداشت.

حالا در زمان نگارش این مطلب بیت کوین در حدود ۳۷ هزار دلار معامله می شود و اندوخته ی هاولز نزدیک به ۲۷۵ میلیون دلار ارزش دارد.

هاولز که اهل شهر نیوپورت ولز است به شورای شهر خود پیشنهاد داده در صورتی که به او اجازه ی حفاری در محل دفن زباله های شهر که فکر می کند هارد درایوش در آنجا است را به او دهند، مبلغ بسیار زیادی به آن ها خواهد بخشید.

هاولز به سی ان ان گفته: «پیشنهاد دادم اگر توانستم بیت کوین ها را پیدا کنم و آن ها را بازیابی کنم، ۲۵ درصد پولش یا ۷۱/۷ میلیون دلار را به نیوپورت ببخشم تا بین همه ی کسانی که در اینجا زندگی می کنند تقسیم شود.»

«اینطوری به هر کدام از اهالی شهر ۲۳۹ دلار می رسد (جمعیت شهر ۳۱۶ هزار نفر است). متأسفانه آن ها پیشنهادم را قبول نکردند و حتی حاضر نشدند رو در رو درباره اش صحبت کنیم.»

بیت کوین

هاولز بیت کوین ها را طی یک دوره ی ۴ ساله استخراج کرده بود، زمانی که رمز ارز هنوز در ابتدای راه خود بود و ارزش بسیار کمی داشت. هاولز هارد درایو خود را زمانی در حد فاصل ژوئن و اوت ۲۰۱۳ به دور انداخته بود با این تصور که قبلاً از فایل های مورد نیازش نسخه پشتیبان گرفته بود.

هاولز به بی بی سی گفته او اولین بار زمانی به اشتباه خود پی برد که قیمت بیت کوین یکباره از ۱۵۰ دلار به هزار دلار افزایش یافت و به این ترتیب ارزش کیف پول دیجیتال او در سال ۲۰۱۳ به حدود ۶ میلیون دلار رسید.

به گفته ی هاولز، او بعد از بازدید از محل دفن زباله ها با خود فکر کرد که «هیچ شانسی» برای بازیابی هارد درایو ندارد. با این حال، او حالا برنامه ی جدیدی برای پیدا کردن آن دارد.

هاولز به سی ان ان گفته: «برنامه این است که یک بخش خاص از محل دفن زباله ها را با رعایت همه ی استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، بر اساس یک سیستم مختصاتی خاکبرداری کنیم و هارد درایو را بازیابی کنیم.»

«درایو در اختیار متخصصان بازیابی اطلاعات قرار می گیرد که می توانند خراش های آن ها را با اضافه کردن بخش های جدید بازسازی کنند و تلاش می کنند اندک داده هایی که برای دستیابی به بیت کوین ها نیاز دارم را بازیابی کنند.»

«ارزش آن هارد درایو حالا بیشتر از ۲۷۳ میلیون دلار است و خوشحال می شوم که بخشی از آن را با مردم نیوپورت سهیم شوم، به شرط آنکه فرصت جستجویش را در اختیارم بگذارند. ۵۰ درصد مبلغ بیت کوین ها برای سرمایه گذارانی است که بودجه ی این پروژه را تأمین کنند و ۲۵ در صد باقیمانده برای خودم خواهد بود.»

با این حال، سخنگوی شورای شهر نیوپورت در بیانیه ای به سی ان ان اعلام کرد اجازه ی حفاری در محل مذکور صادر نشده است.

این سخنگو گفت: «شورای شهر نیوپورت بارها به آقای هاولز گفته بر اساس قوانین ما حفاری ممکن نیست و کار حفاری خود اثر زیست محیطی عظیمی بر نواحی اطراف دارد.»

«هزینه ی خاکبرداری محل دفن زباله ها، انبار زباله ها و رسیدگی به آن ها ممکن است به میلیون ها پوند برسد، در حالی که هیچ تضمینی نیست که هارد درایو مذکور پیدا شود یا هنوز کار کند.»

هاولز دست کم در این بدبیاری تنها نیست. هفته ی گذشته بود که نیویورک تایمز اعلام کرد بیت کوین های موجود در کیف پول های گم شده حدود ۲۰ درصد از ۱۸/۵ میلیون بیت کوین موجود در دنیا را تشکیل می دهند. این بیت کوین های گم شده در مجموع ۱۴۰ میلیارد دلار ارزش دارند.

یک شرکت سرویس بازیابی کیف پول دیجیتال که به بازیابی کلیدهای دیجیتالی کمک می کند به تایمز گفته روزانه ۷۰ درخواست از سوی کاربرانی دریافت می کند که سعی دارند به کیف پول دیجیتال خون دسترسی یابند، رقمی ۳ برابر بیشتر از آنچه یک ماه قبل وجود داشت.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود