چطور شرکت تاسیس کنیم؟ مراحل و مدارک لازم ثبت شرکت

چطور شرکت تاسیس کنیم؟ مراحل و مدارک لازم ثبت شرکت

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بسیاری از فعالیت های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، تولیدی و… فقط به حالت سازماندهی شده و در قالب شرکت معنا پیدا می کند.

امروزه با اطلاعات به روز مردم درباره مسائل حقوقی، هرگونه فعالیت مشارکتی می بایست در چارچوب قانون باشد تا افرادی که با نیت پیشرفت و موفقیت دور هم جمع می شوند دچار مشکل نشده و بتوانند تمام وقت و انرژی خود را در جهت پیشرفت کار استفاده نمایند، در اینجاست که ضرورت ثبت شرکت قبل از شروع به کار مشارکتی بهترین گزینه می باشد .

موسسه حقوق ثبت آرشا همانند همیشه در کنارتان هستیم تا مسیری راحت و قانونی جهت راهنمایی در چگونگی تاسیس شرکت، انواع ثبت شرکت ها، مراحل تشکیل ثبت شرکت ها، موضوعات نیازمند اخذ مجوز در ثبت، شرکت و نقش ثبت شرکت در حقوق تطبیقی، نتیجه عدم ثبت شرکت، آیا خودمان می توانیم ثبت شرکت نماییم، را به شما پیشنهاد کنیم.

چگونه شرکت تاسیس کنیم؟

در ابتدای راه، برای کسانی که به طور مشارکتی اقدام به شروع یک کار می کنند این سوال مطرح است که چگونه با هم یک شرکت تاسیس کنیم؟ مراحل و مدارک ثبت شرکت و شرایط و قوانین در شرکتها چگونه است؟

افراد در شرکت شخصیت حقوقی پیدا می کنند یعنی به جز حقوق و تکالیفی که به صورت طبیعی در زندگی عادی دارند از تمامی حقوق و تکالیف دیگری که قانون برای آنها در نظر گرفته است برخوردار می شوند.

شرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند:

شرکتهای تجاری: این شرکت ها در دنیای تجارت و کسب و کار فعالیت می کنند.

شرکت های غیر تجاری یا مدنی: در زمینه های غیر تجاری و حقوقی همانند ثبت و تاسیس موسسه های آموزشی، هنری، فرهنگی فعالیت می کنند و در چارچوب کاری خود قوانین تعریف شده ای دارند. شرکتهای قابل تاسیس خود بر ۷ نوع تقسم بندی می شوند.

  • ثبت شرکتهای سهامی: این شرکتها به نوع دیگر تقسیم بندی میشود، سهامی خاص و سهامی عام
  • ثبت شرکتهای مختلط سهامی
  • شرکتهای مختلط غیر سهامی
  • شرکت های نسبی
  • شرکتهای تضامنی
  • شرکت های مسئولیت محدود
  • ثبت شرکت های تعاونی و مصرفی
  • شرکتهای سهامی که دارای زیر مجموعه های عام و خاص هستند، هر کدام در زمینه های متفاوتی فعال بوده و برای فردی که به دنبال ثبت شرکت است دانستن مطالب زیر ضروری است.

همانطور که در شرکتهای قابل تاسیس از شرکت سهامی نام بردیم در اینجا توضیحاتی را لازم می دانیم اضافه کنیم.

شرکتهای سهامی در دنیا از بزرگترین شرکتهای تجاری به حساب آمده و متقاضیان بسیاری شرکت خود را در این قالب به ثبت میرسانند. در این شرکت ها ارزش و سرمایه وابسته به سهام موجود در شرکت است و ارزش هر سهم به اندازه تک تک آن سهام است. این نوع شرکت های سهامی خود به دسته های بزرگ سهامی عام و سهامی خاص تقسیم بندی شده و فعالیت می کنند.

شرایط تاسیس شرکت های سهامی عام:

بین شرکتهای سهامی عام و سهامی خاص از نظر کامل بودن شرکت سهامی عام کاملترین است. این شرکت ها برای انجام امور مهمی همچون استخراج معدن، تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها، بانکها و تجارت های داخلی و خارجی به ثبت میرسند.

در این شرکتها سرمایه به صورت سهام بوده و به علت نیاز به سرمایه بالا، قسمتی از سرمایه شرکت از طریق سهام به مردم واگذار می شود. این سهام در اختیار عموم مردم قرار گرفته تا مردم جهت سرمایه گذاری، بتوانند سهام شرکت مورد نظر را خریداری و از سهامداران آن شرکت محسوب شوند.

حداقل ۵ سهامدار برای تاسیس این نوع شرکت که اعضای هیات مدیره هم هستند لازم است.

حداقل سرمایه ورودی اولیه از طرف موسسین و مردم مبلغ ۵ میلیون ریال می باشد.

مبلغ سهام موسسین از کل سرمایه شرکت تاسیس شده نباید کمتر از   ۲۰ در صد باشد.

۳۵ درصد از مبلغ واریزی به صورت سپرده نقدی در حسابی به نام شرکت سهامی عام در شرف تاسیس، نزدیکی از بانکها سپرده گذاری شود.

اسناد بانکی سپرده گذاری نقدی و غیر نقدی را می بایست هنگام ثبت به مرجع ثبت شرکتها تسلیم و با برگزاری جلسه ای اساسنامه شرکت را تصویب و مدیران و بازرسان شرکت را انتخاب و با صورت جلسه ای رسمی، اعلام و در انتها اساسنامه را به انضمام اظهارنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام به امضای همه موسسین شرکت رسانده و مشخصات شرکت را در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار اعلام نموده و با قید نام، به اداره ثبت شرکتها در تهران و یا در شهرستانها به دایره ثبت شرکت ها تسلیم و رسید دریافت نمایند.

پس از اتمام ثبت شرکت سهامی عام, سهام آن شرکت در بورس داد و ستد می شود.

فقط در تعیین نام اینگونه شرکتها می بایست نام واژه ی”شرکت سهامی عام” ذکر شود.

تاسیس شرکت های سهامی خاص

برای تاسیس شرکتهای سهامی خاص ۵ نفر و حداقل سرمایه در زمان تاسیس یک میلیون ریال می باشد. و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می گردد.. حداقل ۳ نفر سهامدار ( که عضو هیات مدیره اند یعنی یک نفر مدیر عامل ،یک نفررئیس هیات مدیره و یک نفر عضو) و دو نفر دیگر هم به عنوان بازرس انتخاب می شوند. سهامداران شرکت که همان مجمع عمومی می باشند بالاترین مرکز قدرت شرکت و تعیین کننده مقررات هستند.

ثبت شرکت های خاص مزایای زیادی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم

  • در سهامی خاص سرمایه به صورت سهام می باشد و نقل و انتقال آن به سهولت امکان پذیر است.
  • اعتبار شرکت های سهامی خاص برای اخذ وام از تمامی بانکها و شرکت در مناقصه ها و امور تجاری از بسیاری از شرکت های با مسئولیت محدود بیشتر است.
  • مسئولیت هر سهامدار در شرکت به اندازه سهم موجود در شرکت می باشد.
  • اعضای هیات مدیره با انتخاب سهامداران صورت می گیرد.
  • هر شخص در حد وسع و توان خود سهم وارد شرکت می کند. سرمایه های اندک روی هم جمع شده و زمینه را برای انجام امور تجاری بزرگ باز می کند.

توصیه ما به شما این است که در ثبت شرکتها از افراد متخصص و حقوقدان کمک بگیرید تا هم در وقت صرفه جویی شده و هم مسیر ثبت به آسانی طی شود. موسسه حقوقی ثبت آرشا توسط افرادی متخصص در کنار شما می باشند تا ثبت شرکت تان را در مدت زمانی کوتاه و به آسانی با در نظر گرفتن مسائل حقوقی به بهترین وجه به انجام برسانند.

مدارک و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی

تکمیل نمودن فرم ثبت شرکتهای خاص که اطلاعات تعیین سرمایه، نوع سمت اعضا، میزان سهم الشرکه، انتخاب اولویت نام، تعیین روزنامه کثیر الانتشار، تعیین حق امضاء، اعلام مشخصات کامل هویتی اعضاء

ارائه مجوز موضوع شرکت

نکته: در موقع انتخاب نام و نامگذاری شرکت باید توجه داشته باشید که اسم شرکت با عنوان “سهامی خاص” متذکر شود.

در این نوع شرکت سهامداران و بازرسان نسبت فامیلی به هیچ عنوان نباید داشته باشند.

موضوعات نیازمند اخذ مجوز در ثبت

در اینجا سعی داریم به صورت تیتر وار به موضوعات نیازمند اخذ مجوز اشاره ای داشته باشیم در صورت هرگونه ابهام و سوال می توانید با کارشناسان متخصص در موسسه حقوقی ثبت آرشا در ارتباط بوده و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

با عنایت به بخشنامه شماره ۱۳۳۶۸۰/۹۳ سازمان ثبت و اسناد و املاک کشوری و سایر مستندات مندرج در متن، برای فعالیت در موضوعات ذیل نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه است.

  • موضوع فعالیت بورسی و نهاد های مالی جدید
  • موضوع فعالیت زیر مجموعه های خصوصی سازی
  • موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای
  • موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی
  • موضوعات مربوط به امور فرهنگی، هنری، خبری و تبلیغاتی
  • موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی
  • موضوعات مربوط به امور قرآنی، مذهبی و حج و زیارت
  • موضوعات فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی
  • موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی
  • و …

شرکت و نقش ثبت شرکت در حقوق تطبیقی

حقوق تطبیقی عبارت است از مطالعه حقوق دو یا چند کشور که به دنبال این مطالعه وجه مشترک و یا افتراق این قوانین بدست آمده و تشخیص داده می شود که این وجوه افتراق سطحی و جزئی است؟ یا عمیق و اصلی ؟ حقوق تطبیقی یکی از مهمترین رشته ها در علم حقوق می باشد.

در حقوق تطبیقی، مقررات کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته و موجب دستیابی به درک درست و هوشمندانه تری از قوانین رایج در دنیا شده واز آنها در قوانین رایج در کشور نیز استفاده شده و تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

بررسی قانون گذاری در کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان، و امریکا به عنوان برترین کشورها و مطالعه تفاوت ها و شباهتها در تشکیل شرکتها و اعطای شخصیت حقوقی در درک وسعت تحول این حقوق در کشور ما تاثیر دارد.

جهت هر گونه ثبت شرکت در کشورهای دیگر با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی ثبت آرشا در ارتباط باشید.

بهترین موسسه حقوقی ثبت آرشا

نتیجه عدم ثبت شرکت

عدم ثبت شرکت در موقع مقرر بر اساس قواعد مسئولیت مدنی تقصیر (تفریط) محسوب می شود و خسارت ناشی از عدم ثبت برای موسسین و اشخاص مسئول جبران خسارت را به دنبال خواهد داشت. مطابق قانون ۲۲۰ تجارت، همه شرکا نسبت به تعهدات شرکت ضامن و مسئول هستند.

در قانون تجارت ماده ۱۹۵ مقرر گردیده که ثبت شرکت ها الزامی است ولی عدم ثبت شرکت موجب بطلان آن معرفی نشده است.

آیا خودمان میتوانیم ثبت شرکت نماییم؟

فعالیت های تجاری در دنیای امروزی روز به روز در حال گسترش است و ثبت شرکت های تجاری و رعایت قوانین حقوقی کاری تخصصی است که می بایست به موسسات معتبر مانند موسسه حقوقی ثبت آرشا سپرده شود.

با مشاوره از موسسه ثبت آرشا و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و امکانات اینترنتی افراد می توانند به سادگی اقدام  و بدون حضور در ادارات ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری از طریق سامانه اینترنتی اقدام به ثبت شرکت و اعمال تغییرات شرکت نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانین به سایت موسسه حقوقی ثبت آرشا به نشانی www.sabtarsha.com   و یا با شماره ۰۲۱۲۲۹۰۶۰۳۹ تماس بگیرید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود