جزییات کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران توسط «شستا»

جزییات کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران توسط «شستا»

گواهی کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران صادر شد. در هفته اول بهمن ۹۹، خبر خوشی برای سهامداران دو سهم بزرگ بازار سرمایه ایران یعنی تاصیکو و شستا اعلام شد.

در پی اعلام این خبر، روز ۵ شنبه ۸ بهمن ۹۹ سهم تاصیکو، گزارش افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب را روانه کدال کرد و گفت که اثرات مالی این رویداد عظیم بر صورت های مالی، هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است.

دریافت مجوز  و بهره برداری برای شرکت های بورسی، منجر به  صدور گزارش افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف نخواهد شد و اتمام کارخانه و بهره برداری منجر به صدور گزارش الف خواهد شد.

گواهی کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران به نام شرکت توسعه پارس که از شرکت های غول سرمایه گذاری تامین اجتماعی یعنی شستا است، صادر شده است. این معدن طلا با ذخیره قطعی و احتمالی ۷۳ میلیون و ۳۸۹ هزار تن کانسنگ طلا،از بزرگ ترین معادن طلای ایران است.

گواهی کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران برای شرکت توسعه معادن پارس تامین که از سوی سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان صادر شده است، مهم ترین خبر در حوزه اکتشافات طلا در ایران در سال کرونایی ۹۹ بود.

خبر خوبی برای سهامداران تاصیکو که یکی از غول های سرمایه گذاری در حوزه معادن کشور است. طبق گواهی کشف صادر شده، معدن مادافتی با میزان ذخیره قطعی کانسنگ طلا با عیار ۱.۰۶ گرم بر تن و ذخیره احتمالی ۴۸ میلیون و ۹۲۶ هزار تن و ذخیره قطعی کانسنگ مس به میزان ۵۹۸ هزار تن با عیار ۴۹ درصد، از بزرگ ترین معادن طلای ایران است.

کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران
معدن مادافتی

این اکتشاف از سال ۱۳۹۵ با هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شده و ۱۹۰۰۰ متر حفاری مغزه گیری در محدوده خارستان-بیداستر انجام شده است. شرکت توسعه معادن پارس تامین قصد دارد اکتشافات تکملی و احداث کارخانه استحصال طلا در فاز اول و فاز دوم با ظرفیت سالانه ۱.۵ میلیون تن کانسنگ تا پایان سال ۱۴۰۲ با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی را انجام دهد.

شرکت سرمایه گذاری صدر تامین اکنون صاحب گواهی کشف بزرگ ترین معدن طلای ایران است. این شرکت با نماد تاصیکو در بازار دوم بورس است. ۳۱ میلیارد قطعه سهم است که قیمت هر سهمش حدود ۹۷۴ تومان است. میزان P/E ‌تاصیکو به ۱۵.۳۴ و EPS آن نیز ۶۳۵ اعلام شده است.

تابلو معاملاتی سهام تاصیکو در بازار دوم بورس در ۸ بهمن ۹۹

سهامدار اصلی تاصیکو، سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا است. یعنی صبا و شستا، ۶۲ درصد کل سهام تاصیکو را در اختیار دارند و از بابت این کشف، سود خوبی را در پایان سال های مالی، شناسایی خواهند کرد. تاپیکو نیز ۱۵ درصد سهام تاصیکو را در اختیار دارد.

تابلو معاملاتی شستا پیش از اعلام کشف بزرگ ترین معدن طلا توسط تاصیکو

۸۸ درصد سهم شستا در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و ۷۰ درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها پیش رو دارد. یکی از بزرگ ترین شرکت های بورسی بوده و پرتفو غنی از سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی دارد که آن را به یکی از کلکسیون دارهای بورسی و غیر بورسی بازار سرمایه تبدیل کرده است.

گزارش کدال گروه ب تاصیکو در پی کشف معدن طلا در سیستان و بلوچستان

امیدواریم کشف این معدن طلا در استان محروم سیستان و بلوچستان، منجر به رونق اشتغال و کسب و کار معدن و فرصت های سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در این منطقه شود.

نمادهای مربوط به صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس تهران

از فرصت های سرمایه گذاری در طلا در بازار سرمایه کشور می توان از طریق نمادهایی که در عکس بالا مشاهده میکنید استفاده کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • رضا بهمن ۱۲, ۱۳۹۹

    جناب زمانی گرامی با سلام.امکان دارد در مورد این خبر نظر خود را بگوئید:
    (به گفته وزیر اقتصاد، قرار است تا چهارشنبه جاری، پذیره‌نویسی یک شرکت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در بورس انجام شود.)
    ممنون از زحمات شما