فرشته طائرپور مادر «غزل شاکری» درگذشت؛ نگاهی به کارنامه هنری او

فرشته طائرپور مادر «غزل شاکری» درگذشت؛ نگاهی به کارنامه هنری او

صبح امروز فرشته طائرپور تهیه کننده شناخته شده سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. فرشته طائرپور مادر غزل شاکری، هنرپیشه سینما و تئاتر و تلویزیون است و در زمان فوت ۷۱ سال داشت. غزل شاکری شامگاه ۴شنبه ۸ بهمن ۹۹ مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری در شبکه نسیم بود و درباره نقش مادرش در حضور در فعالیت های سینمایی گفت.

فرشته طائرپور مادر غزل شاکری، یک هنرمند و منتقد سینما و اکران پر تبعیض در سینمای ایران است. مثل نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد و ابلق، اهل قلم است و کتاب های بسیاری تالیف کرده است که شماری در انتهای این گفتار معرفی شده است. استاد فرشته طائر پور متولد ششم بهمن ماه سال سی و یک در تهران است.

او تهیه کننده سینما، مدیر تولید،مجری طرح و فیلمنامه نویس با تجربه است و در حال حاضر به عنوان مشاور امور مالیاتی خانه سینما فعالیت دارد. فرشته طائر پور، کارشناسی ادبیات انگلیسی خوانده و سه فرزند دارد.

دخترش غزل شاکری،  بازیگر سریال شهرزاد بود و عاشق جهانگردی است. در اینستاگرام دختر فرشته طائرپور می توان تصاویری از جهانگردی های غزل شاکری را مشاهده کرد.

دختر فرشته طائرپور در کنار کانگورو در استرالیا

آثار فرشته طائر پور

فرشته طائرپور همان طور که غزل شاکری در برنامه دورهمی مهران مدیری گفته بود، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار میکرد و با گروه های کودک شبکه اول و دوم نیز همکاری داشت.

خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان مدتی به مدیرعاملی فرشته طائرپور بود. نخستین داور زن در جشنواره فیلم فجر است. فرشته طائر پور کارگردانی فیلم سینمایی سازهای ناکوک را در سال ۹۶ بر عهده داشت.

فرشته طائرپور و غزل شاکری
فرشته طائرپور در کنار دخترش

او در سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۷، تهیه کنندگی ۱۲ فیلم : خداحافظ شیراز، آینه های روبرو، نخودی، نیلوفر، زن دوم، وقتی همه خواب بودند، یکی بود یکی نبود، پسر مریم، نان و شعر، مدرسه پیرمردها، پاتال و آرزوهای کوچک را بر عهده داشت. فیلم گلنار که شاهد نقش آفرینی غزل شاکری در آن بودیم نیز توسط فرشته طائر پور تهیه کنندگی شده بود.

فرشته طائرپور
فرشته طائرپور نویسنده کتاب زن دوم

کتاب های فرشته طائرپور

کتابهای زیر به قلم فرشته طائر پور منتشر  شده که جزییات بیشترش را در سایت کتابخانه ملی به نشانی: nlai.ir‌ دنبال کنید.

  • کتاب ماجرای احمد و سارا، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • کتاب ماجرای احمد و ساعت، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
  • کتاب زن دوم، انتشارات روزنه
  • کتاب ستاره ای بر خاک از نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۶۶
  • کتاب پینه‌دوز بداخلاق، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (مترجم)
  • کتاب آرزوی فیل خاکستری، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (مترجم)
  • کتاب ماهی تنها، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (مترجم)

فرشته طائرپور گویا در مصاحبه ای ،نقدهایی برای صدا و سیما وارد می کند که در ویدیو زیر می توان مشاهده کرد.

آینه های روبرو جنجالی فرشته طائرپور

یکی  از آثار جنجالی فرشته طائرپور، فیلم آینه های روبرو است که موفقیت های جهانی خوبی هم کسب کرد. او درباره اکران فیلمش اعتراض داشت و گفت:

پدیده تغییر جنسیت در حال حاضر آماری قابل اعتنا در جامعه پیدا کرده که بی‌‌تردید جوانان و خانواده‌های بسیاری را به خود متوجه و مبتلا ساخته است. «آینه‌های روبرو» برای اولین بار در سینمای ایران در قالبی داستانی به این موضوع پرداخته و یکی از شخصیت‌های اصلی آن دختری است که در پی تغییر جنسیت خود است.

بهنوش طباطبایی در سکانسی در فیلم سینمایی آینه های روبرو ساخته فرشته طائر پور

گروه مولف و سازنده به این مضمون اجتماعی توجه کرده و سهم خود را ادا کرده‌اند اما آیا گروه نمایش دهنده‌ای هم هست که با دغدغه اجتماعی و سینمایی قدم پیش گذارد و با مشارکت در طراحی یک اکران سنجیده و مناسب ثابت کند که سالن‌داران ما تنها فروشندگان بلیط در گیشه نیستند؟

فرشته طائرپور صفحه اینستاگرام و توییتر ندارد. اگر نظر و دیدگاهی درباره آثار و فعالیت‌های این بانوی پیشکسوت سینمای ایران دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • نوید بهرامی مرداد ۲۷, ۱۴۰۰

    من واقعا متاسفم شدم برای مرحومه و دختر ماهشون
    چرا برگشت غیر منتظره آقای زمانی یهویی با این خبر همراه شد؟
    منتظر برگشت استاد بودیم. یاشاسین

  • عسل شاکری شهریور ۲۲, ۱۴۰۰

    من دختر بزرگ فرشته طائرپور هستم. ممنون از انتشار این خبر و هزار افسوس که در عرصه خبررسانی شاهد این همه اطلاعات غلط هستیم. انتشار خبری با عنوان مرور کارنامه هنری شخصی که سهم بزرگی در هنر و سینمای ایران داشته تحقیق کافی میطلبد و بار مسوولیت سنگینی‌ست که متاسفانه در این مطلب رعایت نشده. من در حال جمع‌آوری خبرها و مصاحبه‌های مادرم به شکل اتفاقی این خبر را دیدم. هستند و خواهند بود کسانی که روزی فرشته طائرپور را از سر کنجکاوی و یا برای پروژه تحقیقی جستجو کنند. به عنوان یک سرویس خبری امیدوارم مسوولانه‌تر عمل کنید و این مطلب را هم با اطلاعات و عکس‌های درست تصحیح کنید

  • Mehdi مهر ۱۸, ۱۴۰۰

    خانم طائرپور صفحه اینستاگرام دارند.