صحبت‌های جنجالی داریوش ارجمند در مورد نقش مالک اشتر و حجاب زنان

صحبت‌های جنجالی داریوش ارجمند در مورد نقش مالک اشتر و حجاب زنان

داریوش ارجمند، هنرمند پیشکسوت کشومان در مصاحبه اخیرش حرف‌های جالب و عجیبی زده که دستمایه انتقاد و واکنش‌ها شده است. ارجمند در این ویدئو توضیح می‌دهد که چگونه نقش مالک اشتر بر زندگی او تاثیر گذاشته است.

او می‌گوید: «بعد از مالک اشتر هیچکس بنده را با زن و بچه‌ام در کافه ندید. من همه عمرم عاشق بیلیارد بودم اما بعد از بازی مالک اشتر پایم را در هیچ باشگاه بیلیاردی نگذاشتم. می‌دانید چرا؟ چون آبروی امام علی (ع) روی دوشم بود. دوست نداشتم فردی در آنجا مرا در حال بازی ببیند.» او در ابتدای صحبت های خود می‌گوید: «خیلی‌ها نقش مذهبی بازی کردند اما نتوانستند به قوزک مالک اشتری که من بازی کردم برسند.»

حاشیه این صحبت‌ها اما به اینجا ختم نشد و پوریا ذوالفقاری از منتقدین سینما در صفحه خود نوشت: «دربارهٔ صحبت‌های عجیب و مثال‌های بی‌ربط داریوش ارجمند دربارهٔ مراقبت از رفتارش پس از بازی در نقش مالک اشتر، چیزی بیش از آن‌چه در یادداشت‌ها و واکنش‌ها آمد، نمی‌توان گفت. این همان تصور پوچی‌ست که چند بازیگر کاربلد ما را بعد از بازی در چند نقش مشخص، عملا محدود کرد و پس ازمدتی به ورطهٔ تکرار انداخت. پرویز پرستویی پس از آژانس شیشه‌ای، جمشید مشایخی بعد از هزاردستان و فریبرز عرب‌نیا پس از مختارنامه به نوعی قربانیان این تصور یا توهم‌اند. (فراموش نمی‌کنم عرب‌نیا در برنامهٔ هفت در پاسخ به فریدون جیرانی که پرسید مهم‌ترین خصلت یک بازیگر باید چه باشد؟ با طمانینه‌ای مختار گونه، پاسخ داد عدالت‌‌طلبی و حقیقت‌جویی!)»

ذوالفقاری  ادامه می‌دهد: «چندسال پیش در گفت‌وگویی با فرهاد اصلانی (که در همشهری جوان منتشر شد،) بحث رسید به این که او چگونه بلافاصله پس از مختارنامه، در آشپزباشی حاضر شده و بعد از چندسال بازی در نقشی تاریخی، حضوری چنان دیگرگون و طناز در جهان متفاوت آشپزباشی داشته. پاسخ اصلانی برای من مرز بین بازیگر حرفه‌ای و متمرکز بر کار را با بازیگر متوهم، روشن کرد. این صحبت‌های اصلانی‌ست دربارهٔ آسیب گیر کردن در نقش:
«من حواسم بود که پشت این نقش [ابن زیاد] پنهان نشوم. نخواستم نقش من را گرفتار کند. بله، این آسیب در کمین بازیگران چنین پروژه‌هایی هست ولی من از همان ابتدا خواستم این بود که بتوانم در چنین پروژه عظیمی بازی کنم و از آن بیرون بیایم. همانقدر که برای یک بازیگر حضور در نقش مهم است، بیرون آمدن از آن هم اهمیت دارد.» بله. «همانقدر که برای یک بازیگر حضور در نقش مهم است، بیرون آمدن از آن هم اهمیت دارد.» بازیگران موضوع این نوشته، از نقش بیرون نمی‌آیند. معمولاً نمی‌توانند و البته گاهی هم نمی‌خواهند بیرون بیایند. که این دومی خودش قصهٔ دیگری‌ست!»

این انتهای سخنان گهربار داریوش ارجمند نیست و ایشان در ادامه در مورد حجاب، سانسور زنان وزنه بردار، رحم و تخمدان آن‌ها و فمینیسم نیز صحبت کرده است. این صحبت‌های او نیز در شبکه‌های اجتماعی غوغایی به پا کرده و بسیاری از مردم نسبت به سخنان او واکنش مثبتی نداشته‌اند. وی در خلال در خطاب به مجری زن برنامه گفت: «همین شال شما، شلوار شما، لباس شما سانسوره وگرنه همه باید با یک برگ در جنگل و مانند حضرت آدم راه می‌رفتیم. باید از کسی تبعیت کنیم. وقتی گفته می‌شود موی زن نباید دیده شود تمام دست اندرکاران سعی می‌کنند این را رعایت کنند. چون یک اصولی را قبول کرده‌ایم تا کار کنیم. اما من مخالف اعمال شدن سلیقه‌های مختلف هستم چرا که این کار باعث از بین رفتن اصل قضیه می‌شود. صحبت‌های او در مورد زنان وزنه بردار را می‌توانید از ویدئوی زیر ببینید:

بیشتر بخوانید:

ماجرای حضور فردین و گوگوش و سانسور سریال امام علی (ع)

۳۹ نظر

ورود

  • مهربانو اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    احسنت به این بازیگر بزرگ واقعا اگر مردها وزنها جایگاه اجتماعی خودشان را میشناختند الان فساد وخیانت جامعه مارا در بر نمیگرفت درود بر اقای ارجمند ???

    • Ali اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

      اره اخه مردا باید برن پی مرد سالاری و چند زنه بودن و زن ها بشو بساب و هر چیاقا گفت خانم بگه چشم

      • بهمن اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

        چرت نگو. فعلا که دوران زن سالاریه. اسمت رو گذاشتی Ali که مثلا مردی ولی از حرف زدنت معلومه چی هستی. همتون مردستیز هستین. انگار ارث باباتون رو از مردها می خواین. هر چرندی دلتون بخواد توی رسانه ها به کل مردها نسبت میدین و هر توهینی دلتون بخواد می کنید ولی امان از وقتی که یک مرد نظر شخصیش رو در مورد زنها بگه چنان الم شنگه ای راه میندازین و مظلوم نمایی می کنید که بیا و ببین.

        • به خدا من مرد هستم!! خرداد ۱۱, ۱۴۰۰

          یعنی اینقدر کوته فکر هستی که هر کسی گفت چند زنه بودن بده، فکر میکنی طرف زنه؟
          یا نمیدونی، یا خودتو به اون راه میزنی، ولی چند زنه بودن و ازدواج با دختر بچه ها همین امروز در کشور داره به صورت قانونی شکل میگیره.
          بابای رومینا به خاطر حرف مردم با داس سر دخترش رو برید!!
          من مَردَم. و سرم رو نمیتونم بالا بگیرم وقتی قانون کشورم در چنین مواردی به غلط کردن میفته و نمیدونه کدوم وری بره.
          اینا چه ربطی به مردستیزی داره آخه؟؟؟؟؟؟

  • مرتضی اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    یکی از بهترین بازیگران ایران.

  • عدالتخواه اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    آفرین جناب ارجمند

    هر مردی هم بخواد نطر آقای ارجمند رد کنه فقط از روی ریا کاری هست

    • Ali اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

      الان معلوم شد همه مردای ایران گو*ه خور زنای ایرانن

      • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

        احتمالا داریوش ارجمند هم سن پدرته، راست می گه آقای ارجمند خیلی فرهنگ و خرده فرهنگ های لیبرالی که به خورد ما دادن مسخره ست. یه زمانی مردم به هم احترام می ذاشتن. طرف داره از سر دلسوزی می گه زن ها به خاطر فیزیک بدن شون کارهای سخت نکنن، و تلویحا می گه دَندِ مرد ها نرم کارهای سخت رو بجای زنها انجام بدن بعد شما اینجوری بهش توهین می کنی.

        • Yasin اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

          تلویحا می گه دَندِ مرد ها نرم کارهای سخت رو بجای زنها انجام بدن…
          اسطوره جان داره درباره وزنه برداری حرف می زنه. اگه وزنه برداری یه وظیفه بود حرفت یه مقداری قانع کننده بود. اما این علاقه ی اون زنه. کسی حق نداره تعیین تکلیف کنه. نحوه ی نظر دادن هم این طوری نیست.
          داریوش ارجمند: خدا زن رو آفرید که وزنه بزنه؟

  • تامیلا اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    این آقا باید یاد بگیره اگه چیزی رو دوست نداره، به این معنی نیست که اون چیز باید حذف بشه!

    • Mr. Saxobeat اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

      شما هم باید یاد بگیرین به نظرش احترام بزارید دست اخر گفت این نظر منه.اتفاقا امثال شماها هستن که فکر میکنین خلاف نظرتون حتی نباید بیان بشه.ایشون بلد بودن نظر خودشون رو گفتن و گفتننن نظر شخصی بندست.اما یسری علامه باید حتما نقد و نکوهش کنن بقیه رو.

      • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

        دقیقا

      • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

        واقعا گل گفتی، اینکه یکی بیاد بگه مرد و زن عین هم هستن ظلم نی در حق یه زن بیچاره داره به زن ها احترام می ذاره می گه باعث مریضی خودشون می شه چرا بی خودی جو راه می اندازین.

      • Yasin اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

        یه وقت من میام یه نظری میدم تو جامعه. یه وقت هم یه بازیگر محبوبی مثل ایشون میان نظر میدن. بین من که یه آدم معمولی هستم و آقای ارجمند قطعا فرقی هست. وقتی ایشون انقدر معروف و محبوب هستن و می دونن حرفشون رو جامعه تاثیر داره باید دقت کنن به نظراتی که میدن

      • تامیلا اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۰

        به نظرش احترام میزاشتم تا قبل از اینکه توهین کنه!

    • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

      اتفاقا همینُ گفت، گفت دوست ندارم، نگفت نباشه.

    • ژوری اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

      به زوال عقل رسیده
      تمام

  • سیدمهدی اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    دمت گرم آقا داریوش خدا حفظت کنه

  • tm اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    کاش آقای ارجمند در مورد حجاب زنان هم غیرت داشت همونجا به اون خانم مجری تذکر میداد تا خودشو جمع کنه نه اونطور بذاره قهقهه سر بده. کمی شرم و حیا هم بد نیست

    • Yasin اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

      هرجا توی قرآن دیدی گفته بود خنده عفاف رو از بین می بره بیا اینجا از این حرفا بزن

  • الینا اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    واقعا فکرش رو که میکنم درست هم همینه. تو خیلی از جاهای دنیا اینجوری هست که کسی که نقش مثلا حضرت عیسی رو بازی میکنه دیگه حق نداره نقش منفی بازی کنه چون روی ناخودآگاه مردم اثر منفی میذاره.
    بعدش یه جوری گفته در مورد رحم و تخمدان زنان صحبت کرده که آدم فکر میکنه چه خبره. بیچاره میگه خانوم ها با وزنه برداری به خودشون آسیب میزنن

    • خسته اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

      الان خریت این مردمو به کل دنیا نسبت دادی؟

  • نازنین اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    من دیدگاه و نظرش نسبت به زن رو دوست داشتم!
    متاسفانه فمینیسم داره تغییر می‌کنه و از هدفش دور میشه . .
    دیگه برابری نیست و مرد ستیزی شده!
    من و خیلی از زنای دیگه ی ایرانی به برابری مرد و زن معتقد نیستیم!!! اما به «برابری حقوق زن و مرد معتقدیم » و بین این دوتا خیلی فرق هست…!
    زنای ایرونی باید قدر خودشون و بدونن و به جای اینکه بهونه ی محدودیت بیارن تلاش کنن!

  • h اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    از حرف زدن و دیدگاهش کاملا مشخصه که در توهم مالک اشتر مونده. نه در نقش بلکه کلا داره نقش شخصیت مالک اشتر رو در زندگیش بازی میکنه

  • ه اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    از حرف زدن و دیدگاهش کاملا مشخصه که در توهم مالک اشتر مونده. نه در نقش بلکه کلا داره نقش شخصیت مالک اشتر رو در زندگیش بازی میکنه

    • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

      چاپلین می گه افسوس که هرچه کردم بفهمند فقط خندیدند. بیچاره می گه مرد باید هرچی کار سخته رو به دوش بگیره که زن سختی نکشه؛ یه زن یا به عبارت بهتر یه مادر رو در حد ملکه بالا برده و بعضی از به اصطلاح روشنفکران ما اصرار دارن زن رو در حد حمال پایین بیارن. بیارید به ما چه صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

  • نگین اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    اره قدرت بدنی برازنابده همون خوبه مردابزنن تهدیدکنن
    کلا انگارحرف بدون تامل زیادمیزنن حالاخوبه فقط نقش مالک اشتروبازی کرده خودش نیس ک اینجوری شخصیت مختاروزیرسوال میبره کسی ک عمرش پای خونخواهی پسرامام علی ب سررسید

  • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    آقا یا خانوم نویسنده واقعا متاسفم برات البته اینو که سانسور می کنی ولی خودت می خونی حداقل؛ تا کی قراره حرفای مردم رو تقطیع شده پخش کنی اصلا فیلم رو دیدی؟ یا فقط تحلیل رفتی؟
    طرف می گه من تو آدم برفی مثل مالک اشتر نبودم؛ تو اعتراض مالک اشتر نبودم. تو می گی تو نقش مونده؟ داریوش ارجمند یه لِوِل از فهم امثال شما بالا تره می گه من تو فیلم حرفه ای بودم هر نقشی رو به اقتضای خودش بازی کردم؛ راه آبی ابریشم یه جور، آدم برفی یه جور، امام علی یه جور، ستایش یه جور و… علاوه بر اون تو خیابون هم جوری رفتار کردم که مردم اگه من رو الگوی خودشون قرار دادن الگوی بدی نباشم برای جوون مردم. داریوش ارجمند می گه من حرفه ای گری و در کنار اخلاق و فرهنگ خودم داشتم البته به بقیه توهین نمی کنم ولی مثل کسایی که تو فیلم فرشته ن ولی خارج از اون می فهمی اسمشون عزراییله نیست.
    نمی دونم می خوای چی رو بزنی که اینجوری از حرف هایی در مورد الگوی مناسب شدن برا جوونا، با این مفاهیم خوشگل، که فرهنگ اصیل ایرانی ازش می چکه اینجوری ایراد گرفتی؛ فقط می تونم بگم متاسفم که مردمم به افرادی مثل تو گوش می دن.

  • شرلوک اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    منتقد عزیز که گفتی داریوش ارجمند حرفه ای نیست؛ نمی دونم شما سینما و تلوزیون کجا رو دیدی چون فیلم هایی که ما از آقای ارجمند دیدیم همه شاهکار بودن و البته یکی، دوتا هم نبودن از راه آبی ابریشم تا همین اواخر یاور.
    یه کم فیلم ببین!

  • Ali اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰

    همین که اکانت های فیک حکومتی اینجا کامنت گذاشتن خودش گویای همه چیزه دیگه ????? مثلا به جای نظر مردم نظر دادن ?

    • الینا اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

      تو توهماتت بمون و مردم رو دشمن خودت بدون. در حالی که یه سری ها همین رو میخوان برای مردم ما.
      اینکه بین ما اختلاف بیافته و تفکرات پوچ خودشون رو به خورد ما بدن. خودشون با این تفکراتشون زنها رو نابود میکنن در حالی که خود زن هم میخواد بقیه با اون مثل گل رفتار کنن و کارهای مردونه زن رو از لطافت خودش دور میکنه

    • مرتضی اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

      داداش داری میری منقلم خاموش کن.

  • جمال اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

    خیلی باحال بود
    آقای ارجمند اتفاقا ادا در نمیاره
    واقعا از مالک اشتر تاثیر گرفته
    و این خیلی خوب و قشنگه

  • Mani اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰

    خو دوس نداری ولی حالا چرا تحقیر میکنی ?? حتی منی که زن نیستم هم بهم برخورد

  • اعظم اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۰

    به نظرم هرانسانی چه زن چه مرد آزاد افریده شده و درانتخاب سبک زندگی خود اختیارکامل داره و باید هرطورکه دوست داره وراحته زندگی کنه تاجایی که روش زندگیش به دیگری اسیبی نمیزنه هیچ اشکالی نداره هرطوری که باشه حتی بدون الگو حتی بدورازهرکلیشه و هیچ کس حق قضاوت نداره جز خود افریینده اگه خدا میخواست میتونست همه انسان ها را طوری خلق کنه مثل حیوان ها سبک زندگی مشترک داشته باشندچرا بعضی ها میخواهند این آزادی خدا دادی را ازدیگران سلب کنند چرا فکرمیکنند عقل کل تشریف دارند و هرچی بگن درسته و مردم باید تبیعت کنند چرا این همه خود برتربینی وجود داره همین کرونا ثابت کرد که هیچی نیستیم

  • مانا خرداد ۱, ۱۴۰۰

    ایشون معنای شیعه علی(ع) بودن رو درک کردن. شیعه بودن و شیعه ماندن قراری هست که هر کسی لیاقتش رو نداره.
    کمی تامل کنیم. مسلمانیم ولی اکثرا به اسم. نه در عمل و گفتار.
    ایشون‌م مثل شهید قاسم سلیمانی بسیار در قلب مردم جای دارند

  • مصطفی خرداد ۱۱, ۱۴۰۰

    طبق دین اسلام و اعتقاد روحانیون ایران، اون خانم های وزنه بردار، خودشون شوهر و پدر و به اصطلاح “قیم” و “ولی دم” دارند و اگر احتیاج به اظهار نظر باشه، کسی نظر این بازیگر بزرگ رو نباید بپرسه، اون هم در صدا و سیمایی که همه مردم دارند میبینند. این بازیگر فقط و فقط حق داره نظرش رو در مورد دختر و همسر خودش بیان کنه. نباید موعظه کنه!
    انگار توی دنیا هیچ تحقیقاتی در این موارد نمیشه و درست وزنه زدن رو کسی نمیدونه و همه وزنه بردارای زن مشکل دارن و ایشون میدونه و همه نادان هستند به جز ایشون.
    ایشون داره به عقل و شعور تمامی مردانی که تحقیق کرده اند و فهمیده اند وزنه برداری صحیح باعث توانمندی همسر و دخترشون میشه، توهین میکنه. هیچ کس نمیدونست، فقط ایشون تحقیق کرده؟ وا اسلاما.

    صرفا قیم و ولی دم رو مثال زدم که از لحاظ ارزشی، بتونم با بعضیا ارتباط برقرار کنم چون از نظر اونا، زنها بااااااااید قیم داشته باشند!

  • یه بنده خدا خرداد ۱۴, ۱۴۰۰

    ببنید دوستان، پیش از اینکه تعصبتون گل کنه، یکم فکر کنید! عمیق تر و با ذهن باز تر…
    لپ کلام سخنان آقای ارجمند این بود که هر جنسی برای چیزی خلق شده و حس مادری بهترین حس دنیاست لذا قرآن هم گفته “مرد یک قلب داره” میشه نتیجه گرفت زمانی که بچه در وجود یک مادر شکل بگیره یعنی اون زن دیگه دوتا قلب داره!!!
    خودتون ببیند مادر بودن چه حس قشنگ و والا مقامیه..
    پس چقدر بده که خرابش کنیم، لذا آقای ارجمند هرگز زن رو دستگاه تولید مثل ندید، ذهنتون رو باز کنید ….
    یکم تحقیق کنید، فمینیست‌ها حرفاشون ضد و نقیضه، فقط مشکل زنارو بزرگ میکنن و کلاب هاوس میزارن راجب اینکه چرا کنترل باید دست مرد باشه!!!

    این بحث جدا، چرا وقتی آقای شهاب حسینی جنس مرد رو با سایر حشرات و حیوانات مقایسه کرد و وظیفه اونارو فقط کشته شدن و کارگری قلمداد کرد، هیچکدومتون اینجوری بر علیهش به پا نخواستید؟
    چرا فقط تا به زنا یه حرفی زده میشه(که تازه توهین هم نبوده حرف حق بوده.!!!!) اینجوری تعصبتون گل میکنه؟
    چرا وقتی به صراحت مردا رو برده خوندن هیچکدومتون چیزی نگفت!؟
    الان یچیزی می‌گم خودتون بفهمید جامعه مرد سالاری یا زن سالاری،خدا سر شاهده زمانی که رومینا اشرف زاده سر بریده شد(تازه واقعا کارش زشت بود) خودم به شخصه دیدم که پروفایل ها همه سیاه شد و وضعیت میزاشتن لا لا دختر….
    اما زمانی که بابک خرمدین توسط پدر و مادرش تیکه تیکه شد (اونم بخاطر اینکه مجرد بوده!!!) یکدفعه دیدیم کلیپ خنده دار و جک و خوشمزه بازی یکدفعه نمایان شد.
    چرا از این جک ها برای رومینا ساخته نشد؟
    چرا برای خرمدین عذادار نشدین؟
    تازه بابک بیچاره دلش برای این پدر مادر بی عاطفش تنگ شده بود، برگشت که ببینمشون که این بلا سرش اومد
    روغن فکر نباشیم…..
    در امان خدا