حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰: حوالی ۳ میلیون تومان؟

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰: حوالی ۳ میلیون تومان؟

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی توسط شورای عالی کار در هفته پایانی اسفند ۹۹ یا در نیمه نخست فروردین سال ۱۴۰۰ مشخص می شود. هنوز رقم دقیقی برای حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی اعلام نشده است اما هر رقمی که باشد، بیش از ۲۰ درصد از حداقل حقوق کارگران در سال ۱۳۹۹ است.

پس از اعلام رسمی حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰، معیار تعیین حداقل بیمه بیمه شدگان اجباری و اختیاری و مشمولان دریافت بیمه بیکاری در سال آینده نیز توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص و اعلام خواهد شد. چون این ارقام، بستگی به میزان حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ دارد و تا مشخص شدن آن باید صبر کرد.

حداقل حقوق و مزایای ماهانه کارگران در سال ۹۹، ۱۸ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۲۷۰ ریال اعلام شد. حق مسکن ۲ میلیون ریالی و بن کارگری ۴ میلیون ریالی و پایه سنوات ۱ میلیون و۷۵۰ هزار ریالی نیز به آن اضافه شد تا جمع حقوق ماهانه کارگران در سال ۹۹، ۲۷ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۶۹۷ ریال باشد.

حداقل عیدی کارگران در سال ۹۹، ۳ میلیون و ۳۳ هزار و حداکثر عیدی کارگران در سال ۹۹ نیز ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود. حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ نیز بر اساس میزان حداقل حقوق و دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰ که در بازه زمانی فوق الذکر مشخص می شود، تعیین می شود.

متاسفانه در سال کرونایی ۹۹ که سال جهش تولید هم نام داشت، شاهد افزایش شدید تورم و رکود در صنایع بودیم که افزایش قیمت ارز و خودرو نیز، اوضاع را بر قشر کارگر به قدری تنگ کرد که شاهد افزایش شمار بیکاران و اضافه شدن تعداد فقرا در کشور بودیم.

هر سال، میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران ، حداقل ۵۰ درصد کمتر از واقعیت های اقتصادی است. امسال نیز با این بحران روبرو بودیم و احتمالا در سال سخت تحریمی ۱۴۰۰ شمسی که سال رکود و تورم و تحریم است، با این چالش ها مواجه باشیم.

کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی هم اگر حداقل حقوق بیش از ۵۰ درصد سال ۱۳۹۹ نباشد، قادر به تامین حداقل نیازهای اولیه زندگی خود نیستند. چون بسیاری از کالاها و خدمات در سال ۱۳۹۹، رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کردند و مرغ و تخم مرغ، صرفا مشت نمونه خروار است.

۱۵ اسفند تا فروردین ۱۴۰۰؟

رئیس فراکسیون کارگران مجلس شورای اسلامی در ششم بهمن ۹۹ گفته که به پیشنهاد نمایندگان مجلس، میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی را بین ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشنهاد کردیم و احتمالا وضعیت افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ اسفند ۹۹ نهایی شود.

اینکه تصور کنیم میزان درصد افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و رقم قطعی حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰، پیش از ۱۵ اسفند ۹۹ به نتیجه می رسد، با واقعیت ها و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور هم خوانی ندارد.

با رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس، اصلاح بودجه در دولت و تایید لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس، تا ۱۵ اسفند ۹۹ طول می کشد و عملا، فرصت کافی در اختیار مجلس و دولت نیست که تا ۱۵ اسفند ۹۹، سر و سامانی به میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ بدهد. بنابراین مثل سال ۹۹، وضعیت تعیین حداقل حقوق و دستمزد و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۰، به دقیقه ۹۰ کشیده بشود و احتمالا در فروردین ۱۴۰۰ شاهد خبرهایی باشیم.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در ششم بهمن ۹۹ گفته بود که یارانه ۲۰ میلیون در سال ۱۴۰۰ شمسی، ۲ برابر می شود و قرار است صرفا یک نوع رایانه به مشمولان پرداخت شود.

الیاس نادران هم پیش از رد کلیات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، نتوانسته بود رقم و ضرب الاجلی برای تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و رقم دقیق حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی مشخص کند. اما به نظر می رسد حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ شمسی، بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰
حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ بین ۳۵ تا ۴۰ درصد؟

سامانه حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۰

سقف حداکثر حقوق قابل پرداخت در نهادهای دولتی در سال ۱۴۰۰ شمسی نیز ۳۳ میلیون تومان در ماه تعیین شده است. شورای حقوق و دستمزد دولت مصوب کرده بود که سقف پرداختی حقوق حداکثری ۲۱ برابر حداقل حقوق یک کارمند در سال ۱۴۰۰ باشد که منجر به چالش هایی بین دولت و مجلس شده است.

دولت طبق قانون ششم توسعه موظف است که با راه اندازی سامانه ثبت حقوق و دستمزد و ثبت حقوق مدیران در این سامانه، شفافیت پرداختی ها را عملیاتی کند. اگر نکند، برداشت غیرمجاز از بیت المال و پیگرد قانونی دارد.

افزایش احتمالی ۳۰ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ شمسی احتمالا بیش از ۳۰ درصد باشد و باید منتظر جلسه نهایی شورای عالی کار باشیم. انتظار می رود حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ از ماهانه ۲.۵ میلیون تومان (بدون احتساب بن کارگری و . . . ) کمتر نباشد. این یعنی اگر بیمه پرداز اختیاری تامین اجتماعی باشید، بایستی بیش از سال ۹۹، بیمه پرداخت کنید.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرده است که اگر افزایش ۳۵ درصد حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ عملیاتی نشود، با وزیر کار برخورد می شود. قرار است حقوق کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نیز برای سال ۱۴۰۰، همسان سازی شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محمود بهمن ۲۰, ۱۳۹۹

    دروغ گوهای نامرد، ۲۳ سال با سختی کار منتظر روز بهتر انگشتامو ازدست دادم حالا بازنشست شدم بدتر از دیروزمه