برای داشتن پوست بدون چین و چروک از این مواد غذایی پرهیز کنید

برای داشتن پوست بدون چین و چروک از این مواد غذایی پرهیز کنید

بعضی از میان وعده های سالم محبوب ما مثل اسموتی ها و میوه های خشک ممکن است در حقیقت به سلامت پوست ما صدمه بزنند و به روند پیری آن سرعت بخشند. علت این مسأله برخی از مواد تشکیل دهنده ی نه چندان مفید آن ها است مثل قند، سدیم و سولفات زیادشان که با از بین بردن آب بدن یا تضعیف کلاژن پوست می توانند اثری منفی بر بدن ما داشته باشند.

در ادامه درباره مواد غذایی صحبت خواهیم کرد که برای حفظ جوانی پوست خود باید از آن ها پرهیز کنید.

۱- کنسرو سوپ

علت این مسأله آن است که کنسروهای سوپ مملوء از سدیم هستند. سدیم در حقیقت آب بدن را به خود جذب می کند و باعث می شود از قبل هم آب بیشتری را از دست دهیم. در حقیقت، سدیم درون یک قوطی کنسرو سوپ متوسط ممکن است بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن در یک روز باشد.

مصرف زیاد کنسرو سوپ به دلیل بالا بودن میزان سدیم موجود در آن ممکن است باعث از بین رفتن هر چه بیشتر آب بدن شود. این مسأله می تواند روی پوست تأثیر بگذارد چون آن را خشک تر و بیشتر مستعد چین و چروک می کند.

۲- اسموتی میوه

اسموتی ها برخلاف آنکه میان وعده ی سالمی به نظر می رسند، در حقیقت مملوء از قند هستند. تحقیقات نشان داده میان مصرف قند و وضعیت پوست ارتباط وجود دارد چون بر روی کلاژن و ساختار پوست اثر می گذارد. کلاژن نقش مهمی در حفاظت از پوست و حفظ قابلیت کشسانی و جوانی پوست دارد.

مصرف زیاد اسموتی ممکن است به مرور پوست تان را سفت و خشک و نرمی و جوانی آن را کم کند که همه ی این ها به دلیل قندی است که در میوه ها وجود دارد.

۳- نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها گرچه برای وقت هایی که بخواهید انرژی خود را بیشتر کنید بسیار مفیدند اما ممکن است به پوست تان صدمه بزنند. علت این مسأله آن است که این نوشیدنی ها مملوء از قند و کافئین هستند که هر دو برای پوست مضرند.

قند زیاد می تواند به کلاژن پوست صدمه بزند و کافئین هم آب بدن و پوست را از بین می برد. این امر پوست را در برابر صدمات و چین و چروک آسیب پذیر می کند.

۴- مواد غذایی سرخ شده

مواد غذایی که به صورت عمیق سرخ شده اند نه تنها برای سلامت ما مضرند بلکه ظاهر ما را پیرتر نشان می دهند. علت این مسأله آن است که مصرف مواد غذایی که عمیق سرخ می شوند میزان ترکیبات التهابی درون بدن را افزایش می دهد. این بدان معنی است که این مواد غذایی بدن را تحریک می کنند و می توانند پوست را ملتهب سازند، امری آسیب پذیری آن را در برابر صدمات خارجی ناشی از نور خورشید بیشتر می کند، امری که می تواند باعث چروک شدن پوست شود.

۵- روغن های گیاهی

کاهش مصرف روغن های گیاهی می تواند به پوست ما کمک کند. از آنجایی که این روغن ها مملوء از چربی های ترانس هستند، مصرف آن ها باعث التهاب در بدن می شود که این بدان معنا است که پوست ضعف بیشتری پرتوهای مضر فرابنفش خواهد داشت. این امر می تواند باعث چین و چروک و لکه های پیری شود، چون پوست قادر نیست به خوبی از خود مراقبت کند.

۶- میوه های خشک

این میان وعده ی خوشمزه می تواند باعث پیرتر شدن پوست شود چون مملوء از سولفات است. سولفات نقش مهمی در حفظ تازگی میوه ها دارد، اما در عین حال میزان رادیکال های آزاد درون بدن را افزایش می دهد. این رادیکال های آزاد به سلول ها، دی اِن اِی پروتئین ها صدمه می زنند، امری که به پیری زودرس پوست به شکل چین و چروک منجر می شود که علت آن حمله ی رادیکال های آزاد به کلاژن است.

۷- مارگارین

ابتدا تصور می شد مارگارین از کره سالم تر است اما حقیقت آن است که مارگارین در خود چربی های چند اشباع نشده ی مضر دارد. مصرف زیاد مارگارین می تواند به دلیل همین چربی ها به پوست صدمه بزند، امری که باعث می شود پوست خشک شود و چین و چروک بیشتری روی آن ظاهر شود. با این حال، اگر مارگارین چربی اشباع شده ی کمی در خود داشته باشد و حاوی هیچ چربی ترانسی نباشد مصرف آن ایرادی ندارد، به شرط آنکه مصرف تان کم باشد.

۸- پاستا

کربوهیدرات های فرآوری شده مثل پاستا، برنج سفید و نان می توانند به پوست صدمه بزنند چون ممکن است به کلاژن درون پوست آسیب بزنند. همه ی این مواد غذایی اثر زیادی بر سطح قند خون دارند. این بدان معنی است که پوست شما ممکن است کمتر کشسان و نرم و در عوض، بیشتر کدر و دارای چین و چروک باشد.

۹- ماست های طعم دار

ماست های طعم دار آنقدری که به نظر می رسد مفید نیستند. علت این مسأله آن است که قند زیادی در آن ها وجود دارد. وقتی ماست طعم دار می خوریم، این قندها جا خوش می کنند و اسیدهای آمینه ی درون کلاژن و الاستین را از بین می برند. این صدمه می تواند منجر به بیشتر شدن چین و چروک ها و افتادگی پوست با بالا رفتن سن شود.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود