چرا شب ها باید در یک اتاق خنک بخوابیم؟

چرا شب ها باید در یک اتاق خنک بخوابیم؟

خوابیدن در یک اتاق گرم نه تنها ناخوشایند است و باعث عرق کردن می شود، بلکه ما را از فوایدی محروم می کند که ممکن است تنها با خوابیدن در یک اتاق خنک از آن ها برخوردار شویم. تنظیم دمای اتاق در حدود ۱۸ درجه سانتیگراد ممکن است تأثیر زیادی بر خواب شبانه داشته باشد و شما را از یک خواب آسوده برخوردار کند.

در ادامه می خواهیم ببینیم خوابیدن در یک اتاق خنک چه فوایدی برای ما دارد.

۱- به حفظ طراوت و جوانی ظاهر ما کمک می کند

خوابیدن در اتاقی با دمای پایین باعث تولید ملاتونین می شود که به آن هورمون خواب هم گفته می شود. این هورمون یک آنتی اکسیدان هم هست، یعنی به عنوان یک هورمون ضد پیری برای بدن عمل می کند.

۲- ممکن است به جلوگیری از بی خوابی کمک کند

تحقیقات نشان می دهد میان برخی انواع بی خوابی و بالا بودن دمای بدن ارتباط وجود دارد. بسیاری از افرادی که از بی خوابی رنج می برند، در تنظیم دمای بدن خود دچار مشکل هستند، امری که توانایی آن ها در از دست دادن گرما را محدود می کند. با خنک تر کردن اتاق خواب خود می توانیم به کاهش دمای بدن و به خواب رفتن خود کمک کنیم.

۳- اضطراب را از ما دور می کند

با بالا رفتن دما، کورتیزول یا همان هورمون اضطراب بیشتری در بدن آزاد می شود. پایین تر بودن دمای اتاق می تواند کمک کند میزان کورتیزول تحت کنترل باقی بماند و این به معنای اضطراب کمتر و داشتن خواب بهتر است.

۴- خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کمتر می کند

خوابیدن در یک اتاق خنک می تواند احتمال ابتلا به بیماری های متابولیک مثل دیابت را کاهش دهد. این کار همچنین باعث بهبود میزان هورمون رشد در بدن می شود که به جلوگیری از بیماری های قلبی، افسردگی و چاقی کمک می کند.افزایش ملاتونین اختمال ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

۵- می تواند ما را از خوابی عمیق و غیر منقطع برخوردار کند

وقتی در خواب عمیق هستیم، بدن به انجام کارهای مهمی همچون ترمیم سلولی و ادغام خاطرات می پردازد اما قادر به تنظیم دمای خود نیست. افزایش دمای محیط می تواند ما را از خواب عمیق خارج کند، بنابراین خوابیدن در یک اتاق خنک احتمال بروز این مشکل را کاهش می دهد.

۶- از عفونت های قارچی جلوگیری می کند

زنان می توانند با خوابیدن در یک اتاق خنک از ابتلا به عفونت های قارچی جلوگیری کنند. باکتری ها و قارچ ها زندگی در محیط های گرم و مرطوب را دوست دارند، بنابراین پایین نگه داشتن دمای اتاق مانع از تکثیر آن ها در طول شب می شود.

۷- ممکن است به بهبود قدرت باروری مردان هم کمک کند

علت این مسأله آن است که قرارگیری طولانی مدت در برابر گرما می تواند تأثیر مخربی بر قدرت باروری مردان داشته باشد. خوابیدن در یک اتاق خنک و پوشیدن لباس زیر گشاد می تواند جلوی این اثر مخرب را بگیرد. اگر قصد دارید به زودی بچه دار شوید، این هم دلیل دیگری است برای پایین نگه داشتن دمای اتاق خواب.

۸- چربی های مضر را از بین می برد

خوابیدن در اتاق خنک می تواند سوخت و ساز بدن را بهبود ببخشد، امری که موجب فعال شدن چربی های قهوه ای می شود که کالری ها را در بدن می سوزانند. این کار به از بین رفتن چربی های ناخواسته ی بدن هم کمک می کند، امری که می تواند به کاهش وزن بیانجامد.

۹- می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند

درست مانند گذاشتن یخ یا کمپرس سرد بر روی یک ناحیه ی ملتهب یا ورم کرده ی بدن، خوابیدن در یک اتاق خنک ممکن است تأثیر تسکین دهنده داشته باشد و به این ترتیب به رفع درد و التهاب کمک کند، مشکلاتی که می توانند خواب شما را مختل کنند. یک دلیل اینکه بسیاری از ورزشکارن ترجیح می دهند بعد از بازی در یک اتاق خنک بخوابند همین امر است.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود