پادرمیانی حاتمی کیا برای آزادی ۴ هواپیما ربا بعد از ۲۰ سال

پادرمیانی حاتمی کیا برای آزادی ۴ هواپیما ربا بعد از ۲۰ سال

با پیشنهاد ابراهیم حاتمی کیا و موافقت رئیس قوه قضائیه ۴ هواپیما ربا که سعی داشتند هواپیمای پرواز اهواز-بندرعباس را بربایند به مناسبت میلاد امام زمان (عج) بعد از ۲۰ سال از زندان آزاد شدند. ابراهیم حاتمی کیا در ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۹ پیشنهاد بخشش و آزاد سازی این افراد را به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ارسال کرده بود. خالد و رسول حردانی، فرهنگ و شهرام پورمنصوری از نفراتی بودند که سعی داشتند تا هواپیمای پرواز اهواز-بندرعباس را در ۲۳ آذر سال ۱۳۷۹ بربایند.

این ۴ نفر سعی در دزدیدن این هواپیما داشتند که با اقدام به موقع گارد امنیت پرواز آن‌ها در این عملیات شکست می‌خورند. آن‌ها ابتدا به اعدام محکوم شدند اما این حکم توسط وکیل آن‌ها در سال ۱۳۸۶ تغییر کرد و آن‌ها به حبس ابد محکوم شدند.

جالب است بدانید داستان فیلم ارتفاع پست به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بر اساس همین رویداد و هواپیما ربایی ۲۳ آذر ۷۹ است. بازیگرانی مانند حمید فرخ نژاد، لیلا حاتمی، گوهر خیر اندیش، امیر آقایی، احمد کاوری، رضا شفیعی جم، رامتین خداپناهی و شهرام قائدی از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در مرداد سال ۱۳۸۰ اکران شد و توانست برنده سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران در همان سال بشود. همچنین ابراهیم حاتمی کیا در بخش بهترین کارگردانی، حمید فرخ نژاد در نقش بهترین بازیگر نقش مرد و گوهر خیراندیش در نقش بهترین بازیگر نقش مکمل زن توانستند کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر شوند.

ابراهیم حاتمی کیا در ۱ مهر سال ۱۳۴۰ متولد شده است. او در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر به تحصیل در رشته سینما پرداخته است. وی فعالیت‌های خود در زمینه کارگردانی را با فیلم‌های کوتاه و مستندهایی مرتبط با جنگ آغاز کرد. او برای سه فیلم آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان و به وقت شام برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است. از ایشان به عنوان یکی از بهترین کارگردان‌های پس از انقلاب یاد می‌شود.

 

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • من فروردین ۱۱, ۱۴۰۰

    اگه این پیشنهاد از طرف من و شما بود آیا اصلا بررسی میشد که قبول بشه یا نه؟؟؟
    اصلا چرا باید زندگی ۴ نفر به پیشنهاد یک نفر و موافقت یک نفر دیگه وابسطه باشه؟
    قانون این وسط نقشش چیه؟
    حالا اگه حاتمی کیا پیشنهاد نمیداد یا رییسی رییس قوه قضاییه نبود یا حاتمی کیا فکرش درگیر چیزی دیگه بود اینا حالا حالا باید تو زندان میموندن؟
    اگه حاتمی کیا فیلم این ماجرا رو نمیساخت چی میشد؟اعدام میشدن؟حبس میموندن؟
    چرا زندگی و سرنوشت اکثر مردم در دست یه عده کمه؟ که اتفاقا اکثرا پیگیر زندگی و کارهای همون عده کم هستیم؟ که امروز کجا رفتند؟چی گفتن؟ چیکار کردن؟
    یه جای کار میلنگه….