واکنش سازنده سرود ملی ایران به شایعات در مورد کپی برداری آن + ویدئو

واکنش سازنده سرود ملی ایران به شایعات در مورد کپی برداری آن + ویدئو

علی رهبری، یکی از موسیقی دانان و رهبرهای ارکستر با سابقه کشورمان به تازگی در یک نامه درخواست کرد تا سرود «سر زد از افق» که سرود ملی فعلی کشور ایران پس از انقلاب می‌باشد تغییر کند. علی رهبری در این نامه ذکر می‌کند که سرود ملی در دنیا سابقه‌ای ۵۰۰ ساله داشته و هر کشوری از موسیقی و موسیقی دانان بومی خود برای ساخت استفاده می‌کند.

او تاکید می‌کند که در نسخه فعلی سرود ملی هیچ بویی از ایران به مشام نمی‌رسد و موسیقی به شکلی است که گویی یک غیر ایرانی آن را ساخته است. او پس از آن به طور قاطع می‌گوید که سرود «سر زد از افق» از سرود ملی کشور کره جنوبی «کپی» شده است که سرود ملی کشور کره جنوبی هم از برگرفته از موسیقی غربی است.

علی رهبری در بخش دیگری از این نامه عنوان می‌کند که مردم در مراسمات و جشن‌های خود از سرود «ای ایران» که ساخته روح الله خالقی است استفاده می‌کنند. چرا که سرود فعلی نه روح ایرانی دارد و نه برای ایرانیان ساخته شده است. رهبری می‌گوید روح الله خالقی به موسیقی ایرانی تسلط داشت اما سازنده سرود «سر زد از افق» موسیقی بومی ایرانی را نمی‌شناخته و در رشته موسیقی سنتی و ملی تحصیل نکرده است.

حسن ریاحی در سال ۱۳۷۱ و با شعری از ساعد باقری سرود «سر زد از افق» را ساخت. او در واکنش به صحبت‌های علی رهبری می‌گوید: «تنظیم سرود ملی کار آسانی نیست. شما باید در یک دقیقه سرودی را با منطق‌های سرود یک کشور بسازید و این کار آسانی نیست. من بالاجبار یکی از دستگاه‌های موسیقی ایران را برای ساخت این موسیقی استفاده کردم چرا که این سرود، سرود ملی کشور ایران بود و باید از قسمت‌هایی که موسیقی ایرانی در آن وجود داشت، تشکیل می‌شد.»

او خاطر نشان کرد: «در فاصله شروع سرود از پیش درآمد دستگاه ماهور استفاده کردم. این دستگاه، یکی از دستگاه‌های بومی و با قدمت بالای ایرانی است که در بسیاری از آثار در آن استفاده شده است. کار با اکستراسیون انجام شده و این که گفته می‌شود سرود «سر زد از افق» شبیه به سرود ملی کشور کره جنوبی است را درک نمی‌کنم.» او درباره این شباهت زیاد می‌گوید: «سرود ملی ایران چند سر و گردن از سرود ملی کشور کره جنوبی بالاتر است. شنونده حرفه‌ای از نظر فرم، هارمونی و اکستراسیون متوجه بهتر بودن آن می‌شود.»

او ادامه داد: «این سرود بارها در کشور کره جنوبی و ژاپن پخش شده و من درک نمی‌کنم که چرا پس از این همه سال این حواشی ایجاد شده است.» او در پاسخ به این که آیا به سرود ملی کشور کره جنوبی گوش داده می‌گوید: «دو روز پیش آن را شنیده‌ام و معتقدم این نوع سرودها شبیه همه سرودهای ملی دیگر در دنیا هستند. فقط ۴ نت از این دو سرود شبیه هم است و من متوجه شباهت آن شدم. ولی از لحاظ ساختمان اثر سرود ملی ایران اصلا شبیه به سرود ملی کشور کره جنوبی نیست.»

به نظر شما سرود ملی ایران به سرود ملی کره جنوبی شباهت دارد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • جیم موریارتی اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰

    اولا که قطعا کپی نیست . دوم هم اگه بخواهیم اینجوری نگاه کنیم سرود ملی نود درصد کشورهای دنیا کپی از روی همدیگر هستند .

  • آنتی رضا ستوده اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰

    به نظرم به جاش یکی از شاهکارای ساسی یل تتلو رو بذاریم.???

  • Khorkhe اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

    یه بحث حاشیه ای جهت طی شدن امورات و به شهرت رسیدن افراد ناشناخته!