روایت لعیا زنگنه از سانسور ۹۹ درصد سکانس‌های پارسا پیروزفر در سریال «در پناه تو» + ویدیو

روایت لعیا زنگنه از سانسور ۹۹ درصد سکانس‌های پارسا پیروزفر در سریال «در پناه تو» + ویدیو

لعیا زنگنه بازیگر سینما و تلویزیون که بیشتر به خاطر بازی در سریال قدیمی در پناه تو شناخته شده و با آن به شهرت رسید، در مصاحبه با فریدون جیرانی ابعاد تازه ای از شاهکارهای صدا و سیما و سازندگان این سریال در آن زمان را افشا کرد. سریال در پناه تو سریالی خانوادگی و عاشقانه بود که در سال ۱۳۷۴ به کارگردانی حمید لبخنده و از شبکه دوم سیما پخش می شد.

لعیا زنگنه بازیگر سریال در پناه تو مدعی شده که در این فیلم زیبایی چهره پارسا پیروزفر و چادری بودن او دردسرساز بوده است.

با این وجود اکنون پس از نزدیک به ۲۵ سال مشخص می شود که این سریال نیز دستخوش سانسورهای متعدد و باورنکردنی شده که به کلی خط سیر داستان را دچار تغییر و تحول کرده است. این سانسورها از حذف ۳۵۰ صفحه از فیلمنامه ۱۰۳۰ صفحه ای تا حذف شخصیت پارسا پیروزفر و حتی سانسور گسترده قسمت آخر بوده که کارگردان را از پایتخت فراری داده بود.

لعیا زنگنه بازیگر سریال در پناه تو مدعی شده که در این فیلم زیبایی چهره پارسا پیروزفر و چادری بودن او دردسرساز بوده است.
لعیا زنگنه در سریال در پناه تو

لعیا زنگنه در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه آیا زیبایی بازیگران جوان «سریال در پناه» تو باعث این همه سانسور و مشکل برای بازیگران و سازندگان سریال بوده چنین می گوید: «من نظر کاملاً شخصی ام را می گویم. فکر می کنم فضای بعد از جنگ بود آقای جیرانی، و فضا خیلی سنگین بود. مردم داغدار بودند. مردم حالشان بد بود و فضا آشفته بود و یک دفعه یک فضای عاشقانه، دانشجویی، سه ضلعی. یعنی سه پسر بودند که عاشق [یک دختر شده بودند]. یک عشق مثلثی که یک دختر بود و سه پسر. و جالب این بود که این دختر محجبه بود. و این عشق را آنقدر زیبا آقای طالب زاده به نوشتار درآورده بود که احساس می کنم تلویزیون نمی توانست از آن بگذرد ولی نمی توانست آن را تحمل کند».

در بخش دیگری از این مصاحبه، فریدون جیرانی از لعیا زنگنه چنین سوال می کند: «خانم زنگنه چه صحنه ای از آن سریال حذف شد که حسرت می خورید و دلتان می خواست آن صحنه حتماً بماند؟». زنگنه در پاسخ به این سوال مجری چنین می گوید: «صادقانه بهتون بگم، سکانس هایی که در رابطه با پارسا بود… ۹۹ درصد حذف شد. اصلاً بخش زندگی پارسا حذف شد». در مورد اینکه چه صحنه ای از خود خانم زنگنه حذف شده و وی آن را دوست داشته نیز چنین پاسخ می دهد: «صحنه ای که محمد می آید منزل مریم، از او خواستگاری می کند… و مریم او را پس می زند یعنی کادوش را پس می دهد و گل اش را پس می دهد. که ما این را گرفتیم و بعد تبدیل شد به تلفن، گفتند این دو تا توی اتاق نباشند و من واقعاً نمی دانم این یعنی چی، معنیش چیست. فکر کنید خواستگار آمده، مادر من دارد پذیرایی می کند. بعد محمد شروع می کند به صحبت کردن و مریم از او عصبانی است. بعد با فاصله نشسته اند. ما این سکانس را گرفتیم ولی بعد حذف شد و شد تلفنی. گفتند محمد برود توی خیابان، زنگ بزند و با مریم صحبت کند».

لعیا زنگنه بازیگر سریال در پناه تو مدعی شده که در این فیلم زیبایی چهره پارسا پیروزفر و چادری بودن او دردسرساز بوده است.

بازیگر سریال در پناه تو در ادامه این مصاحبه می گوید: «مثلاً خوش چهره بودن پارسا [پیروزفر] را. پارسا را تا جایی که من یادم است سه بار، چهار بار، پنج بار گریمش را عوض می کردند تا [زیبا نباشد]».وی در ادامه به این موضوع اشاره می کند که چادر سر کردن او هم برای صدا و سیما مشکل ساز بوده زیرا می گفته اند او چادر سر کرده اما مشخص است چادری نیست و رفتارهایش مثل دخترهای چادری دیگر نیست و غیرعادی است. زنگنه مدعی می شود اگر یک بازیگر محجبه [کسی که در زندگی واقعی اش نیز محجبه می بود] این نقش را بازی می کرد شاید نتیجه دیگری داشته و مدیران صدا و سیما را راضی تر می کرد.

لعیا زنگنه بازیگر سریال در پناه تو مدعی شده که در این فیلم زیبایی چهره پارسا پیروزفر و چادری بودن او دردسرساز بوده است.

علیرضا طالب زاده نویسنده این سریال در گفتگویی که سال ها قبل با همشهری جوان داشته است در این باره چنین می گوید: «نسخه اولیه فیلمنامه ۱۰۳۰ صفحه بود و نوشتنش هم تقریبا یک سال طول کشید. موقع تولید آقای ارگانی از شبکه دو رفت و آدم‍‌ هایی با نگرش ‎های دیگر آمدند. این تغییر باعث شد چیزی حدود ۳۵۰ صفحه از فیلمنامه ساخته نشود. حدود ۱۵۰ صفحه هم عملا موقع پخش از کار زده شد. مجموعه ۲۶ قسمتی که من نوشتم، حدود ۶ قسمتش فصل دانشگاه بود و بقیه‌اش از فصل عروسی تازه آغاز می‌شد».

طالب زاده در مورد حذف یکی از شخصیت های اصلی داستان نیز می گوید: « درست است که شاهد قصه رامین و محمد بودیم اما موازی این‌ ها قصه پارسا هم بود که می‌ فهمیدیم سر مریم در خانه‌شان دعواهایی راه انداخته و ماجراهایی هم به وجود می‌آید. چیز خاصی هم نبود، شاید بد نباشد بعد از این همه سال حالا این را بگویم که علت اصلی حذف داستان پارسا، ۵-۴ سال بعد عادی شد. قصه این بود که او از خانواده ثروتمندی بود و پدرش با منشی اش پنهانی ازدواج کرده است. این قصه هم بعدها بارها در سریال‌های دیگر آمده است اما در آن زمان گناه کبیره بود که باید حذف می‌شد».

بیشتر بخوانید: داستان، هنرپیشه ها و سانسورهای سریال «هم گناه» در شبکه نمایش خانگی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود