تاریخ سازی و فرود نخستین مریخ نورد چین روی سیاره سرخ

تاریخ سازی و فرود نخستین مریخ نورد چین روی سیاره سرخ

مریخ نورد چینی با نام «ژورانگ» که از ۷ ماه پیش با فضاپیمای «تیان‌ون-۱» به سمت فضا پرتاب شده بود روز قبل یعنی در شنبه، ۱۵ مه با موفقیت به سطح کره مریخ رسید. حال چین پس از کشور آمریکا به دومین کشوری تبدیل می‌شود که ربات مریخ‌ نورد را با موفقیت بر روی کره مریخ فرود می‌آورد. این دستاورد از آن جهت در دنیا بسیار مهم است که تاکنون هر تلاشی برای فرود مریخ نورد به جز مدل آمریکایی آن بر سطح کره مریخ به سقوط آن یا قطع تماس منجر شده است.

این مریخ نورد چینی دارای ۲۰۰ کیلوگرم وزن، ۶ چرخ و مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های کنترل از راه دور است. ماموریت «ژورانگ» نیز یافتن نشانگان وجود آب و پیدایش حیات احتمالی در گذشته‌های بسیار دور این کره است. مریخ نورد چینی پس از طی مسافتی معادل ۳۲۰ میلیون کیلومتر به کره مریخ رسید و توانست به صورت خودکار بر روی مریخ فرود بیاید. این عملیات دستاورد بزرگی برای چین محسوب شده و این کشور را در زمره کشورهای پیشتاز در زمینه فضایی قرار می‌دهد.

امکان ارسال پیام و دستورات به صورت لحظه‌ای در این مریخ نورد وجود نداشته و هرگونه پیامی با تاخیر ۱۸ دقیقه رد و بدل می‌شده است. به همین دلیل انجام گرفتن موفقیت آمیز این عملیات برای چینی‌ها اهمیتی بسیار زیادی دارد. برای فرود این مریخ نورد از یک کپسول محافظ، چتر و سکوی موشکی لازم بود که خوش بختانه به خوبی از آن استفاده شد. همچنین گفته می‌شود این ربات مریخ نورد انرژی خود را با استفاده از پنل‌های خورشیدی که بر روی آن قرار دارد، تامین می‌کند.

چین در سال‌های گذشته کارهای فضایی زیادی انجام داده است. برای مثال آن‌ها در سال‌های اخیر به ارسال کاوشگرهایی به سطح ماه پرداخته و نمونه‌هایی از سطح کره ماه را برای زمین ارسال کرده‌اند. چینی‌ها در نظر دارند تا با این کاوشگر ۹۰ روز مریخی به مطالعه زمین شناسی این کره بپردازند. یک روز مریخی ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه می‌باشد.

این کاوشگر چینی از یک لیزر برای شناسایی ترکیب شیمایی سنگ‌ها و مواد موجود در کره مریخ استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ادعای دانشمندان: تنها ۱۱۰ نفر برای ایجاد تمدنی جدید در مریخ کافی است

موجودات فضایی در مریخ؟ کشف عجیب شکارچیان سفینه های فضایی در عکس های ناسا

بدون نظر

ورود