رانندگی در برف سبک چه تفاوتی با رانندگی در برف سنگین و بوران دارد؟

رانندگی در برف سبک چه تفاوتی با رانندگی در برف سنگین و بوران دارد؟

در حالی آب و هوای سرد زمستان در بسیاری از نقاط جهان در اوج خود قرار دارد، بسیار مهم است که مواظب خبرهای هواشناسی بوده و برای تغییر برنامه های سفر آماده باشید. بسیاری از افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند وقتی کمی برف می بارد برای زدن به جاده خود را نگران نمی کنند و دچار تردید نمی شوند. در واقع آن ها فکر می کنند که نباید نگران رانندگی در شرایطی بود که کمتر از ۵ سانتیمتر برف باریده است اما بر اساس مطالعات صورت گرفته، برف سبک نیز به اندازه یک طوفان برفی سنگین خطرناک است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۵۴ درصد از تصادفات رانندگی مرتبط با بارش برف از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ زمانی رخ داده اند که هیچ اخطاری در مورد شرایط بد جوی داده نشده است.

در حالی که شاید به نظر برسد رانندگی در برف سبک چیزی است که نباید نگرانی ایجاد کند اما نباید مشکلاتی که ایجاد می کند را دستکم بگیرید.

لارا آدامز، کارشناس آموزشی ارشد در زمینه رانندگی در این باره می گوید: «در حالی که شاید به نظر برسد رانندگی در برف سبک چیزی است که نباید نگرانی ایجاد کند اما نباید مشکلاتی که ایجاد می کند را دستکم بگیرید. البته که برف نسبت به یخ خطر کمتری برای رانندگان دارد اما برف سبک می تواند سریع تر ذوب شده و سپس دوباره یخ بزند. این موضوع باعث می شود که جاده ها به صفحاتی از یخ لغزنده تبدیل شوند که کمترین میزان اصطکاک ممکن را در اختیار شما قرار می دهد». بدین ترتیب حتی وقتی که مقدار برف و یخ در زمستان به اندازه ای نیست که هشدار هواشناسی را در پی داشته باشد، باید هنوز هم تا سر حد ممکن از جاده دور بمانید و اگر مجبور به مسافرت هستید باید سرعت خود را در حد محدودی نگه دارید.

در حالی که شاید به نظر برسد رانندگی در برف سبک چیزی است که نباید نگرانی ایجاد کند اما نباید مشکلاتی که ایجاد می کند را دستکم بگیرید.

در سال ۲۰۱۶ تنها در پنسیلوانیا دستکم ۳۶ ترافیک و گیر افتادن خودروها به دلیل بوران های برفی کوچک و کوتاه مدت رخ داده است و اگر چه این موارد به هیچ عنوان کولاک شدید نبوده اما میدان دید به شدت کاهش یافته و لایه نازکی از برف روی جاده باعث شده رانندگان نتوانند به شکلی ایمن از ترمز استفاده کنند. آدامز در این باره می گوید: «مقدار اصطکاکی که بین لاستیک های شما و سطح جاده ایجاد می شود، تعیین کننده واکنش خودرو شما به توقف های ناگهانی، پیچیدن های سریع و افزایش سرعت است. در بسیاری از موارد، حتی برف سبک نیز می تواند باعث از دست رفتن اصطکاک و از دست دادن کنترل ماشین شود». همچنین مطالعات نشان میدهد که تنها ۴۶ درصد از تلفات انسانی ناشی از بارش برف در جاده ها در دوران هشدار سازمان های هواشناسی رخ داده است.

در حالی که شاید به نظر برسد رانندگی در برف سبک چیزی است که نباید نگرانی ایجاد کند اما نباید مشکلاتی که ایجاد می کند را دستکم بگیرید.

برف برف است و مهم نیست چه مقدار از آن روی جاده باشد. در صورت بارش برف در هر مقداری باید آن را جدی گرفته و با احتیاط رانندگی کنید. آدامز توصیه می کند که حتی پیش از شروع برف زمستانی مطمئن شوید که لاستیک هایتان مقدار کافی از فشار را داشته و اینکه عاج های لاستیک ساییده نشده باشند و بتوانند اصطکاک مناسبی با سطح جاده داشته باشند. اگر در طول بوران و بارش برف در جاده بودید، آرامش خود را حفظ کرده و سرعت را کاهش دهید تا کنترل خودرو را در اختیار داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که توقف کردن روی یخ مدت و فاصله بیشتری می طلبد. آدامز توصیه می کند که هنگامی روی یک تل برف یا یخ می روید هرگز به سمت ترمز نروید بلکه پایتان را از روی گاز برداشته و سعی کنید خودرویتان در مسیر مستقیم پیش برود تا اینکه حس کنید لاستیک بار دیگر روی زمین و جاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه برای رانندگی در برف باید بدانید

منبع: readersdigest
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود