زنگ کتاب: از «ژنوم» تا «۶ نظریه‌ای که جهان را تکان داد»

زنگ کتاب: از «ژنوم» تا «۶ نظریه‌ای که جهان را تکان داد»

نظریه علمی چیست؟ به چه چیزی می توان نظریه علمی گفت؟ واقعا علم چیست؟ آیا هر نظریه ای، علمی است؟ فرق علم با ضد علم چیست؟ منظور از ژنوم چیست؟ چرا E=MC2 خیلی مهم است؟ نظریه های علمی که دنیا را تکان داد کدام بود؟

اگر به دنبال پاسخ به این پرسش های بسیار جذاب هستید و قصد دارید تا اندکی، ذهن فریبکار خود را از اطلاعات مغشوش، رها کنید، توصیه می‌کنیم گزارش کتابخوانی امروز روزیاتو را که مروری دارد بر ۶ کتاب دنبال کنید.

کتاب به ژنوم خوش آمدید

این عنوان کتابی است که راهنمای گذشته، حال و آینده ژنتیک را به زبانی ساده و رسا و شیوا به تصویر کشیده است.

نویسنده این کتاب راب دوسال و مایکل بودل بوده و با ترجمه شیوا استاد دکتر توکلی صابری نویسنده کتاب «علم چیست» از نشر اختران، ترجمه شده است. این کتاب تا کنون ۷ بار توسط نشر مازیار تجدید چاپ شده است.

کتاب دارای ۳ بخش است. ۸ فصل دارد به نام: از مندل تا ملکول، واحدهای ساختمانی ردیف یا بی ژن ها،ردیف یابی ژنوم ها، پیشگیری از امکان سوء استفاده از ژنوم، ۹۹.۹ درصد،درخت حیات، دنیای آینده پزشکی، دنیای آینده کشاورزی.

تصویر مقدمه کتاب به ژنوم خوش آمدید

سفری آموزنده و شگفت انگیز در علمی که خیلی ها از آن چیزی نمی دانند. اگر می خواهید منشا پیدایش خود را آشکار کنید ، کتاب به ژنوم خوش آمدید را مطالعه کنید که به شما نوید آینده بهتر را می دهد. مهم ترین لحظه در تاریخ زیست شناسی را در ۲۶۴ صفحه در این کتاب می توان دنبال کنرد. گفتمان بزرگی در علم پزشکی در حوزه ژنوم و ژنتیک جریان دارد و منبعی عالی برای محققانی است که می خواهند در عصر مدرن و الگوریتم ها و نانو، سر از DNA در بیاورند.

کتاب دگرگونی های بزرگ:  رمز گشایی ۴ میلیارد سال حیات از فسیل های باستانی تا DNA

اگر به دنبال کتابی درباره فهم دگرگونی های بزرگ در حیات کره زمین هستید، کتابی که نیل شوبین نوشته و دکتر قاسم کیانی مقدم ترجمه کرده است را توصیه می کنیم. این کتاب به این سوال پاسخ می دهد که آیا حضور انسان روی کره زمین،‌تصادفی است؟

می دانیم عمر کره زمین حوالی ۴ میلیارد سال است. اما چه تغییرات ژرف و شگرفی سبب شد تا ماهی های باستانی روی خشکی راه بروند و سپس خزندگان به پرندگان تکامل یابند؟ این کتاب می گوید که فسیل های ماقبل تاریخ، به همراه فناوری DNA ابزارهای کافی برای پاسخ گویی به پرسش های اساسی درباره وجود انسان بر کره زمین را در اختیار ما قرار داده اند. با این کتاب، به سفری اکتشافی به درازای چندین قرن بروید.

در ستایش کتاب دگرگونی های بزرگ
پیش گفتار کتاب دگرگونی های بزرگ

نیل شوبین، نویسنده‌ی کتاب پرفروش ماهی درونی شما، شرح جذاب و قابل‌فهمی از دگرگونی‌های بزرگ در تاریخ حیات بر روی زمین ارائه می‌کند—نگاه جدیدی به تکامل انسان و حیات جانوری که چگونگی شکل‌گیری تنوع شگفت‌انگیز حیات بر روی زمین را بیان می‌کند.

کتاب نظریه علمی چیست؟

کتاب نظریه علمی چیست، در واقع کاوشی در ذات علم است که به قلم موتی بن آری نوشته شده و توسط فریبرز مجیدی در ۳۳۲ صفحه ترجمه شده است. اگر فکر می کنید که تکامل فقط یک نظریه است و عقیده ای موهومی، این کتاب تلاش می کند خط بطلانی بر تصور شما بکشد.

دیباچه کتاب نظریه علمی چیست؟

این کتاب به ما یادآوری می کند که نظریه های واقعی، بایستی تواسط شواهد و مدارک و آزمون های علمی، بررسی و ارزیابی شده و درستی و نادرستی آن مشخص شود و ایدوئولوژی و عقیده شخصی نباید منجر به پذیرش یا عدم پذیرش نظریه علمی شود.

این کتاب ۱۳ فصل دارد. از انچه مردم گمان می کنند که دانشمندان انجام می دهند تا اهمیت درک شبه علم و ابطال گرایی. پاسخی به بسیاری از پرسش‌های عموم درباره ماهیت علم و نظریه علمی و مسائلی از این دست.

فهرست سرفصل های کتاب نظریه علمی چیست؟

کتاب قوانین ، نظریه های علمی و چیزهای دیگر

این کتاب نیز که سوندرا وارما نگاشته و توسط دکتر محمد رضا توکلی صابری در ۲۲۴ صفحه ترجمه شده است، در واقع نوعی تکمیل صحبت هایی است که در کتاب نظریه علمی چیست خواندیم.

کتاب علمی
تصویر بخشی از کتاب

این کتاب، ۱۷۶ اصل و قانون و معادله و نظریه علمی را توضیح می دهد که پایه های دانش هستند. سفری جذاب از فیثاغورث تا داروین را می پیماید و به استیون هاوکینگ می رسد. کتابی است که دنیای علم را به زبان ساده توضیح می دهد. از سیاهچاله ها تا چه کسی اینترنت را اختراع کرد .

کتاب ۶ نظریه ای که جهان را تغییر داد

کتاب شش نظریه ای که جهان را تغییر داد به فیلم پل استراترن و ترجمه دکتر توکلی صابری در ۴۰۰ صفحه از نشر مازیار، تلاشی است برای فهم زندگی و فعالیت برترین مغزهای علمی جهان. اکتشاف و اختراع و دستاورد هر یک را معرفی می کند و برای همیشه، نگرش شما را به جهان تغییر خواهد داد.

تصویر کتاب ۶ نظریه ای که جهان را تغییر داد

کلیدی است برای فهم بهتر جهان در حوزه : نیوتن و جاذبه، انیشتن و نظریه نسبیت، هاوکینگ و سیاهچاله ها، کوری و رادیواکتیو، تورینگ و رایانه ها و کریک و DNA.

تصویر بخش هایی از کتاب ۶ نظریه ای که جهان را تغییر داد

کتاب چرا E=mc2 ؟  و چرا باید برایمان مهم باشد!

معادله معروف انرژی را خیلی ها در دوران دبیرستان و دانشگاه خوانده اند و با آن آشنا شدند.. اما بسیارند افرادی که نمی دانند چرا این معادله وجود دارد و چرا اهمیت بسیاری دارد.

این کتاب ۲۴۴ صفحه ای تلاش می کند به این ۲ سوال بسیار ساده اما بسیار حیاتی پاسخ دهد. معادله مشهور فیزیک به قدری ساده و مشهور است که ردپایش را در تبلیغات تلویزیونی برندها نیز می توان یافت.

از جرم و سرعت نور صحبت می کند. ۲ دانشمند مهم امروز دنیا، تلاش کرده اند تا این معادله را برای شما به زبانی جذاب توضیح دهند. برایان کاکس و جف فورشاو به مرزهای علم قرن ۲۱ رفته اند و شما را با خود همراه می کنند. رازهای E=MC2 را افشا می کنند تا استخوان بندی معادله معروف آلبرت انیشتن را بفهمید.

تصویر پیشگفتار کتاب
تصویر فصل اول کتاب E=MC2

اگر می خواهید با غول آزمایشگاههای فیزیک جهان در سرن سوئیس آشنا شوید، این کتاب، مقدمه ای است برای سفر به یکی از بزرگ ترین آزمایش های علمی جهان با شتابگر ۲۷ کیلومتری. آزمایشگاهی که کسری از ثانیه را در اوایل تشکیل جهان پس از BIG BANG بازآفرینی کرد.

کتاب در ۸ فصل نوشته شده است. فضا و زمان، سرعت نور، نسبیت خاص، فضا-زمان، چرا E=MC2، چرا باید تله موش ها و قدرت ستارگان برایمان مهم باشد؟ خاستگاه جرم و تاب برداشتن فضا-زمان.

برای آنکه با عناوین کتاب هایی دیگری از سایر ناشران کشور که در حوزه مطالعاتی کتاب‌های فوق الذکر قرار دارند آٖشنا شوید، به سایت کتابخانه ملی در نشانی: NLAI.ir مراجعه کنید.

چگونه کتاب بخوانیم؟ کتاب دانلود کنیم؟ کتاب چاپ کنیم و ترجمه کنیم؟ به این لینک مراجعه کنید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به اشتراک گذاشته تا دوستان و آشنایان شما نیز با بهترین کتاب های علمی به زبانی ساده، آشنا شوند.

پیشنهادهای کتابخوانی

{ملتی که کتاب نمی‌خواند: کل تاریخ را تجربه خواهد کرد}

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • رضا بهمن ۲۰, ۱۳۹۹

    سپاس برای این مقالات مفیدتان و ممنون که هستید